Andreas Mangione, ”Morgondagens buljong”Plötsligt blir 50-talet en del av samtidskonsten

Michael Rupini, tre verk ur  ”Untitled (from abstract series)”,  2019. UV färg, airbrush, spray på pannå.
Michael Rupini, tre verk ur ”Untitled (from abstract series)”, 2019. UV färg, airbrush, spray på pannå. Foto: Belenius

Michael Rupini målar med spray- och UV färger i verk som för tankarna till graffiti. Andreas Mangione arbetar med funna objekt och stillsamt måleri. Hålan Nilsson ser två väsensskilda utställningar vägg i vägg som ekar av såväl popkonst som 1950-tal.

Under strecket
Publicerad
Michael Rupini ”Untitled #5 (from abstract series)”, 2019. UV färg, airbrush, spray på papper.

Michael Rupini ”Untitled #5 (from abstract series)”, 2019. UV färg, airbrush, spray på papper.

Foto: Belenius
Andreas Mangione, ”Morgondagens buljong”. Installationsvy på Elastic gallery.

Andreas Mangione, ”Morgondagens buljong”. Installationsvy på Elastic gallery.

Foto: Niklas Hansson
Andreas MAngione, ”Night and day, 2019. Blandteknik.

Andreas MAngione, ”Night and day, 2019. Blandteknik.

Foto: Niklas Hansson
Andreas Mangione, ”Akilles sköld”, 2019. Blandteknik.

Andreas Mangione, ”Akilles sköld”, 2019. Blandteknik.

Foto: Niklas Hansson
Annons

Samtidskonst är ett tidsbundet och ändå tidlöst begrepp. Å ena sidan signalerar det något som sker just nu, å andra pekar det ut en tendens i konsten som antas vara samtida. Eftersom det är på det andra viset begreppet för det mesta används blir frågan när samtiden börjar paradoxalt nog svår att svara på.

Sedan postmodernismen har 60-talets konceptkonst och popkonst markerat att samtiden börjar. Torra instruktioner eller vardagsföremål i glättiga toner signalerar på något magiskt vis ”samtid”.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons