Annons

Pigg BMW med starkt köpargument

3-serien i sitt nya utförande är snarast en finslipning av föregångarens form.
3-serien i sitt nya utförande är snarast en finslipning av föregångarens form. Foto: Pontus Lundahl/TT

BMW har med sin körkänsla och design fått en trogen kundkrets. Nya 3-serien med snål dieselmotor, fyrhjulsdrift och kombikaross är ett mångsidigt verktyg för vardagen.

Under strecket
Publicerad
Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 1 av 15
Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 2 av 15
Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 3 av 15

Utmärkt ergonomi och tacknämligt nog fysiska knappar för många grundläggande funktioner.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 4 av 15
Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 5 av 15
Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 6 av 15

Numera är det närmast skulpturala former på bilarnas front.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 7 av 15
Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 8 av 15
Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 9 av 15

Dieselmotorn på 190 hästkrafter har alldeles duglig kraft.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 10 av 15

Föregångaren till BMW 3-serie hette 1602 och 2002. På bilden den sportiga 2002 tii i ett exemplar som BMW:s museum byggt av nya reservdelar.

Foto: BMW Bild 11 av 15

Lite oregelbunden form på utrymmet, men bra volym Baksätet kan fällas i tre sektioner.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 12 av 15
Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 13 av 15

Audi A4 Avant 40 TDI quattro Proline.

Foto: Audi Bild 14 av 15

Volvo V60 D4 AWD Momentum.

Foto: Eric Lund Bild 15 av 15

För några år sedan fick jag tillfälle att köra en alldeles ny gammal bil. Det var en BMW 2002 tii från 1971 som BMW:s klassikeravdelning i München byggt av reservdelar. Den här dagen hade museet släppt ut några av sina klenoder på långresa.

Bakom ratten i 2002 tii med fyrcylindrig motor på 130 hästkrafter var det lätt att förstå hur tillverkarens renommé uppstod med körglada vardagsbilar och en smula ungdomlig profil.

Annons
Annons
Annons