Annons

Thomas Steinfeld:Pisa urholkar skolan i tävlandets namn

Nu växer det internationella motståndet mot Pisa-undersökningen. Vad den mäter är inte kunskap, menar kritikerna, och den leder bara till att skolorna bryr sig mer om att klara sig bra i testerna än att ge eleverna bästa möjliga undervisning.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Sverige föll från 19:e till 36:e plats i det senaste Pisa-testet för läsförståelse.

Foto: FREDRIK SANDBERG/TT

Sverige föll från 19:e till 36:e plats i det senaste Pisa-testet för läsförståelse.

Foto: FREDRIK SANDBERG/TT
Sverige föll från 19:e till 36:e plats i det senaste Pisa-testet för läsförståelse.
Sverige föll från 19:e till 36:e plats i det senaste Pisa-testet för läsförståelse. Foto: FREDRIK SANDBERG/TT

**I början av maj **fick Andreas Schleicher, som ansvarar för OECD:s utbildningsöversyn och därmed även för utbildningsstudien Pisa, ta emot ett öppet brev. ”Vi är djupt oroade över att försöken att mäta mycket olikartade pedagogiska traditioner och kulturer med hjälp av en enskild, snäv och oneutral mätsticka till slut kan komma att förorsaka irreparabla skador för våra skolor och våra elever.” Brevet var författat av Heinz-Dieter Meyer, professor i pedagogik vid State University of New York i Albany, och Katie Zahedi, rektor för en skola i Brooklyn. Efter att det publicerades i The Guardian har det på nätet undertecknats av fler än 1 700 professorer och lärare, framför allt i den engelskspråkiga världen.

Annons
Annons
Annons