Mode

Stilombudsmannen om ikoner och den rätta semesterorten

Fredrik af Klercker – känd från den populära podcasten Stiljournalen – hjälper SPG:s läsare i livsstilsrelaterade frågor.

Hallå,
I podcasten pratar ni nästan alltid om gamla stilikoner. Finns det inga nutida personer som lever upp till krav på en ikon?
/Daniel

En intressant fråga, Daniel.

För att – i mina ögon – klassas som en riktig ikon ska man hålla stilen genom sitt värv, sin person och sin klädstil. Samtliga tre rutor måste kunna bockas av. Vilket inte är så lätt.

Ta Porfirio Rubirosa, en sällsynt välklädd och ofta stilikonförklarad man, som dock hade dubiösa kopplingar till flera politiska mord på 30- och 40-talet. Dominikanen Rubirosa var diplomat, polospelare, racerförare samt då och då yrkesmördare. Själv körde han ihjäl sig i en Ferrari, efter ett dygnslångt firande av vinsten i franska polomästerskapen. Han blev 56 år, kanske ingen levnadsålder att eftersträva men han levde upp till alla delar som krävs för en legendar. Men i slutändan var det ändå ett mer sorgligt än lyckligt liv.

En person som lever upp till samtliga tre delar är Cary Grant. Jag älskar skrönan om hur en reporter säger: "Everybody would like to be Cary Grant", och stjärnan svarar "So would I”. Det är självsäker elegans.

En av få moderna stilikoner är svensk och heter Staffan de Mistura. En lyssnare fick mig att upptäcka denne man, som på många sätt definierar elegans. Markis de Mistura – som är född i Stockholm med svensk mamma och italiensk pappa – har jobbat i över 40 år inom FN. Förutom en fullständigt klanderfri klädstil och ett nonchalant sätt att bära vapenringen (lite på sniskan) pratar han svenska, italienska, engelska, franska, tyska, spanska och arabiska. 2014, när den då 68-årige de Mistura njöt av pensionen på Capri i Axel Munthes Villa San Michele, ringde FN:s generalsekreterare Ban Ki-moon och frågade om han kunde tänka sig att försöka lösa konflikten i Syrien. Efter att ha tvekat i några sekunder tog hans världsmedborgarkänslor över. Vapenringen, Hublotklockan, de skalmlösa glasögonen och perfekta blå kostymerna packades ner – och utsikten över den djupblå Neapelbukten byttes mot lidandets Aleppo. För mig är det den absoluta definitionen av en ikon och en gentleman. Så svaret är ja: stilikonerna finns, men precis som förr är de inte särskilt många.

Staffan de Mistura
Staffan de Mistura

Hej Fredrik,
Vi är ett gäng som inte bokat årets sommarresa. Vi väljer mellan Marbella, Palma och Capri. Vad skulle du ha valt?
/Anna, Vasastan

För några år sedan hade denna fråga varit komplicerad att svara på, men i dag är den enkel.

Marbella var från 1954 till slutet av 70-talet – då orten dominerades av hotellet Marbella Clubs grundare Prince Alfonso of Hohenlohe-Langenburg – en charmig, stilfull och tämligen privat plats. I dag är Marbella kemisk befriat från allt ovanstående.

Palma är en vacker stad men personligen känner jag att Magaluf ligger för nära …

Vill ha man ha en Slim Aaronsk semesterupplevelse kvarstår alltså Capri. Det svenska arvet är befäst genom Axel Munthes sällsynt vackra gamla bostad, Villa San Michele. Mitt tips: hyr en gammal fiskebåt och lägg er och guppa ute i Neapelbukten. Låtsas att ni är med i The Talented Mr. Ripley. Om ni vill festa så sätter det era sociala kunskaper på prov, för på Capri blir man bjuden hemmafest och går inte på klubb.

Capri
Capri
Mode

”Marlon Brando är den största jeansikonen”

Tracey Panek, historiker på Levi’s, väljer ut ett par av sina personliga guldkorn.

Vad är det som är så speciellt med Levi’s 501:or?
– Det är fascinerande att se hur den här modellen har utvecklats. Det som till en början var ett demokratiskt klädesplagg för arbetare har blivit ett självklart inslag i garderoben för alla mellan gemene man och Barack Obama.

Vem är den största ikonen som burit ett par Levi’s-jeans?
– Det finns några historiska Hollywoodstjärnor att välja på. Men om jag ska nämna ett par så blir det Marlon Brando som rebellisk MC-gängledare i filmen Vild ungdom från 1953, han bar ett par 501:or med en helt perfekt skinnjacka. Marilyn Monroe bar Levi’s i en av sina allra sista filmer, det fick en väldigt stor effekt eftersom jeans ansågs vara herrkläder och de framstod som ännu mer tuffa och sexiga när en kvinna bar dem.

Finns det någon modell i arkivet som du hoppas blir trendig igen?
– Det roliga med att ha en historia som sträcker sig 143 år tillbaka i tiden, är att man så tydligt ser hur allt följer samma mönster och kommer tillbaka så småningom. Just nu ser vi till exempel att många av 1960-talets modeller är tillbaka på catwalken. De påminner om vår Love, Melody-kollektion som gick ut på att dekonstruera klassiska modeller och addera broderier eller strass.

Love, Melody-kollektionen
Love, Melody-kollektionen
Från Gucci Resort 2017
Från Gucci Resort 2017

Finns det någon historisk händelse där Levi’s har varit med på ett hörn?
– Det finns en klassisk bild från Berlinmurens fall där ungdomarna som står på toppen av muren bär 501:or och andra modeller av blåjeans. Jag tolkar det som en symbol för deras nyfunna frihet och idén om att de kan ha på sig vad de vill. När jag reste till Tyskland och Moskva förra året träffade jag människor som berättade att deras pappor köpte 501:or på den svarta marknaden. Det är häftigt att ett par jeans kan bli så symboliska.

Vilka jeanstrender gäller idag?
– Vintage framför allt. Jag jobbar nära våra designers för att ta fram nya jeans som är inspirerade av historiska modeller. Man vill ha en modell som ser ut att ha varit med ett tag, men som egentligen är köpt i förra veckan.

Vem är egentligen tidernas största stilikon?
– Jag såg just om filmen Breakfast at Tiffany’s och
Audrey Hepburn har en fantastisk stil. Det finns en scen när hon sätter sig i lägenhetsfönstret med gitarren och bär ett par blåjeans i slim fit-modell. Att matcha blåjeans med mer sofistikerad kläder är en utomordentlig look.

Annons
Resa

Här är destinationerna du inte får missa 2017

Känns New York gjort eller är du trött på alla svenskar i Thailand? Tur att det finns flera länder att upptäcka. När resemagasin som Condé Nast Traveler och branschorganisationer tittar på vart vi vill resa under resten av 2017 är det solen, naturen och det oväntade som lockar. Här är fem destinationer för dig som vill ligga steget före i år.

Nyfiken på American Express Gold? Läs mer här

1 Kambodja

Foto: Dmitry Rukhlenko

Nu får allt fler upp ögonen för Kambodja. Här är det långt ifrån så exploaterat som i grannländerna och vissa reseexperter jämför Kambodja med hur Thailand var för 40 år sedan. Här möts andlighet, turism och hållbarhet i perfekt harmoni. Ett besök i tempelområdet Angkor är ett måste. Längs kusten finns otroligt vackra stränder och öar.  Naturupplevelserna är också nära, här finns orörda skogar och i den mäktiga floden Mekong finns den ovanliga sötvattensdelfinen. 

2 Atacamaöknen, Chile

Det dröjer nog länge innan människan sätter sin fot på vår grannplanet Mars. Men i Chile kan du uppleva något som sägs påminna om känslan. Här finns nämligen Atacamaöknen – en av världens torraste platser. Vulkaner, höga berg, karg saltöken, varma källor, gejsrar och laguner med flamingos – allt finns här. När du är mätt på naturen åker du till huvudstaden Santiago, som bjuder på en kontrastrik stadsupplevelse. Både Chile och Peru gör anspråk på att ha uppfunnit pisco sour och ceviche – en konflikt som borgar för hög kvalitét.

3 Montréal, Kanada

Fransktalande Montréal har alltid strävat efter att behålla sin egen identitet – vilket resulterat i en av de mest intressanta städerna i Kanada. Gammal och ny arkitektur blandas friskt och här finns samma passion för mat och mode som i Frankrike. Du hittar tre av Kanadas bästa restauranger här (Foxy, Agrikol och La Fantôme) och många spännande oberoende klädbutiker. Montréal fyller dessutom 375 år 2017 – samtidigt som Kanada firar 150 år som konfederation – vilket innebär att staden laddat upp med extra många festligheter.

Skaffa American Express Gold – första året utan kortavgift (t.o.m. 7 maj)

4 Århus, Danmark

”Hygge” var utan tvekan det nordiska ord som fick störst genomslag under 2016. Hygge, som ungefär betyder ”mys”, utsågs till årets engelska ord av ett brittiskt bokförlag.  Danmark och Köpenhamn kan kännas ”gjort” så varför inte uppleva äkta hygge i Århus? Danmarks näst största stad har av flera publikationer listats som ett måste under 2017. Århus har utsetts till kulturhuvudstad i år och erbjuder därmed ett extra spännande utbud av aktiviteter och kultur. Dessutom finns här tre restauranger med Michelin-stjärnor. Och Köpenhamn ligger fortfarande bara tre timmar bort om småstadskänslan kommer smygande.

5 Sonoma County, Kalifornien

Planerar du en vinresa i USA är Sonoma County destinationen du bör välja i år. Området har hyllats som det nya Napa Valley och är ett måste för vin- och matnördar. Sonoma County är hemvist för druvan zinfandel, som i Europa vanligen kallas primitivo. Distriktet är också störst i Kalifornien på pinot noir och chardonnay sett till odlingsyta. I huvudorten Healdsburg har flera spännande restauranger och hotell öppnat, och området har blivit något av ny kulinarisk drivbänk att jämföra med New Orelans och Portland. 

Res inte utan förmåner

Världens alla destinationer ligger vid dina fötter. Men res inte utan förmåner – American Express Gold Card är kortet som gör den lilla avgörande skillnaden. Med American Express Gold Card  får du tillgång till sådant som sätter guldkant på din resa, som loungeaccess på flygplatsen, förmåner på restauranger och hotell världen över samt en omfattande reseförsäkring som kompletterar dina övriga försäkringar och ger dig extra trygghet på resan.

Skaffa American Express Gold – första året utan kortavgift (t.o.m. 7 maj)

Annons
X
Mode

”Vi svenskar är otroligt snygga”

Skådespelerskan Cecilia Forss om stilrena basplagg, kärleken till hattar och vårens favoritaccessoar.

Ditt bästa stilråd?
– Jeans, en vit t-shirt och klackar är alltid ett vinnande koncept. Annars är det bara att satsa på en huvudbonad – det räddar vilken look som helst.

Tidernas mest stilfulla person?
– Jane Birkin, hon är en mästare på vit t-shirt och jeans-looken. Hon är väldigt bohemisk i sin stil, men ändå så elegant. Det inspireras jag av.

Jane Birkin
Jane Birkin

Favoritbutiker i Stockholm?
– Jag har tre favoriter. För second hand-shopping föredrar jag Judits på Hornsgatan, för en bra blandning av olika märken går jag till Sara Clausin på Bondegatan – och Nathalie Schuterman på Birger Jarlsgatan är alltid ett säkert kort.

Judits
Judits

Världens snyggaste film?
– Jag blir alltid inspirerad av The Notebook. Det är en pärla på många sätt, dels för de härliga kläderna men också för att den utspelar sig under en så tilltalande era.

Din favoritaccessoar?
– En huvudbonad. Det kan vara en hatt, en keps eller olika scarfs. Varje gång jag är i LA bara måste jag köpa med mig en hatt.

