Annons
X
Annons
X

Personliga tågbiljetter får tummen ner

Utan legitimation – ingen tågresa. Vid midnatt införs personliga biljetter hos SJ och när systemet är infört helt ut måste så gott som samtliga passagerare uppge sitt namn om de vill åka tåg. Men nu kritiseras SJ för att hota den personliga integriteten.

Foto: TOMAS ONEBORG (ARKIV)

Med några få undantag kommer samtliga passagerare i framtiden att behöva legitimera sig för att kunna åka tåg med SJ. För att komma till rätta med vidareförsäljningen av billiga biljetter – något som bland SvD.se tidigare rapporterat om – kräver företaget från och med i natt namn på de som köper tågbiljetter.

Utan giltigt leg – ingen resa. Reglerna gäller både standardbiljetter och biljetter som är ombokningsbara, men inte de resenärer som betalar extra för möjligheten att få pengarna tillbaka vid avbokning.

– Har du inget id eller ett ogiltigt id så får du inte åka med. Då uppfyller du inte de krav vi ställer, säger Ulf Wallin, biträdande presschef på SJ.

Annons
X

Men de nya reglerna får redan kritik av resenärer. Kommentarerna är många på SvD.se och en majoritet är negativa till förändringen. ”Fruktansvärt övervakningssamhälle”, skriver signaturen Filur medan Calle ser de personliga biljetterna som ”ett steg i den fullständiga övervakningen av medborgarna”.

Gastlind fyller i med att det snart är ”hur lätt som helst för den som är nyfiken att se vart du reser” och signaturen HejdåSJ tänker sluta åka med företagets tåg. ”Inte ens i diktaturer eller kommunistiska stater har dom koll på var folk åker”, skriver läsaren.

Ulf Wallin på SJ ser dock inte de personliga biljetterna som ett integritetshot. Inga uppgifter lagras mer än max en månad och något personnummer behöver inte anges vid biljettköpen, uppger han.

– Det här har varit en viktig frågan när vi diskuterat de personliga biljetterna. Vi gör ju inte det här för att registrera personer och eftersom vi bara har namn och inte personnummer så kan vi inte kontrollera vilken person det är som reser, säger Wallin och jämför med bland annat flygresor.

–Det är ju inte ovanligt att man idag måste visa legitimation, utan det gör man ju redan när man flyger, när man går på Systembolaget, när man handlar och så vidare.

Med de nya reglerna blir det också omöjligt att överlåta en personlig biljett på någon annan. Passagerarens namn kommer att stå på biljetten och att byta namn blir inte tillåtet. Alternativet för resenärer som är osäkra om de verkligen kan resa är att betala extra för möjligheten att omboka eller avboka biljetten

– Vi vill ju komma åt att folk köper på sig 95-kronorsbiljetter och sedan säljer dem vidare dyrt. Hade vi tillåtit namnbyte så hade det fortfarande gått att utnyttja systemet. Det här är ett sätt att skydda de billiga biljetterna, säger Ulf Wallin.

Samtidigt kritiserar flera läsare SJ för allt för höga biljettpriser. Att en passagerare som är ute i god tid kan betala 95 kronor för en biljett medan samma resa kostar flera hundralappar mer för en annan resenär retar upp SvD-läsare.

SJ ger dock tummen ner åt att införa fasta priser igen.

– Fastprissystemet var inte bra för SJ:s ekonomi. Då ville alla åka de populära tiderna, med följden att många tåg gick halvtomma. Det flexibla systemet har gjort att vi har fler resenärer, vilket är bra för både för SJ:s ekonomi och miljön, säger Ulf Wallin.

Annons
Annons
X
Foto: TOMAS ONEBORG (ARKIV) Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X