Annons

Peugeots nya elbil får svetten att tränga fram

Det krävs ett skapt öga för att särskilja e-2008 från vanliga 2008. Lejonemblemen är metallicblå och diamantgrillen i fronten är lackad i samma färg som bilen.
Det krävs ett skapt öga för att särskilja e-2008 från vanliga 2008. Lejonemblemen är metallicblå och diamantgrillen i fronten är lackad i samma färg som bilen. Foto: Stina Stjernkvist/TT

Kompaktsuven Peugeot e-2008 erbjuds för första gången med elmotor. Men vad är det egentligen – en elbil ut i fingerspetsarna eller mer som en vanlig bil med elmotor? Och hur mycket ombordservice kan man egentligen förvänta sig av en elbil?

Under strecket
Publicerad

Gillar man inte I-Cockpit kan man spegla sin mobiltelefon på pekskärmen med Apple Carplay eller Android Auto.

Foto: Stina Stjernkvist/TT

Fyrkantig ratt har blivit Peugeots signum på senare tid. Instrumentbrädan har 3D-effekt.

Foto: Stina Stjernkvist/TT

Synkron elmotor driver e-2008. Räckvidden uppges vara 32 mil.

Foto: Stina Stjernkvist/TT

Bilen har CCS-standard för snabbladdning och Typ-2 kontakt för normalladdning.

Foto: Stina Stjernkvist/TT
Foto: Stina Stjernkvist/TT
Foto: Jason Chatterley/TT
Foto: Kia

Svetten pärlar sig i pannan.

Jag har precis missat avfarten till närmaste laddstation. Räckvidden minskar snabbt i motorvägsfart åtta, sju, sex… fem kilometer återstår när nästa möjlighet att svänga av E4:an ges. Den pressade situationen gör att jag av misstag byter menyspråk till franska och eftersom bokstaven ö saknas i det franska språket går det nu inte att skriva Norrköping i navigationen. ”I-cockpit” heter Peugeots programvara. Är den användarvänlig? Inte alls. Är den idiotsäker? Nej.

Annons
Annons
Annons