Vilket plagg vill du inte vara utan i vår?
– Min scarf från Rockins. På senare tid har jag börjat använda en tunnare scarf runt halsen, som en lite coolare flygvärdinna.

En designer som aldrig gör dig besviken?
– Filippa K gör den perfekta basgarderoben. Och jag älskar baskläder.

En trend du önskar kommer tillbaka snart?
– Magväskan. Även om den har börjat smyga sig in i modet igen är det inte bara att gå ut och köpa en, man måste fortfarande leta ett tag för att hitta en modell som känns helt rätt.

Tidernas vackraste väska?
– Jag älskar Céline. Framför allt deras väskmodeller med lite rundare former.

Mode

Svenskar smyckar Emma Watson

Stockholmsbaserade smyckesföretaget All Blues har skapat en helt ny kollektion tillägnad den feministiska Harry Potter-stjärnan Emma Watson. Kollektionen heter Ellipse och Watson bär smyckena i samband med sin pressturné för filmen Beauty & The Beast. Watson har själv valt ut All Blues för samarbetet, och har tidigare setts bära de svenska smyckena, bland annat från kollektionen Hungry & Fat Snakes.

Ellipse örhängen
Ellipse örhängen
Ellipse hårspänne
Ellipse hårspänne
Ellipse Halsband
Ellipse Halsband
Hungry & Fat Snake ring och halsband har vi tidigare sett Emma Watson bära
Hungry & Fat Snake ring och halsband har vi tidigare sett Emma Watson bära
Annons
Resa

Så blir du uppgraderad på hotellet

Vem vill inte mötas av en flaska champagne, en svindlande utsikt eller ett extra fint rum när man checkar in? Ännu bättre smakar det när det inte kostat något extra. Man behöver faktiskt inte vara någon kändis för att få hotellen att sätta guldkant på din tillvaro. Här är sju tips som kan hjälpa dig att få en extra skön hotellvistelse.

Nyfiken på American Express Gold? Läs mer här

1 Välj ett nytt hotell

Foto: Ed Gregory

Nya hotell har en utmaning – att få nya gäster att bli lojala. Smarta hotell bygger upp sin egen lojala anhängarskara genom att erbjuda gäster något extra. Det kan i sin tur resultera i att man som gäst berättar om vistelsen för sina vänner – en win-win för alla.

2 Var lojal

Hotell som har varit med ett tag har en annan utmaning – otrogna kunder. Med andra ord: vi kan så enkelt välja nya alternativ online att de ”gamla” känner sig motiverade att vårda en trogen kund. Gå med i lojalitetsprogrammet hos ditt favorithotell.

3 Boka och betala smart

Även om det är smidigt att boka och betala i förväg genom en resesajt kan det minska din chans att bli uppgraderad. Det beror på flera saker: ibland måste hotellet invänta att pengarna förs över från resesajten, du kanske bokat till ett nedsatt pris som sajten förhandlat fram och hotellet kanske inte får tillgång dina kunduppgifter (som exempelvis din mail). Allt detta kan få hotellet att se dig som en mindre prioriterad kund. Därför kan det löna sig att själv sköta kontakten med hotellet.

4 Använd ditt American Express Gold

Du behöver faktiskt inte vara en mästare på att förhandla för att få det där lilla extra på resan. Med American Express Gold får du förmåner på fler än 350 hotell världen över, i mån av tillång, och upp till 75 USD i tillgodohavande att använda på hotellet. Erbjudandet gäller när du bokar en vistelse med minst två sammanhängande nätter på något av hotellen i The Hotel Collection via American Express Travel och betalar med ditt Gold Card. Hotellkedjor som ingår är bland andra Hilton, Kimpton, Sofitel Luxury Hotels och Starwood Hotels and Resorts.

Nyfiken på American Express Gold? Läs mer här

5 Gör vistelsen speciell

Är ni på bröllopsresa, firar ni ett jubileum eller din partners födelsedag? Berätta det då vid incheckningen; de flesta hotell vill vara en del av en sådant sammanhang. Du behöver inte heller fira något särskilt – det gäller bara att förmedla att resan är speciell för att det ska finnas en möjlighet till guldkant. 

6 Checka in vid rätt tidpunkt

Här gäller det att vara taktisk. Anländer du för tidigt är det svårt för personalen att ge bort ett bättre rum – det kan fortfarande komma spontangäster och många rum städas fortfarande. Framåt eftermiddagen/kvällen är chansen som störst – då har personalen vid recepetionen bättre koll på vilka rum som finns tillgängliga och hur det allmänna bokningsläget ser ut. Men vänta inte för länge – dröjer du med att checka in har troligen de bästa rummen redan gått åt. 

7 Var artig och diskret

Att vara artig är en självklarhet – men extra mycket i dessa sammanhang. Personalen i receptionen har, med blott en enkel knapptryckning, makten att se till att du får en extra behaglig vistelse – så här gäller det att vara trevlig till tusen. Fråga inte om extra förmåner framför andra gäster – personalen vill givetvis inte skapa en kedjereaktion i kön. Så det gäller att fråga på ett smart sätt eller hålla det väldigt tyst.

Skaffa American Express Gold – första året utan kortavgift (t.o.m. 7 maj)

Trendigt i Manchester (SvD Perfect Guide) svd.se
Annons
X
Mode

”Keith Richards rock’n’roll-estetik är perfekt”

Albumaktuella Sophia Somajo om Saint Laurent-sneakers, violdoftande musik och meningsfulla presenter.

Tidernas bäst klädda artist?
– Keith Richards . Lyxig dekadens liksom, perfekt rock’n’roll-estetik. Mycket leopard- och ormskinns- mönstrat och konstant nyvaken frisyr. Patti Smith klippte sig i sin ikoniska frisyr på 70-talet för att hon ville se ut som Keith Richards.

Storstad du gärna återvänder till?
– Paris. Det är världens mest magiska stad. Både rent objektivt och personligen eftersom jag har så många minnen därifrån. När jag tänker efter så är Paris väldigt mycket lyxig dekadens. Poetisk. Vacker och farlig. Paris på våren och tidiga hösten är som en film.

På vilket sätt speglar din stil din musik?
– De speglar varandra enormt mycket. Allt går hand i hand. Jag tänker i tredimensionella världar med alla sinnen. Ljud, bild, doft, smak och känsla. Min musik smakar lakrits, doftar viol och känns där det räknas.

Konstnär vars verk du skulle vilja ha på dina väggar?
– Oj, wow. Anish Kapoor, Yves Klein, Ian Davenport, Hagi Haratakuy och Nik Shanlin. Konst är meningen med livet och min enda tröst och distraktion som fungerar och inte är destruktiv. Som en vis man sade: ”Vi har konst så att vi inte dör av sanningen”.

Yves Klein
Yves Klein

Extravagans du alltid unnar dig?
– Konst, kläder, böcker, musik på fina vinyler. Jag gillar fina saker som man kan hålla i. Som en korp.

Bästa presenten du gett bort?
– Jag vill tro att jag är rätt bra på presenter. Jag är pillig, har mycket fantasi och är ansvarslös med pengar. Men den bästa är nog mer en upplevelse. Min pappa är gammal konstnär och hade som dröm när han var ung att få ha sin konst i ett galleri uppe på Hornsgatspuckeln. Han blev svårt sjuk i Alzheimer för ett antal år sedan och medan han fortfarande kunde måla, så hyrde jag en ateljé till honom på Bondegatan som vi målade i tillsammans varje dag. När han hade en fin samling tavlor, så anordnade jag en utställning för honom i hans drömgalleri och bjöd in alla han kände.

Sommarens viktigaste plagg?
– Jag är jävligt inne på jeans. Jeans på jeans på jeans. Sedan finns det ett par vita sneakers från Saint Laurent som jag funderar på att sälja en njure för, så jag har råd att köpa. Skojar bara, jag säljer hunden.

