Philip Morris letar nya marknader i Asien

Under strecket
Publicerad
Annons

WILMINGTON Med vikande försäljning på hemmamarknaden satsar amerikanska Philip Morris - världens största cigarettillverkare - på att expandera i Asien. Philip Morris har lagt ett bud på att ta över det indonesiska bolaget PT Hanjaya Mandala Sampoerna för 5,1 miljarder dollar, omkring 35 miljarder kronor.
Indonesien är världens femte största marknad för cigaretter och Sampoerna är landets tredje största producent. Affären - som enligt planerna ska vara slutförd inom 90 dagar - blir det största utlandsförvärvet som har gjorts i Indonesien.

Philip Morris - vars mest kända varumärke är Marlboro och som ingår i New Yorkbaserade Altriakoncernen - möter, liksom andra amerikanska cigarettillverkare, allt hårdare motvind på hemmamarknaden. Hälsoriskerna i kombination med ökade tobaksskatter har lett till att rökandet minskar i USA och Västeuropa.
Tobaksbolagen är också föremål för omfattande skadeståndskrav från företrädare för rökningens offer. I ett civilmål som startade i september i fjol hävdar
Justitiedepartementet att före- tagen har vilselett konsumenterna när det gäller rökningens hälsorisker och kräver att de ska betala tillbaka sammanlagt 280 miljarder dollar av de vinster som de tidigare gjort.

Annons
Annons
Annons