X
Annons
X
Recension

Andra sidan skiftet Personligt och busigt – men missa inte undanskymda delen

Sommarens utställning på Bonniers konsthall presenterar svensk konst från åren 1947 till 1987, utvald och inköpt av bokförläggaren och konstsamlaren Gerard Bonnier.

Torsten Renqvist, ”Den gapande” (1983) och ”Hyndan” (1971) från Gerard Bonniers samling som nu visas för första gången offentligt. Foto: Tomas Sinkevičius, Bonniers konsthall
Läs mer om Vårens konstutställningar 2017

Utställningstiteln ”Andra sidan skiftet” är kryptisk men i praktiken är det inte krångligt alls: en rak presentation av en mycket fin samling konst skapad för Albert Bonniers Förlag, till vardags inrymd i förlagshuset på Sveavägen.

Tidsramen markerar Gerard Bonniers första inköp fram till de sista innan han gick bort men utställningens curator, Niclas Östlind, pekar också på det paradigmskifte som, med en förenklad historieskrivning, inträffade 1987. Det var då som postmodernisterna tågade in på konstscenen och under buller och bång lanserade begrepp som dekonstruktion och representation och fördjupade sig i de filosofiska aspekterna av original och kopia.

Torsten Renqvist, ”Den gapande” (1983) och ”Hyndan” (1971) från Gerard Bonniers samling som nu visas för första gången offentligt.

Foto: Tomas Sinkevičius, Bonniers konsthall Bild 1 av 3

”Den tredelade spegeln” (1985) av Lena Cronqvist är att av de över 170 verken från Gerard Bonniers samling.

Foto: Tomas Sinkevičius, Bonniers konsthall Bild 2 av 3

”Andra sidan skiftet” på Bonniers konsthall.

Foto: Tomas Sinkevičius, Bonniers konsthall Bild 3 av 3
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X