Mode

5 trender från Coachella

Årets mest omtalade festival Coachella är igång. Vi ser återigen en färgsprakande fest där alla superstjärnorna samlas för att få leva ut sin inre bohem. Det är fortfarande färg, glitter och korta jeansskjorts som gäller. Men vi tycks se några nyckeltrender som är återkommande. Låt oss kika närmare!

Synliga underkläder. De kan användas som topp till shorts, under en jacka eller med en transparent klänning över.

Gucciskärpet. Det svarta bältet med loggan i guld var en genomgående trend bland besökarna.

Choker. Åtminstone 90 procent av besökarna har ett klassiskt 90 tals-halsband runt halsen. Tjockt i tyg, tunt i guld eller större kedjor.

Miniväskan. Du vill dansa och inte tänka på var du har din väska därav trenden miniväskan. Antingen som en miniatyr av ryggsäcken prydd med märkets logga eller en chic magväska att fästa i skärpet.

Boots. Knappt en sandal i sikte på årets festival. Antingen grova kängor eller cowboy-inspirerade boots har varit en genomgående trend. Matchas gärna med en mer feminin look för att få till den ultimata boho-chic-stilen.

Mode

Mammamodets stilutveckling

Det fanns en tid då man kunde se USA:s första dam höggravid med en cigarett i handen. Vi var tittat på gravidmodets förvandling genom åren.

50-talet

På 50-talet gjorde byxor entré för gravida. Till det föredrog dåtidens blivande mammor en vidare topp med plats för magen. Stilikonen Elizabeth Taylor behöll sin elegans även som gravid med klänningsliknande toppar och en tight pennkjol.

60-talet

Under 60-talet var A-formade toppar och klänningar stort, vilket vi även fick se i mammamodet. Jackie Kennedy blev en modeinspiratör även som gravid, med hennes eleganta och sofistikerade look.

70-talet

70-talets bohemiska uttryck smittade givetvis av sig även på gravidmodet. Luftiga, mönstrade klänningar blev normen. Skådespelerskan Jane Birkin var en av de största stilikonerna för havande

80-talet

På 80-talet blev kläderna betydligt bylsigare för gravida kvinnor. Prinsessan Diana sågs flitigt i överdimensionerade skjortklänningar, en trend som spred sig till mammor världen över.

90-talet

1991 prydde en höggravid Demi Moore magasinet Vanity Fairs omslag, för övrigt en trend som är populär bland Hollywood-stjärnor än idag. Under 90-talet fick vi även se jeans bli en del av mammamodet. Men det var inte dagens smidiga gravidjeans, istället bars det i extra stor storlek, så som på bilden ovan med skådespelerskan Kim Basinger 1995.

2000-talet

Vid milleniumskiftet blev mammakläderna betydligt mer lika det ”vanliga modet”. Bylsiga och för stora plagg byttes bort till förmån för mer vardagliga plagg. Vi fick se Kate Moss i en stilren look med smala jeans och skådespelerskan Kate Hudson visade stolt upp sin bara gravidmage i kort topp.

2017

Att bli mamma idag innebär ingen paus från rampljuset, tvärtom har det blivit en sorts statussymbol. Beyoncé och Amal Clooney är bara två av många chica gravidstjärnor vi fått se i år.

Mode

”Klockan gör sig bäst så diskret som möjligt”

SPG:s klockexpert har träffat duon bakom podcasten ”Stiljournalen” för att prata om klockan som en stilmarkör.

Att klockor och stil går hand i hand är helt sant. Främst för män, är det kanske klockan ihop med vigselring och manschettknappar det enda smycke som bärs. Valet av klocka kan också säga väldigt mycket om en persons stil.

Vi har intervjuat Fredrik af Klercker och Filip Strömbäck som ligger bakom ”Stiljournalen”, en av Sveriges kanske mest inspirerande podcasts just nu. Med stor kunskap, tydliga uppfattningar och glimten i ögat delar de med sig av sina tankar kring stil i allmänhet. Vi frågade herrarna hur de ser på klockan som stilmarkör.

