X
Annons
X

Personalbrist hotar jättesatsning på järnväg

420 miljarder kronor på ny järnväg, nya tunnelbanor och nya banor för höghastighetståg. Flera gigantiska spårsatsningar är på gång – nästan samtidigt. Nu kommer varningarna för att projekten kan försenas eftersom det är brist på byggfolk med rätt kompetens.

Läs mer om Höghastighetstågen
Järnvägsarbetet är hårt specialiserat. Det blir svårt att hitta alla som behövs när Sverige samtidigt ska bygga både ny järnväg och tunnelbana. Bilden är från arbetet med Getingmidjan i somras.
Järnvägsarbetet är hårt specialiserat. Det blir svårt att hitta alla som behövs när Sverige samtidigt ska bygga både ny järnväg och tunnelbana. Bilden är från arbetet med Getingmidjan i somras. Foto: Bezav Mahmod

Sverige står inför en kraftig utbyggnad av både järnväg och tunnelbana. Det är en satsning som välkomnas av många, inte minst av dem som drabbas av nedrivna kontaktledningar, signalfel, överfulla t-banevagnar och annat elände.

Järnvägsarbetet är hårt specialiserat. Det blir svårt att hitta alla som behövs när Sverige samtidigt ska bygga både ny järnväg och tunnelbana. Bilden är från arbetet med Getingmidjan i somras.

Foto: Bezav Mahmod Bild 1 av 2

Så här är det tänkt att se ut på plattformen vid den nya tunnelbanestationen Arenastaden. Bilden är skapad i dator.

Foto: &Rundquist/3D HOUSE/Region Stockholm Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X