X
Annons
X
Recension

Andreas Mangione, ”Morgondagens buljong” Plötsligt blir 50-talet en del av samtidskonsten

Michael Rupini målar med spray- och UV färger i verk som för tankarna till graffiti. Andreas Mangione arbetar med funna objekt och stillsamt måleri. Hålan Nilsson ser två väsensskilda utställningar vägg i vägg som ekar av såväl popkonst som 1950-tal.

Michael Rupini, tre verk ur ”Untitled (from abstract series)”, 2019. UV färg, airbrush, spray på pannå. Foto: Belenius
Läs mer om Vårens konstutställningar 2019

Samtidskonst är ett tidsbundet och ändå tidlöst begrepp. Å ena sidan signalerar det något som sker just nu, å andra pekar det ut en tendens i konsten som antas vara samtida. Eftersom det är på det andra viset begreppet för det mesta används blir frågan när samtiden börjar paradoxalt nog svår att svara på.

Sedan postmodernismen har 60-talets konceptkonst och popkonst markerat att samtiden börjar. Torra instruktioner eller vardagsföremål i glättiga toner signalerar på något magiskt vis "samtid".

Michael Rupini, tre verk ur ”Untitled (from abstract series)”, 2019. UV färg, airbrush, spray på pannå.

Foto: Belenius Bild 1 av 5

Michael Rupini ”Untitled #5 (from abstract series)”, 2019. UV färg, airbrush, spray på papper.

Foto: Belenius Bild 2 av 5

Andreas Mangione, ”Morgondagens buljong”. Installationsvy på Elastic gallery.

Foto: Niklas Hansson Bild 3 av 5

Andreas MAngione, ”Night and day, 2019. Blandteknik.

Foto: Niklas Hansson Bild 4 av 5

Andreas Mangione, ”Akilles sköld”, 2019. Blandteknik.

Foto: Niklas Hansson Bild 5 av 5
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X