X
Annons
X
Recension

Peter Dahl, ”Peter Dahls världar” Peter Dahls låtsasvärldar värda att (åter)upptäcka

"Fredmans epistlar" eller livsnjutarmotiven från krogen är bara början. På Sven-Harrys konstmuseum fastnar Dan Backman för Peter Dahls nördiga modellbygge som pågått sedan konstnärens barndom och som genererat stillsamma målningar att försjunka in i.

Peter Dahl, ”Staden under vatten”, 1998, olja på duk.
Peter Dahl, ”Staden under vatten”, 1998, olja på duk. Foto: Lars Engelhardt, Waldemarsudde

Vi är nog många som haft problem med Peter Dahl. Hans 80-tal har liksom stått i vägen. Alla dessa frustande frodiga Bellman-bilder, alla dessa målningar från krogen med konstnären själv i rollen av manlig livsnjutare. En Steffo Törnqvist i färgfläckad målarrock med stambord på Konstnärsbaren. Ett bord han aldrig bokade, bara avbokade.

Det är en snobbig attityd förstås. Det var ju på 80-talet som Peter Dahl fick sitt stora folkliga genombrott med grafik och böcker och vandringsutställningar som förde ut hans konst på bred front.

Peter Dahl, ”Staden under vatten”, 1998, olja på duk.

Foto: Lars Engelhardt, Waldemarsudde Bild 1 av 6

Peter Dahl "Trippelsjälvporträtt", 2016.

Foto: Privat Bild 2 av 6

Peter Dahl, ”Jag undrar hur det ser ut hemma hos chefen”, 1970, olja. Ur serien ”Drömmar i soffhörnet”.

Foto: Sven-Harrys konstmuseum Bild 3 av 6

Peter Dahl, ”Motiv från Råcksta”, 1956, olja på duk.

Foto: Sven-Harrys konstmuseum Bild 4 av 6

Peter Dahl, ur fantasivärlden Caribanien.

Foto: Privat Bild 5 av 6

Peter Dahl, ”Vem är krogens konung”, 1981.

Foto: Sven-Harrys konstmuseum Bild 6 av 6
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X