Annons

Peter Handkes förförande tanklöshet

Peter Handkes ”Die Farhrt im Einbaum oder das Stück zum film von Krieg” på Burgtheater i Wien.
Peter Handkes ”Die Farhrt im Einbaum oder das Stück zum film von Krieg” på Burgtheater i Wien.
Under strecket
Publicerad

Peter Handke är en författare som behöver en Sak, ett stort ädelt kall att underordna sig. Efter att ha ägnat ett helt författarskap åt att söka efter denna Sak fann han den så ett par år in på 90-talet i den serbiska nationens öde. Serbien är, menar Handke, det globala samfundets syndabock: en nation som oförtjänt fått bära skulden för den jugoslaviska federationens sönderfall. Serbiens hjältar utmålas i internationella media som slaktare och bödlar; dess politiker skylls för att vara krigshetsare och krigsförbrytare. Ändå finns det bara en enda vilja hos detta folk: att leva och verka i ett med sin särart, sina myter och sin historia.

I två reportageböcker gav Handke röst åt denna extremnationalistiska serbiska självbild – två böcker så fulla av förvanskningar och lögner att man som läsare nästan baxnar. Att goda författare kan hysa betänkliga åsikter är väl i och för sig inget nytt; man kan bara erinra om namn som Céline eller Hamsun. Värre är när åsikterna börjar kontaminera de former och det språk författarskapet begagnar sig av. I Handkes fall tycks beklagligtvis detta på väg att ske. Med sin nya pjäs Die Fahrt im Einbaum, som nyligen hade premiär på Wiens Burgtheater, fortsätter han att beskylla hela världen för att bedriva en kollektiv hetskampanj mot ett oskyldigt folk. De som gjort sig skyldiga till folkmord i detta krig är m a o inte några enskilda politiker, militärer och milismän utan det ”internationella samfundet”, FN och dess flyktingkommissariat jämte de nyhetsbyråer, TV-kanaler, tidningar och tabloider som bidragit till kolportera detta samfunds falska bild av historien.

Annons
Annons
Annons