Personlig information avslöjas för bättre shopping

Att storebror kan se dig verkar inte längre spela någon roll, åtminstone inte för världens alla konsumenter. De delar gladeligen med sig av den mest personliga information till handeln, bara de upplever att de kan ge dem en bättre shoppingupplevelse.

SvD Näringsliv
Publicerad
JEFF CHIU/AP
Foto: JEFF CHIU/AP
Annons

Tänk att Hemköp vet att du är allergisk mot fisk och låter bli att skicka veckans kupong om laxfilé för 69.90/kg. Eller att TV4 har koll på att du gillar 22-nyheterna och att det är dags för dig att köpa ny bil, och därför sänder Volvo-reklam i pausen. En framtida mardröm, eller är det perfekt att bara få information man faktiskt vill ha?

Ska man tro den undersökning dataföretaget IBM presenterar är det snarare det förstnämnda som gäller för konsumenter på båda sidor Atlanten. Företaget frågade över 28 000 personer i 15 länder hur mycket privat information de var villiga att dela med sig av till sina favoritbutiker, och svaren är slående. Tre fjärdedelar av de tillfrågade var villiga att berätta öppet om sina medievanor, som vilka TV-program de tittar på och 61 procent hade inga problem med att ge ut sitt namn och sin adress till handlarna. Något färre, 59 procent, tyckte att det var okej att dela med sig av information som hur många bilar de äger, om de flyttat nyligen eller om de precis fått barn, och hela 73 procent uppger gärna vilken etnicitet de har, eller vilken klass de tillhör.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons