Skodesignern och skribenten Cecilia Blankens om en fullspäckad Los Angeles-helg.
Perfect Guide

"Plötsligt känns livet helt perfekt"

Fredag eftermiddag. Äter en getost- och sparrisomelett med en kompis på Le Pain Quotidien och känner in helgen. Stället ligger precis vid kändistäta Urth Caffe på Melrose, så man brukar åtminstone få syn på någon ”Housewives of Beverly Hills”-tant.

Annons

Sen åker jag österut genom Hollywood och hämtar barnen. I början, när de inte förstod språket, kändes det hemskt att lämna dem på skolan. Men det behövdes för att de skulle komma in i samhället. Numera är de mina bästa engelskalärare, och rättar mig när jag använder fel prepositioner.

Eftersom det är fredag åker vi till Yogurtland och äter frozen yoghurt. Ber om små provsmaksburkar och testar oss fram bland kokos-, kaffe- och kiwismakerna innan vi bestämmer oss. Halva nöjet är att provsmaka.

Vi bor i Laurel Canyon i Hollywood Hills och på fredagskvällar brukar vi beställa mat från lokala restaurangen Pace, den enda som finns i området. Det är ett rock’n’roll-ställe där alla från Frank Zappa till Jim Morrison jammat – och som lockar till sig ett klientel
där cirka 100 procent är positivt inställda till marijuana. Som vanligt blir det träkolsgrillad lax med sauterad spenat till mig och Per och pizza till barnen. Sen hamnar vi i soffan och kollar knasiga Youtube-klipp på gulliga katter och folk som ramlar och slår sig – det roar hela familjen.

Ger ugnarna fri lejd till iPaden för att få lite lugn och ro på lördagsmorgonen. Senare åker vi till Granville Cafe i Studio City och äter frukost. Beställer något pannkakskör med morötter och annans toppat med yoghurt. Låter nyttigt på menyn, men är förstås fullt av
fett och socker och helt sjukt gott.

Sen åker vi hem och småfixar lite, eller ”morslar”, som vi säger i min hemstad Mariestad.

Kämpar en stund med att sätta ihop ett pingisbord jag gav Per för över en månad sen innan vi packar in hela familjen i bilen och drar till The Grove och går på bio.

På kvällen åker vi hem till en annan barnfamilj på middag. Vi umgås nästan bara med svenskar. Inget jag är stolt över, men det blir mer avslappnat att umgås och det är roligt för barnen – och så finns det så många härliga svenskar här.

På söndagsmorgonen tar vi bilen till min favoritplats i hela världen: Malibu. Färgerna, ljuset, lugnet. Det är något magiskt med den här platsen. Äter på restaurangen längst ut på piren och spanar efter förbihoppande sälar och delfiner.

Efter lunch kör vi vidare till El Matador Beach. En vacker strand utan parasoll och toaletter, helt befriad från den charterfeeling man hittar på närliggande Paradise Cove.

Sitter på en filt och tittar på när ungarna plaskar och leker. Plötsligt känns livet helt perfekt.

Innan eftermiddagsmörkret drar in åker vi upp till bikerhaket Neptune’s Net. Ett skaldjurs-shack med träbänkar och plastbestick som kryllar av Sons of Anarchy-typer.

Pekar ut en levande hummer, köper ett glas vin och kollar på när alla bikers åker på bakhjulen längs Pacific Coast Highway.

Vi tar den vackra bergsvägen Kanan Road tillbaka till Hollywood. Innan man kommer fram åker man igenom Calabasas i The Valley med sina jättehus med enorma trädgårdar.

Här bor bland annat Justin Bieber och Jennifer Lopez.

Väl hemma orkar jag inte så mycket mer än att få barnen i säng. Förbereder arbetsveckan lite, skickar några mail och sen är det dags att bara slappa.

Missa aldrig en "Min Helg"följ SvD Perfect Guide på Facebook!