Annons

Podd: Ordning i klassrummet!

Foto: Lydia Wålsten

2 april. I dagens avsnitt av Ledarredaktionen diskuteras katederäpplen, betyg och ordning och reda i klassrummet. Vad behövs göras och varför? Lyssna direkt här.

Publicerad

Utbildningsutskottet kräver nu att regeringen agerar för att införa skriftliga omdömen i uppförande för högstadie- och gymnasieelever. Förslaget har diskuterats länge och stöds av en majoritet i riksdagen. “Vi har väldigt stora ordningsproblem”, säger Liberalernas Jan Björklund. Men är ordningsbetyg en lösning på skolans problem eller innebär det bara mer administration för lärarna? Det diskuterar ledarsidans Lydia Wålsten och Olof Ehrenkrona med Christian Lundahl, professor i pedagogik vid Örebro universitet som forskar på bland annat utbildningshistoria, Isak Skogstad, skoldebattör och lärare på Östra Real i Stockholm och Magnus Ek, ordförande för Centerpartiets Ungdomsförbund och riksdagsledamot för Centerpartiet.

Isak Skogstad tycker att det är ett bra förslag och tycker att den ökade administration som det skulle innebära skulle kunna motverkas genom att bland annat minska på antalet utvecklingssamtal.

Christian Lundahl lyfter att ordningsproblem i skolan inte bara är skolans problem utan också samhälleliga problem. Det är tveksamt om ett omdömen på ett papper verkligen skulle lösa några sådana problem.

Annons

Magnus Ek konstaterar att det är ett ganska urvattnat förslag och att man inte har kunnat visa på något som tyder på att man får en förbättrad situation i svensk skola genom att införa omdömen i ordning.

Olof Ehrenkrona menar att det behövs fler steg för att kunna upprätthålla ordning och reda i klassrummen. Omdömen i ordning skulle kunna fungera för de elever som faktiskt är problematiska.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons