Peugeot fortsätter spritsatsning

Franska Peugeot är blixtsnabb med att konvertera sina bensinbilar till etanoldrift. Uppenbarligen betyder den svenska försäljningen mycket för det är ju stort sett bara i Sverige som etanolbilar har någon marknad.

Under strecket
Publicerad
E85-motor från start när faceliftade Peugeot 407 SW rullar in.

E85-motor från start när faceliftade Peugeot 407 SW rullar in.

Foto: PATRIK LUNDIN
E85-motor från start när faceliftade Peugeot 407 SW rullar in.

E85-motor från start när faceliftade Peugeot 407 SW rullar in.

Foto: PATRIK LUNDIN
E85-motor från start när faceliftade Peugeot 407 SW rullar in.

E85-motor från start när faceliftade Peugeot 407 SW rullar in.

Foto: PATRIK LUNDIN
E85-motor från start när faceliftade Peugeot 407 SW rullar in.

E85-motor från start när faceliftade Peugeot 407 SW rullar in.

Foto: PATRIK LUNDIN
E85-motor från start när faceliftade Peugeot 407 SW rullar in.

E85-motor från start när faceliftade Peugeot 407 SW rullar in.

Foto: PATRIK LUNDIN
E85-motor från start när faceliftade Peugeot 407 SW rullar in.

E85-motor från start när faceliftade Peugeot 407 SW rullar in.

Foto: PATRIK LUNDIN
E85-motor från start när faceliftade Peugeot 407 SW rullar in.

E85-motor från start när faceliftade Peugeot 407 SW rullar in.

Foto: PATRIK LUNDIN
E85-motor från start när faceliftade Peugeot 407 SW rullar in.

E85-motor från start när faceliftade Peugeot 407 SW rullar in.

Foto: PATRIK LUNDIN
E85-motor från start när faceliftade Peugeot 407 SW rullar in.

E85-motor från start när faceliftade Peugeot 407 SW rullar in.

Foto: PATRIK LUNDIN
E85-motor från start när faceliftade Peugeot 407 SW rullar in.

E85-motor från start när faceliftade Peugeot 407 SW rullar in.

Foto: PATRIK LUNDIN
Annons

Nya Peugeot 407 kommer således direkt med etanolmotor för dem som tror på dess fördelar. Det är svårt, för att inte säga omätligt, att känna någon skillnad oavsett vilket bränsle man väljer. Skillnaden ligger i inköpspriset, cirka 9,59 jämfört med cirka 11,19/liter. Å andra sidan drar den mellan 30 och 40 procent mer etanol än bensin. Det innebär att man i dag inte kan ”räkna hem” etanoldriften ekonomiskt. Hur det blir i en framtid vet man förstås inte så mycket om. Etanoldriften ger också i vissa städer parkeringsförmåner och i Stockholm slipper man tills vidare också att betala trängselskatter. Det är inte så konstigt att etanoldrift lockar.

Senaste upplagan av 407:an är svår att skilja från föregångaren för alla utom experter. Baklyktorna är nya. Fronten med motorhuven är också omkonstruerade för att ta emot och fördela krockkrafterna så att de åkande ges ett bättre skydd vid en olycka.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons