Annons

Personlig modevår på jobbet

Elegant och avslappnat eller en konformistiskt strikt stil? Kontorsklädseln är i gungning. I vårens affärslook är det personliga uttrycket viktigast. SvD Näringsliv lät tre stilsäkra vd:ar välja ut sina favoriter för kontoret. Och det är de svenska modemärkena som topplistas.

Publicerad

Att våra kläder avslöjar vilka vi är eller vill vara är inget nytt. Vi minns Moderaternas folkliga stajling inför valrörelsen. Nyligen införde storbanken UBS en uppmärksammad väl detaljerad kläd- och uppförandekod för att återvinna förtroende hos sina kunder efter finanskrisen. Samtidigt tappar den stelbenta affärslooken mark. En anonym kostym eller en dräkt är inte längre den självklara jobblooken i vår. Något som syntes i svenskt näringsliv redan när Hans Vestberg kastade slipsen som ny vd för Ericsson. Numera klär sig hela koncernledningen slipslöst, enligt en artikel i Affärsvärlden.

Dagens ifrågasättande av affärsuniformen beror enligt Marie Nordberg, etnolog och genusforskare vid Karlstads universitet, på bristande tilltro till auktoriteter, bland annat beroende på finanskrisen. Att kontorsstilen avspeglar konjunkturen enligt kjollängdsteorin tror hon inte. Däremot är kvalitéer och snitt förfinade i dag oavsett silhuetten som varierar mellan olika branscher. Maria Tullberg är doktor i företagsekonomi och psykolog som studerat klädseln under bolagsstämmor i Sverige. Där gäller enligt henne fortfarande mörk kostym på män. Kvinnor förhåller sig på två sätt: vanligast är att klä sig likadant som män i färg och snitt. Den andra stilen är att klä sig tvärtom, i färgstarka plagg och lite extra makeup.

Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons
Annons