Annons
Krönika

Olle Josephson:Platsannonserna speglar tidsandan

Foto: JESSICA GOW/SCANPIX
Uppdaterad
Publicerad

Triviala texter säger mycket om sin samtid. För några veckor sedan försvarade Göteborgslingvisten Karin Helgesson sin doktorsavhandling om orubricerade platsannonser i Dagens Nyheter från 1955–2005. Av den kan man lära hur vi tänkt och talat om arbetet.

I den orubricerade platsannonsen söker arbetsgivaren kvalificerad arbetskraft och kostar på sig att bre ut sig en del. Utrymmet används bland annat till att beskriva önskvärda egenskaper hos den sökande. Samarbete, initiativ och självständig är favoritord under hela perioden. Men de första tio åren är också energisk och representativ vanliga för att sedan försvinna. Och efter 2000 blir drivande och drivkraft de allra vanligaste orden; analytisk, flexibel och resultatinriktad blir också frekventare.

Annons
Annons
Annons