Piller som snabbköp

Kortare köer, längre öppettider och bättre marknadsföring. Det är Ulrika Erikssons recept på hur Apoteket ska klara konkurrensen om marknaden avregleras. Hennes uppgift är att förvandla den gamla monopolisten till ett modernt detaljhandelsföretag.

Under strecket
Publicerad
Annons

Namn: Ulrika Eriksson.
Ålder: 35.
Utbildning: Civilekonom.
Karriär: Började på Reitan Servicehandel, som då hette Smallshops Sverige och drev 7-Eleven, som trainee 1994. Avancerade till inköpschef för 7-Eleven och när ägarna 1997 även köpte Pressbyrån blev hon inköpschef för båda butikskoncepten. Därefter vice vd för Pressbyrån.
Familj: Singel.
Gör på fritiden: Rider, tränar, försöker lära sig salsa.

I vår väntas EG-domstolens beslut i Bringwell-målet. En friande dom öppnar upp marknaden för receptfria läkemedel, och eventuellt även receptbelagda. Det innebär att statliga Apoteket, som hittills haft monopol på mediciner, helt plötsligt får finna sig i att dela marknaden med aktörer som Ica, Coop och Axfood.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons