X
Annons
X

Podd: Voine – här kommer elskotern

Foto: Oscar Gyllander/TT

PODD | 2 maj. I dagens avsnitt av Ledarredaktionen diskuteras elskotrar. Lyssna direkt här.

Publicerad

I större städer breder elskotrarna ut sig. Det började i höstas när det svenska bolaget Voi rullade ut. Sedan dess har Lime, Glyde och Tier etablerat sig och förra veckan fick elskotrarna sällskap av en elmoped som också går att hyra genom en app. Nu finns det drygt 2 000 fordon och antalet kan fördubblas till 4 000 fram till sommaren.

Elskotrarna väcker mycket känslor. Ledarsidans Lydia Wålsten är positiv, vilket hon skrev om i texten “Sparka inte ihjäl elsparkcyklarna”. I elskotern ser hon mer mobilitet vilket gör att Stockholm kan bli mer tillgängligt för fler. Fler typer av fordon ger också en ökad säkerhet vid t ex ett attentat, det blir en riskspridning helt enkelt. Branschen är dessutom ny och marginalerna små. Därför tävlar företagen nu om att vinna marknadsandelar och etablera nya vanor hos stadsborna.

Mer kritisk var Jonna Sima på Aftonbladets ledarsida. Hon menar att elskotrarna “förpestar” staden. Att hållbarheten på skotrarna är låg och att de skräpar ner och att våra lokalpolitiker borde göra som i Madrid och förbjuda dem.

Annons
X

Men vem har mest rätt? Det pratar just Lydia Wålsten tillsammans med Maria Ludvigsson samt gästerna Carl Göransson, näringspolitisk expert på Stockholms Handelskammare, Sven Carlsson, reporter på Di Digital som också driver Digitalpodden som har koll på skotrarnas hållbarhet och affärsmodell och Fredrik Hjelm, vd på Voi.

Annons
X

Läs även

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X