Annons

”Piloter svartmålas i angrepp på facken”

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Debatten om inskränkningar i strejkrätten handlar om att begränsa fackföreningars möjligheter – och därmed föra arbetsrätten tillbaka flera decennier. Det skriver Rawaz Nermany, Svensk Pilotförening, i en replik.

Publicerad

På SvD Näringsliv Debatt skriver Sten Bauer och Johan Zetterström, advokater vid Baker McKenzie, att strejkrätten för piloter bör sättas i relation till den verkan som en strejk i denna yrkeskår får. Man skriver att proportionalitetsprincipen bör införas när strejker hotar samhällsviktiga funktioner. Detta är inte en ny diskussion men avsändaren är i denna debattartikel Baker McKenzie i stället för, som brukligt, Svenskt Näringsliv eller någon av dess medlemsorganisationer. Det är inte förvånande att det är advokater från just Baker McKenzie som för fram argumenten för proportionalitet, då byrån har ett mångårigt samarbete med Transportföretagen, en medlemsorganisation i Svenskt Näringsliv där flygbolag i Sverige, inklusive SAS, är organiserade.

I debattartikeln är det oklart om artikelförfattarna anser att den löneökning, 3,5 procent, som piloterna vid SAS avtalat om är att betrakta som en hög eller medioker siffra. Å ena sidan driver Bauer och Zetterström tesen att den högst marginella löneökningen utöver det så kallade ”märket” gav enorma konsekvenser för samhället och att det av den anledningen skulle vara en oproportionerlig åtgärd av piloterna. Samtidigt argumenterar advokaterna från Baker McKenzie att den kostnadsökning det nya avtalet innebär riskerar att helt sänka företaget SAS i den stenhårda konkurrens som dagens flygbransch är.

Rawaz Nermany.

Foto: Pressbild Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons
Annons