Pernod blir ny mix med brittisk sprit

Under strecket
Publicerad
Annons

PARIS Franska Pernod Ricard köper brittiska Allied Domecq för 10,7 miljarder euro och blir därmed tvåa i världen inom vin- och spritsektorn efter brittiska Diageo. Köpet sker i samarbete med den amerikanska gruppen Fortune Brands.
Det är drygt fyra år sedan fransmännen genom övertaget av kanadensiska Seagram på allvar etablerade sig på den internationella marknaden. Köpet av Seagram gjorde att Pernod Ricard förvärvade prestigefyllda märken som Martell och Chivas.
För 30 år sedan låg 83 procent av Pernod Ricards omsättning i Frankrike. I fjol handlade det om 17 procent. Och nu tar Pernod Ricard ytterligare ett steg mot en globalisering.

Med köpet av Allied Domecq hoppas fransmännen framför allt på att ta ett steg framåt på den amerikanska marknaden. Där var Pernod Ricard fram till gårdagen bara på sjätte plats. Fransmännen har haft problem med sin rom Havana Club som är tvåa i Europa, men som inte får säljas i USA på grund av handelsembargot mot Kuba.
Men affären med Allied Domecq innebär att
fransmännen erövrar ytterligare kända märken inom spritbranschen, som Beefeater gin, vodkan Stolichnaya och Ballantine”s whisky. För Pernod Ricard är det också viktigt att man kammar hem likörsorter som Kahlua och Tia Maria, rommärket Malibu, tequilan Sauza och champagne som Mumm och cognacsmärket Courvoisier.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons