Pitchträning med proffs: Ett ord är helt förbjudet

Elonroad, med vd Karin Ebbinghaus, vill elektrifiera vägar.
Elonroad, med vd Karin Ebbinghaus, vill elektrifiera vägar. Foto: Ari Luostarinen

Det handlar om sekunder om entreprenörer ska vinna investerares förtroende. Här är knepen för att övertyga kapitalstarka investerare att satsa på just din affärsidé.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Steinar Hoel Korsmo anlitas i hela världen för pitchträning. Här drillar han kandidaterna i tävlingen Framtidens entreprenör.

Foto: Ari Luostarinen

Stefan Ekström och Sebastian Wiberg slipar på sin presentation av Vinden, ett företag som ordnar smart förvaring.

Foto: Ari Luostarinen

Paper Tales grundare Bilal Bhatti kör en pitch om behovet av smart hållbarhetsmärkning av kläder.

Foto: Ari Luostarinen

”Det ska in lite mer wow-faktor, annars är det jättebra”, menar pitchexperten Steinar Hoel Korsmo efter Monica Fagreus Lundströms presentation av barnboksappen Boksnok.

Foto: Ari Luostarinen
Annons

Norrmannen Steinar Hoel Korsmo är specialist på att träna entreprenörer inför möten med investerare. Och nu är han influgen till Stockholm för att ge råd om hur entreprenörer gör en så kallad ”pitch”, en säljande presentation av sitt företag.

– Har någon av er spelat teater? Kom ihåg, det här är drama. Det handlar om att fånga investerarnas uppmärksamhet under de första fem sekunderna.

En slagkraftig start måste förstås ge investerarna riktig information. Men även sådant som kroppsspråk är viktigt: Ögonkontakt med publiken, händerna på podiet eller längs kroppen. Aldrig titta bakåt mot bilderna du visar. Budskap kan gärna understrykas med armrörelser men inte för yvigt.

– Rubriken ”The Journey has started” i ditt bildspel kan du nog göra lite hetare. Säg hellre ”We are the next generation of…” Och säg det med glädje och energi så att det blir ”wow” i publiken.

Framtidens entreprenör 2020 – rösta här på din favoritkandidatsvd.se
Annons
Annons

Steinar Hoel Korsmo anlitas i hela världen för pitchträning. Här drillar han kandidaterna i tävlingen Framtidens entreprenör.

Foto: Ari Luostarinen

Stefan Ekström och Sebastian Wiberg slipar på sin presentation av Vinden, ett företag som ordnar smart förvaring.

Foto: Ari Luostarinen
Steinar Hoel Korsmo anlitas i hela världen för pitchträning. Här drillar han kandidaterna i tävlingen Framtidens entreprenör.
Steinar Hoel Korsmo anlitas i hela världen för pitchträning. Här drillar han kandidaterna i tävlingen Framtidens entreprenör. Foto: Ari Luostarinen

Steinar Hoel Korsmo är grundare och vd för Seed Forum, en organisation med mentorer som håller kurser i världen runt för mer effektiva och framgångsrika möten mellan företag och investerare. I SvD:s och Carnegies tävling Framtidens entreprenör är Steinar Hoel Korsmo återkommande expert. Det är sjunde året han nu drillar de tävlande om hur de gör en pitch för jury och investerare.

– Du måste förstå investerarens logik. De vill veta när pengarna kommer tillbaka, råder Steinar Hoel Korsmo.

Pitchträningen hålls på Carnegies huvudkontor med de tio företag som kvalificerat sig till jurymötet i tävlingen Framtidens entreprenör. Högt ovanför Regeringsgatan haglar det nu av råd från pitch-specialisten Steinar Hoel Korsmo. I norr reser sig Engelbrektskyrkans gyllene spira och i söder snurrar NK-klockan.

Stefan Ekström och Sebastian Wiberg slipar på sin presentation av Vinden, ett företag som ordnar smart förvaring.
Stefan Ekström och Sebastian Wiberg slipar på sin presentation av Vinden, ett företag som ordnar smart förvaring. Foto: Ari Luostarinen

– Ett ord är helt förbjudet. Det är ”sorry” eller ”ursäkta”, det ska bort ur vokabulären! Pitchen ska ha entusiasm!

– Ha så många värdedrivande argument som möjligt, till exempel ”skalbar affärsmodell”, ”hög marginal”, ”exit-strategi” och ”erfarenhet av entreprenörskap”.

Annons
Annons

Paper Tales grundare Bilal Bhatti kör en pitch om behovet av smart hållbarhetsmärkning av kläder.

Foto: Ari Luostarinen

”Det ska in lite mer wow-faktor, annars är det jättebra”, menar pitchexperten Steinar Hoel Korsmo efter Monica Fagreus Lundströms presentation av barnboksappen Boksnok.

Foto: Ari Luostarinen
Paper Tales grundare Bilal Bhatti kör en pitch om behovet av smart hållbarhetsmärkning av kläder.
Paper Tales grundare Bilal Bhatti kör en pitch om behovet av smart hållbarhetsmärkning av kläder. Foto: Ari Luostarinen

Det vanligaste misstaget är för långa företagspresentationer som inte svarar på det som investerarna har i huvudet. Just därför blir det nu hårdträning på allvar.

– Kan du beskriva er business i bara 15 ord? Varför är ni entreprenör? Och varför lyckas ni?

Tre varianter av pitch bör entreprenören klara av: Den fulla finansiella presentationen på max sju minuter, en ”power pitch” på 30 sekunder samt en ”impact pitch” på 10 sekunder. Skälet är att investerare som möter många företag snabbt vill sortera ut sina favoriter. Den inledande processen kräver korta pitcher.

”Det ska in lite mer wow-faktor, annars är det jättebra”, menar pitchexperten Steinar Hoel Korsmo efter Monica Fagreus Lundströms presentation av barnboksappen Boksnok.
”Det ska in lite mer wow-faktor, annars är det jättebra”, menar pitchexperten Steinar Hoel Korsmo efter Monica Fagreus Lundströms presentation av barnboksappen Boksnok. Foto: Ari Luostarinen

Pitchträningen fortsätter: Marknadsnischen, konkurrensfördelarna, vad som är unikt bör man ta med, liksom hur tjänar ni pengar.

– Kom ihåg: Ni entreprenörer ska kunna berätta att ni redan är på marknaden eller har kort tid till lansering. Och ni ska ha pengarna åter till investerarna inom tre år.

Efter reklamen visas:
Rösta fram sista finalisten till Framtidens entreprenör
Framtidens entreprenör 2020 – rösta här på din favoritkandidatsvd.se
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons