Skönhet

Jakten på det perfekta glowet

Att få till en fin "glow" är alla makeup-entusiasters heliga graal. Den där naturliga glansen på de rätta ställena – högst upp på kindbenen och lite under ögonbrynet – som ger ansiktet himmelska dimensioner. För att inte tala om hälsosam, yogainspirerad utstrålning.

Men det är svårt. Tyvärr resulterar försöken lika ofta i att man ser ut att ha doppat ansiktet i en tunna vaselin – men skam den som ger sig. För den tidigare eftersträvansvärda looken med diskret glow som i idealvärlden får folk att tänka att man är vackert upplyst liksom inifrån har fått konkurrens.

Makeupgudinnan Pat McGrath myntade begreppet "editorial glow", den där mer glossy looken där inte bara kindbenen får sin plats i solen utan också ögonlock och läppar. Eller hela ansiktet egentligen.

Hennes egna makeup-kollektion innehåller bland annat kitet 003 för att få till den nya, mer glossy glow-stilen. Men den är lätt(are) att göra själv.

Pat McGraths makeupkit 003 hjälper dig att få till en ”editorial glow”.
Pat McGraths makeupkit 003 hjälper dig att få till en ”editorial glow”.

Milk Makeup har lanserat Face Gloss för samma ändamål - shine.

Kan man ta vanligt vaselin istället? För att få till samma slags shine, absolut. Inga problem. Men vaselin smälter så effekten kommer inte att hålla särskilt länge bara. Och det är inte särskilt bra för ögonlocken. Ta Gloss Créme Brilliance från MAC istället i så fall.

Eller, om man verkligen inte vill handla produkter av multinationella storföretag, ta ansiktsolja. Räkna inte med samma precisa punktresultat bara.

Supermodellen Gigi Hadid har många järn i elden. Just nu är hon aktuell med ett designsamarbete ihop med modehuset Tommy Hilfiger.
Supermodellen Gigi Hadid har många järn i elden. Just nu är hon aktuell med ett designsamarbete ihop med modehuset Tommy Hilfiger. Foto: Mikael Jansson
Skönhet

Den sociala supermodellen

Med 24 miljoner följare på Instagram är Gigi Hadid en av världens mest inflytelserika modeller. Vi träffade 21-åringen – som nu gör designdebut för Tommy Hilfiger – i New York.

De flesta känner igen hennes ansikte, men vet kanske inte vem hon är. Med sina mörkblonda lockar och gyllene hy syns hon på magasinomslag världen över.

Gigi Hadid är världens femte högst betalda fotomodell, enligt Forbes.com. Hon är även superstjärna i sociala medier. Vissa menar att det är hennes ständigt växande Instagramfölje som möjliggjort supermodell-titeln. Här bjuds fansen in till en värld av vita sandstränder, modefotograferingar och superstjärnevänner. Hon varvar bilder från födelsedagsfirande med sångerskan Taylor Swift med modeplåtningar med Kendall Jenner, från dokusåpan Keeping up with the Kardashians.

Den ödmjuka inställningen i kombination med hennes privata stil har gjort Hadid till stilikon och förebild för en ung och ofta svårflirtad publik.

Hadids attraktionskraft bland företag som vill fånga uppmärksamheten hos så kallade millenials är skyhög. Något som den amerikanska modedesignern Tommy Hilfiger tagit fasta på. I höst är Gigi Hadid aktuell med en uniformsinspirerad kollektion i samarbete med honom. Men trots att designer-drömmarna vuxit i takt med att hennes karriär utvecklats, har hon aldrig haft dem som mål.

– När jag fokuserar på något som jag verkligen vill ha får jag ofta tunnelseende, säger Gigi Hadid när SvD Perfect Guide möter henne i New York.

– Det är enklare att följa mitt motto: ’var trevlig, arbeta hårt och få en vän’. Det tror jag är väldigt viktigt. Är du någon som berör människor och är rolig att jobba och umgås med, då kommer de att bana vägen för dig. När jag gick min första visning för Tommy hade jag ingen aning om att de senare skulle erbjuda mig ett designsamarbete.

Den tändande gnistan för kollektionen startade när Gigi Hadid jobbade som modell för Tommy Hilfiger i fjol. ”När hon kom gåendes på vår catwalk, hon strålade. Och fansen blev hysteriska! De ville köpa varje plagg som hon bar”, har Tommy Hilfiger sagt.
Den tändande gnistan för kollektionen startade när Gigi Hadid jobbade som modell för Tommy Hilfiger i fjol. ”När hon kom gåendes på vår catwalk, hon strålade. Och fansen blev hysteriska! De ville köpa varje plagg som hon bar”, har Tommy Hilfiger sagt. Foto: Pressbild

Den ödmjuka inställningen i kombination med hennes privata stil har gjort Hadid till stilikon och förebild för en ung och ofta svårflirtad publik. Hur hon stajlar plagg följs av de internationella modemagasinen. För de som inte har råd att köpa de dyra designerplaggen som Hadid bär på catwalken, skapar modellens privata garderob igenkänning bland de vars vardagsuniform består av slitna jeans och midjekorta tröjor.

På sociala medier har glimtar av kläderna redan synts. Men att Hadid skulle posta extra mycket bilder från reklamkampanjer som hon medverkar i är något hon förnekar:

Vi ville göra unika, autentiska silhuetter som kändes fräscha och spännande, men också tidlösa och klassiska.

– Jag vill inte att man ska besöka mitt konto och känna att jag försöker trycka ner något i halsen på någon. Rösten som finns där är genuin. Det är mina egna ord och bilder.

Ärlighet tror hon är anledningen till att hon lyckats bygga ett så stort följe. När Instagram lanserades 2010 gick Hadid fortfarande i gymnasiet.

– Om du scrollar till slutet på mitt konto, då postade jag ’kom och titta på min match ikväll’ (Hadid var en dedikerad volleybollspelare under gymnasietiden, i dag är boxning favoritsporten). Det fanns egentligen aldrig någon chans för mig att spela någon annan än den jag verkligen var.

Kollektionen Tommy x Gigi är baserad på Hadids personliga favoriter och på Hilfigers höst/vinterlinje som visades upp i februari.
Kollektionen Tommy x Gigi är baserad på Hadids personliga favoriter och på Hilfigers höst/vinterlinje som visades upp i februari. Foto: Mikael Jansson

Mörkret har lagt sig över Pier 16 vid South Street Seaport, som gjorts om till catwalk och nöjespark kurerad av Hilfiger och Hadid. Tvåtusen gäster – en blandning av branschfolk och allmänhet – är på plats och erbjuds allt från karusellturer och lobster rolls till tillfälliga tatueringar. Glödlamporna som hänger längs catwalken brinner som eldar i den nästan trettio-gradiga värmen. I bakgrunden glittrar kulörta lampor från en karusell. Rihanna börjar pumpa ut ur högtalarna. ”Lightning, this is what you came for, lightning strikes every time she moves …” Gigi Hadid gör entré iklädd en marinblå och vit uniforms-inspirerad midjekort jacka, linne med knut och ett par skinnbyxor. Det blixtrar till i folkhavet. Besökarna börjar ivrigt fotografera med sina smarta mobiler. På första raden syns bland andra Taylor Swift, Formel 1-föraren Lewis Hamilton och Gigi Hadids mamma Yolanda Hadid Foster, känd från dokusåpan ”Real housewives in Beverly Hills”.

Nyligen cirkulerade en video som visar hur Gigi Hadid blir överfallen av en man efter en modevisning i Milano.

På catwalken syns även crèmefärgade stickade tröjor, smala jeans, kortkorta kjolar, hängselbyxor, träningsoveraller och bomberjackor.

Klassiska plagg som inte direkt sticker ut, men de lever å andra sidan längre i garderoben än tillfälliga trender. Alla plagg går att köpa direkt på Internet
genom konceptet ”se nu köp nu”.

– Vi ville göra unika, autentiska silhuetter som kändes fräscha och spännande, men också tidlösa och klassiska. Det är sådana kläder jag personligen dras till mest, berättar Gigi Hadid när vi senare når henne via mejl.

– Jag älskar plagg som är superbekväma men ändå eleganta. Jag är också ett stort vintage-fan, särskilt kläder inspirerade av sjöfart och uniformsmode. Så många av våra inspirationskällor var kläder som jag själv har burit eller hittat i vintagebutiker.

Hon byter från couture till collegetröja på en dag och skapar både aspiration och köpsug. Priserna på kläderna i kollektionen Tommy x Gigi är lägre än genomsnittet på catwalken.
Hon byter från couture till collegetröja på en dag och skapar både aspiration och köpsug. Priserna på kläderna i kollektionen Tommy x Gigi är lägre än genomsnittet på catwalken. Foto: Pressbild

Hadid är sedan länge väletablerad på modescenen. Som tvååring poserade hon i en reklamkampanj för det amerikanska modemärket Guess. Därefter blev det ett uppehåll på inrådan av hennes mamma. ”Som liten ville alla fotografera Gigi men det kändes aldrig rätt för mig”, förklarade Foster för modemagasinet Glamour.

Som 17-åring flyttade Hadid, ursprungligen uppvuxen i Santa Barbara, till New York för att plugga. Ganska snart fick modedesignern Tom Ford upp ögonen för henne. Resten är historia. I dag är hon bland annat talesperson för makeup-märket Maybelline och gjorde i fjol debut som ängel hos Victoria’s Secret.

Men livet i offentligheten har ett pris. Nyligen cirkulerade en video som visar hur Gigi Hadid blir överfallen av en man efter en modevisning i Milano. Hadid lyckades armbåga sig loss ur förövarens grepp. Tabloiden The Sun menade att Hadids reaktion inte var ”passande för en modell”. Snart hyllade både fans och Huffington Post hennes agerande. Senare poängterade Hadid vikten av att öva självförsvar:

”Jag vill att tjejer ska se videon och veta att de har rätt att slå tillbaka om de hamnar i en liknande situation.”

Att Gigi Hadid lyckats etablera en röst vid sidan om catwalken tror Tommy Hilfiger har en enkel förklaring:

– Jag tror att folk gillar henne. Hon är väldigt sympatisk.

Han menar att de som är engagerade i sociala medier inte låter sig luras.

– Du kan få veta allt om en människa i dag. För många år sedan kunde en Hollywoodstjärna vara en bluff. Ingen visste att Rock Hudson var homosexuell. Ingen visste att Marilyn Monroe var drogberoende. I vår tid vet alla allting om alla. Gigi Hadid är på riktigt.

Bakom kampanjbilderna på Gigi Hadids kollektion i samarbete med Tommy Hilfiger står den svenska modefotografen Mikael Jansson. Stylist är Karl Templer.
Bakom kampanjbilderna på Gigi Hadids kollektion i samarbete med Tommy Hilfiger står den svenska modefotografen Mikael Jansson. Stylist är Karl Templer. Foto: Mikael Jansson
Skönhet

Från manchesterkavaj till grooming

En kompis gillar att skicka bilder på män i skägg.

Allra helst tatuerade män med väldigt kompakta och uppenbart ansade skägg, typ en upp och nervänd Kid ‘n Play-frissa eller en klassisk väl rundad mikrofon. Gladast blir kamraten om det finns en liten luva på skäggmannens huvud. Då blir det som en sockerdricka av glädje i min mejlbox.

Förtjusningen handlar mer om att min kamrat nu tycker sig ha funnit ännu ett bildbevis på universell konformism bland yngre medelåldersmän i den kreativa storstadsnischen än genuin betagenhet. Det är en tanke många fler än enbart min kamrat tänkt och uttryckt. På stilsidor runt om oss har skäggen blivit utdömda eller deklarerats att ha nått sin topp ända sedan 2013. Naturligtvis ihop med noggrann kartläggning och beskrivningar av skäggstilar på Hackney/Hornstull-mannen. 

I den internationella killtidningsbranschen har det svajat rejält vad gäller vilken intressefåra som ska plöjas.

Och just det är ett relativt nutida faktum värt att stillsamt begrunda.

För inte så många år sedan var stilsidor nästan helt förbehållna kvinnor. Män fick se några halsdukar och manchesterkavajer till hösten, kanske några cityshorts och sportiga sandaler runt maj.

I dag är grooming ett vedertaget begrepp. I alla fall som en översättning av skönhetsvård för killar. Och det känns både klokt och framtidssökande att envist bredda rapporteringen av kroppsnära intressen för män. Att helt enkelt skapa en plattform för reklam, och haka på damtidningarnas allra mest lukrativa reklamkälla. Konsensus är att det vore direkt dumt för den som vill ha en manlig publik att insistera på bärs och brudar. Eftersom det i ganska många fall inneburit en marsch rakt ut i tidskriftskyrkogården. 

Överraskande många tonårsföräldrar berättar att deras barn eller deras barns kamrater identifierar sig som agender.

Fast nu är det inte längre helt säkert. I den internationella killtidningsbranschen har det svajat rejält vad gäller vilken intressefåra som ska plöjas. Å ena sidan lade stilsäkra Details ner, å andra sidan gjorde grabbiga FHM detsamma. Playboy och Pirellis omtalade kalender beslöt att inte längre köra nakna kvinnor på sina sidor. Maxim, efter flera snabba chefredaktörsbyten, och Penthouse kör
sedan sommaren full fart på damer utan underkläder. Och hävdar att det klirrar i kassan.

Medan tidskriftsbranschen intensivt funderar över hur allt detta ska landa i ”den digitala affären” – som just nu tycks vara sponsrat innehåll och att vara försäljningskanal för resor, kläder och prylar – verkar en inte liten del av den kommande generationen ha ett annat fokus. Överraskande många tonårsföräldrar berättar att deras barn eller deras barns kamrater identifierar sig som agender. Där prefixet a- säger att man inte är så upphängd eller intresserad av en fast könsidentitet. Icke-binär eller intergender är andra ord som berättar ungefär samma sak. Som trend är den större än man kan tro. Och inte bara på Södermalm. 

Och då blir Martin Hanssons – moderedaktör på Metro samt driver en stilblogg för män – bästa shoppingknep som publicerades på Allt om Stockholm nyligen egentligen inte så revolutionerande i sin ton som man kanske först slås av: 

”Tänk aldrig att du kommer ’växa i något’ eller ’bli smalare i vår’. Klä upp dig för dig själv. Vad tycker du är fint? Klä dig inte för andras accepterande utan vad du själv verkligen gillar. Bra att ha i bakhuvudet när man står där i provhytten och väljer mellan plaggen.”

Alicia Vikander vid Cannes filmfestival tidigare i år.
Alicia Vikander vid Cannes filmfestival tidigare i år. Foto: Jean-Christophe Magnenet/TT
Skönhet

Alicia Vikanders liv i bilder

Oscarsvinster, modemusa och hetast i Hollywood. Trots sin relativt korta karriär har världsstjärnan Vikander hunnit med en hel del.

Foto: Photos 12/Alamy Stock Photo/www.alamy.com

2015 såg vi henne som konstnären Gerda Wegener i den brittisk-amerikanska dramafilmen The Danish Girl. I filmen spelar hon äkta hälft till Eddie Redmayne vars rollfigur var den första i världen med att genomgå en könskorrigering.

Foto: Photos 12/Alamy Stock Photo/www.alamy.com

Med den brittiska science fiction-rullen Ex Machina, där Alicia Vikander spelar roboten Ava, kom det stora genombrottet i Hollywood. I Sverige gick filmen dock aldrig ut på bio utan fick nöja sig med att gå direkt till DVD.

Alicia Vikander, filmens regissör Joe Wright och Keira Knightley.
Alicia Vikander, filmens regissör Joe Wright och Keira Knightley. Foto: Chris Pizzello/TT

I filmen Anna Karenina hade Alicia Vikander brittiska megastjärnan Keira Knightley som motspelerska. Filmen spelades till stora delar in i ryska Sankt Petersburg och var hennes engelskspråkiga debut på vita duken.

Foto: Adam Ihse/TT

I rollen som Jossan i Andra Avenyn nådde Alicia Vikander ut till en bred publik i Sverige. Den populära tv-serien sändes i tre säsonger på SVT mellan 2007 och 2010.

Foto: Vouge

I januari 2016 pryddde Alicia Vikander omslaget av amerikanska Vouge som första svenska sedan 70-talet. Vad rubriken var? ”Hollywood's swede heart”...

Foto: JEP Celebrity Photos/Alamy Sto/www.alamy.com

I sommar rullade den femte Bourne-filmen för fullt på svenska biografer. I filmen spelade Alicia Vikander analytikern Heather Lee och med sig på röda mattan-premiären av filmen hade hon sina motspelare Matt Damon och Julia Stiles.

Foto: Anders Wiklund/TT

2012 belönades Alicia Vikander med en guldbagge för bästa kvinnliga huvudroll för sin rollprestation i filmen Till det som är vackert. Samma år blev hon internationellt uppmärksammad för filmen A Royal Affair som satte fart på hennes skådespelarkarriär utanför Sverige.

Alicia Vikander träffar fans vid premiären av Fyren mellan haven på Venedigs filmfestival i år.
Alicia Vikander träffar fans vid premiären av Fyren mellan haven på Venedigs filmfestival i år. Foto: AGENZIA SINTESI/Alamy Stock Ph/www.alamy.com

Alicia Vikander är just nu aktuell med filmen Fyren mellan haven där hon spelar fyrvaktarhustrun Isabel. Filmen har premiär i Sverige den 2 december.

Foto: Ettore Ferrari/TT

Michael Fassbender och Alicia Vikander träffades under inspelningarna i Australien av deras gemensamma film Fyren mellan haven. Paret har nu varit tillsammans i två år och bor i London.

Foto: Matt Sayles/TT

I februari i år blev Alicia Vikander historisk då hon vann en Oscar för bästa kvinnliga biroll för sin rollprestation The Danish Girl. Tidigare är det endast en enda svensk som tilldelats det prestigefyllda priset; Ingrid Bergman.

Skönhet

Den gula tandraden är ett minne blott

Vi har inte setts på tio år och min första tanke är att hon ser ut att må prima. Som alla mina gamla vänner och grannar som flyttat från London till de mer pittoreska grevskapen har hon tappat avgashinnan och gått upp några kilon. Och blekt tänderna. Precis som alla andra.

När Victoria Bernadotte gifte sig med Daniel Westling länkade Yahoo till en kort sammanfattning av vigseln under rubriken “Swedish princess marries personal trainer”. I kommentarsfältet var det överraskande nog inte i huvudsak den europeiska monarkin, absolut eller konstitutionell, som diskuterades utan Daniel Westlings utseende.

Och förut, ja, då kunde absolut några av dessa slumpmässigt arrangerade tänder ha en ton av Yorkshire Tea möter Capstan Full Strenght.

Flera amerikanska kommentatorer, några i onödigt sårande ordalag, menade att för att vara PT så såg han inte ut att vara den bästa reklampelaren för sin verksamhet. Kort summerat kallades hans hudton grå och tänderna gula. Och mobben hängde såklart på. När några uppenbara svenskar ryckte ut och förklarade att Daniel kort före vigseln genomgått en njurtransplantation, vilket bergis kan få rosigheten att blekna från även den mest vältränades kinder, tog tråkningarna en liten paus. Sen ställde en kommentator frågan om Daniel kanske var engelsman, för det skulle väl vara den enda rimliga förklaring till varför man tillät sig själv att vara med i TV med den tonen på tänderna? Sedan rasade ett gäng amerikanska medborgare, kan ha varit ett skämt men det verkade vara på fullt allvar, över det ansvar man faktiskt har att bleka tänderna som medverkande i TV-sändningar. Vilket man här inte tyckte hade uppfyllts. De svenska kommentatorerna visste såklart inte vad de skulle svara. Så de lät bli.

Ungefär en gång om året ställs någonstans i brittisk media frågan om britter verkligen har så usla tänder som andra nationaliteter hävdar. Sen brukar det följa en rad siffror om att nähä minsann, jämfört med amerikanare går britten betydligt oftare till tandläkaren och brittiska ungdomar har färre hål än både svenskar och fransmän. Och med tanke på att England har en väl utvecklad och billig National Health Service som fungerar ganska bra även i socioekonomiskt utsatta områden, till skillnad från i USA där ungdomar faktiskt har fler hål i tänderna, så visst, fler hål i tänderna har de kanske inte. Men fler tänder ute på egna äventyr i munnen har de. Faktiskt. Fortfarande. Vilket beroende på placering kan vara antingen charmigt eller något att fästa blicken på.

Och förut, ja, då kunde absolut några av dessa slumpmässigt arrangerade tänder ha en ton av Yorkshire Tea möter Capstan Full Strenght. Men det var förut. Då man följde ett inpräntat klassbeteende som sade att det enda korrekta sättet att bete sig vad gäller tänder och liknande, utöver funktionalitet, var att inte bry sig. För att man var så säker på sin identitet ändå. Nu har alla gamla tankar om lågklassigt Hollywoodbeteende backat långsamt ut ur rummet. Britterna har gått blekningsbananas i stor skala. Och så har det faktiskt varit ett tag. När förre premiärministern Gordon Brown för tio år sedan dök upp med både vitare och jämnare tänder hoppade han på en så väl förankrad trend att egentligen bara Torypressen orkade göra sig lustig över det hela.

Hennes bergochdalbana-leende är nu faktiskt charmigare än någonsin.

Den brittiska blekningsivern har gjort att vissa individer, sugna på starkare doningar än de 6 procent väteperoxid som tillåts inom tandblekning, köper illegala tandblekningskit på nätet med ganska ledsamma följder. Därför har bland annat The Tooth Whitening Information Group, TWIG, inrättats. Och kampanjen Safe tooth whitening.

Min gamla granne tog den rekommenderade vägen och gick till en tandläkare för sin blekning. Hennes bergochdalbana-leende är nu faktiskt charmigare än någonsin.

Elsa Ekman är modell och modebloggare.
Elsa Ekman är modell och modebloggare.
Skönhet

”Jag dreglar över gamla bilder på Bianca Jagger”

Modellen och bloggaren Elsa Ekman om eleganta storstäder, Musse Pigg-jeansjackor och varför killar borde använda platåskor.

Vilken är världens snyggaste film?

– Scarface! Men även Karlsson på taket. Den är så härligt retro med utsvängda jeans, snygga printade t-shirts och träskor. Lillebror får tio av tio stilpoäng.

Vilka är dina favoritbutiker i Stockholm?

– När jag shoppar kläder inför semestern går jag till Urban Outfitters. De har allt. Sen fortsätter jag Biblioteksgatan ner till & Other Stories som har de snyggaste accessoarerna. När jag vill hitta något unikt på second hand är Pop på Skånegatan bäst. Bästa stämningen får man i New Blacks nya butik. Man vill inte gå hem.

Vilken är världens elegantaste stad?

– Paris är en väldigt snygg stad, jag kom precis därifrån. Folket, restaurangerna, språket – allt! Jag har en balkongfetisch och kan gå runt i timmar och stirra uppåt. Så jag har nackspärr nu.

Tidernas mest stilfulla person?

– Jag kan dregla över gamla 70-talsbilder på Bianca Jagger. Det jag älskar mest är att hon verkligen rockade allt. Ibland gulligt och superfeminint, andra gånger tuffare och mer androgynt. Jag diggar sånt.

En personlig favoritaccessoar?
– Min pojkvän. Han är det snyggaste jag vet. Om jag inte får välja en människa så säger jag Emil-mössan som jag fyndade på Pop för några veckor sedan.

Designer som aldrig gör dig besviken?
– Hunkydory är en favorit. Allt är otroligt vackert.

Ett plagg du inte vill vara utan i sommar?

– Min alldeles för stora jeansjacka med Musse Pigg-tryck på ryggen. Jag köpte den för tio dollar i en second hand-butik i Los Angeles för tre somrar sedan och den har varit min favorit sedan dess.

En trend du önskar kommer tillbaka snart?

– Följer inga trender. Men jag skulle gärna vilja att platåskor för män bli trendigt igen. Jag har en del killkompisar som vill plussa på några centimeter på längden och killar borde också få lida lite pin.

Och en som aldrig behöver komma tillbaka?

– Har svårt att se att leggings med spetskant kommer tillbaka. Jag skulle känna mig oerhört ful i det idag. Sen vet man ju aldrig, så tänkte jag nog om hajpade mules för några år sedan.

Vilken är tidernas vackraste väska?

– Min brorsas gamla Batman-väska i svart lack. Jag fick låna den som skolväska i mellanstadiet. Jag tror att vår hund åt upp den sedan.

Winona Ryder är nya ansiktet utåt för skönhetslinjen.
Winona Ryder är nya ansiktet utåt för skönhetslinjen. Foto: Marc Jacobs
Skönhet

Marc Jacobs nya musa

Marc Jacobs skönhetslinje har under en längre tid frontats av Hollywoods filmstjärnor. Våren 2016 är det Winona Ryder som syns.

Retrokampanjen är inspirerad av filmen "Last year at Marienbad", en av Marc Jacobs favoritfilmer. Den fransk-italienska filmen är inspelad 1961 och designern vill skapa en dramatisk look.

Ryder syns i pärlhalsband, kattformad eyeliner och i mascaran, som enligt Marc Jacobs, ska "öka volymen med 1 800 procent".

– Jag tycker att man pratar mer med ögonen än munnen. Ögonen är min grej, säger Marc Jacobs i reklamfilmen.

**Bilderna är tagna ** av David Sims, samma fotograf som tagit de omtalade bilderna på Alicia Vikander i Vogue.

Under det gångna året har också Cher och Willow Smith synts i märkets kampanjer. De var med i korta filmklipp där de fick berätta om vad som inspirerar dem.

**Utöver kampanjen syns **också Winona Ryder i "Experimenter", hennes första film sedan "Homefront" 2013.

Vill du läsa fler liknande artiklar? Följ SvD Perfect Guide på Facebook!

Till Toppen

Annons
X