X
Annons
X
Recension

Flickvännen Plågsam saga om att bedöva sig med status

Historien om en gangsterflickväns väntan kommer oss plågsamt nära på Uppsala stadsteater. Iscensättningen lyfter också från det individuella dramat till en berättelse om vår västerländska samtid: mycket går åt helvete, och då kör vi ännu hårdare för att slippa se.

Natalie Sundelin (mitten) omgiven av Alma Pöysti, Nadja Mirmiran och Thérèse Svensson. Foto: Staffan Claesson
Läs mer om Scenvåren 2019

För flera år sedan var Karolina Ramqvists ”Flickvännen” på väg till Stockholms stadsteater, men hon kom aldrig fram. Nu har Marianne Lindberg De Geer tagit med sig sitt projekt till Uppsala, där Natalie Sundelins Karin väntar på sin kriminelle pojkvän, John, länge, och ofta.

Det är inte så kul, för Karin. Men historien har många bottnar och det finns gott om tid för oss i publiken att tänka.

Natalie Sundelin (mitten) omgiven av Alma Pöysti, Nadja Mirmiran och Thérèse Svensson.

Foto: Staffan Claesson Bild 1 av 2

Eva Fritjofson, som spelar mamma, lutar sig över Natalie Sundelin, pjäsens titelperson Flickvännen.

Foto: Staffan Claesson Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X