Annons

Oväntade fördelarna med inkörda däck

Vi brukar ha bra koll på när det är dags att byta till sommardäck. Men hur bra dina sommardäck presterar, speciellt om däcken har några år på nacken, är svårare att avgöra. Om du väljer rätt däck från början kan du spara både tid, pengar och på miljön.

Michelin PRIMACY 4 har en jämnare prestanda vid inbromsning på vått underlag från första till sista milen.

Michelin PRIMACY 4 har en jämnare prestanda vid inbromsning på vått underlag från första till sista milen.

Alla bildäck slits förr eller senare ut. Detta innebär även att däckens prestanda ändras över tid, exempelvis inbromsningsförmågan vid vått underlag försämras allt eftersom däcken slits ned.

Många däcktillverkare, biltillverkare och konsumenter lägger stor vikt vid att titta på prestandaskillnader när däcken är helt nya. Men den stora skillnaden mellan olika däck, och kanske den viktigaste, ligger i hur däcket presterar när det har rullat några mil på vägarna.

Tester som däcktillverkaren Michelin har gjort visar på stora skillnader hur ett nedslitet däck presterar bland annat vid en inbromsning vid vått underlag. Det viktiga ligger alltså inte i hur bra däcket är när det är nytt, utan hur det presterar över tid.

Michelin PRIMACY 4 har en jämnare prestanda vid inbromsning på vått underlag från första till sista milen.

Michelin PRIMACY 4 har en jämnare prestanda vid inbromsning på vått underlag från första till sista milen.

Michelin PRIMACY 4 har en jämnare prestanda vid inbromsning på vått underlag från första till sista milen.

Mönstret i däcket ser till att tränga undan vattnet på vägbanan och möjliggöra för att däcket har direkt kontakt med vägen. När däck slits ned slits även däckspåren och prestandan vid vått underlag försämras. Men det är inte alla egenskaper som försämras när däcken slits.

Ett sommardäck presterar som bäst vid torrt underlag när det har slitits ned en bit. Om man ser till formel 1-bilar väljer man alltid så kallade ”slick”-däck för att få bästa grepp. En annan fördel med nedslitna däck är att rullmotståndet blir mindre. Genom att använda dina däck fram tills du har ett mönsterdjup på 1,6 millimeter, som är gränsen i Sverige, kan du därför minska din bränsleförbrukning.

Säkerhet från första till sista milen

Michelin vill att dina däck ska vara säkra och effektiva, speciellt vid vått underlag, fram tills att däcket har slitits ned till 1,6 millimeter. Därför har man nu lanserat Michelin PRIMACY 4 – ett däck som har en jämnare prestanda vid inbromsning på vått underlag från första till sista milen.

Vårt fokus är inte det utbytbara utan det hållbara

Tack vare ett nytt innovativt däckmönster bibehåller Michelin PRIMACY en hög grad av vattenavledning även när däcket är slitet.

– Med Michelin PRIMACY 4 får du ett bildäck som har en bra säkerhet under hela livslängden. Det finns personer som byter ut sina sommardäck redan vid 4 millimeter, vilket innebär att det dels blir mer kostsamt eftersom du måste köpa nya däck oftare, men även att det sliter mer på miljön, säger Johan Kvarnerud, Marknadschef på Michelin.

Att Michelin som däcktillverkare vill att du ska använda dina däck längre och byta ut däcken mer sällan, kanske känns märkligt. Kortare livslängd innebär att producenter kan sälja fler produkter. Men Johan Kvarnerud berättar att Michelin har valt att göra det motsatta.

– Kundnöjdhet är av största vikt för Michelin. Vårt fokus är inte det utbytbara utan det hållbara. Vi vill uppmuntra andra däcktillverkare att arbeta mot samma mål, däck som står för ansvar, hållbarhet och prestanda, säger han.

Annons
Detta är en annons från Michelin, den är inte skriven av journalisterna på SvD:s redaktion.