Ni driver den populära podden Stiljournalen och som namnet antyder resonerar ni kring stil i alla dess former. Hur ser ni på klockan som en stilmarkör? Vad är egentligen god stil när det kommer till att bära en klocka?

– Klockan är ingen stilmarkör, det där är ett missförstånd. Klockan är ett funktionellt smycke på sin höjd, med olika mycket guld och diamanter på. Vi är ganska eniga om att klockan generellt sett gör sig bäst så diskret som möjligt.

Jag vet att ni (läs Fredrik) gillar regler och etikett. Hur är det med matchning av en klocka. Om en man har en vigselring i guld bör eller måste klockan också vara i matchande ton? Och bär man svarta skor och då förhoppningsvis svart bälte (om man nu envisas med bälte för att byxorna är för stora i midjan) måste då klockarmbandet vara i samma färg?

– Nummer ett så är vi helt emot matchning i alla dess former. Nummer två så har man aldrig skärp till kostym. Det gör det hela mycket enklare, eller hur? Använd den klocka du har. Eller i och för sig… det är inte så dumt att matcha klocka med vigselring. Metall kanske ska matchas med metall när vi tänker efter.
Filip: – När jag skulle gifta mig och valde ut ring så fick en mycket hjälpsam säljare på NK mig att ställa mig framför spegeln för att se hur ringen såg ut tillsammans med min stålklocka. Hade hon inte fått mig till det hade jag troligen gått därifrån med en ring i rött guld, vilket torde vara det mest klassiska.

Jag vet att ni fullkomligt älskar smokingen och tar alla tillfällen som ges, och även gärna skapar tillfällen för att få anledning att bära det. Vilken typ av klocka bär man till smokingen?

Fredrik: – Jag tycker inte att man har klocka till smoking överhuvudtaget. Det är något som stör och bryter av i den annars så stiliga och rofyllda klädseln. Så lite som möjligt ska störa den svarta siluetten från nacke till häl. Man kan däremot med fördel bära en rova. Helst i bröst- eller byxfickan.

Filip: – Jag tycker att det ser lite sportigt ut med en liten plastklocka till smoking. Det gör nåt med identiteten. Men det kräver klanderfri smoking såklart. Så fort man tummar på passform och stil på smokingen så blir det svårt att spexa till den.

Är det verkligen god stil att flasha med dyr och iögonfallande klocka? Jag ser inte sällan personer som klär sig rätt hyfsat och vill ge sken av att ha en god stil som mer en gärna viftar med en klocka på 44mm eller större i någon ädelmetall som kostar som en normal svensk årslön. Är det okej eller lite vulgärt?

– Det är urhärligt med folk som är stolta över sitt värv och vill visa upp sin framgång. Good for them! Men… det finns så mycket mera kreativa och eleganta maner att göra detsamma på, så nej det kanske inte är så starkt förknippat med god stil.

Vad bär ni själv för klocka eller klockor och vad är er relation till dem?

Fredrik: – En Jaeger leCoultre Reverso med svart läderband och en MontBlanc Heritage Chronometer i guld men favoriten är Eterna som jag har ärvt av min farfar. De två förstnämnda bär jag när jag tycker det passar till resten av kläderna, men den sistnämnda finns det ett djupt affektionsvärde i. Klocka kan komma på lite närsomhelst, men aldrig när jag är klädd ”över” kavaj.

Filip – Jag har ett tiotal klockor ungefär, som används aktivt ibland. Just nu är jag inne i en helt klocklös period av någon anledning. Det är egentligen bara två klockor jag har en relation till och det är min Rolex Submariner från slutet av 80-talet och min MontBlanc Meisterstück Automatic Date (utslitet svart läderarmband, och därför i nuläget med navy canvas-band från TRIWA). Rolexen var en studentpresent från mina föräldrar, och den betyder väldigt mycket för mig, det är en symbol för en speciell tid. MontBlanc-klockan fick jag i morgongåva av min fru så den har också en väldigt speciell plats i hjärtat. Jag är uppvuxen med en samlande och hamstrande pappa, och det fanns framförallt två mysiga små ritualer kopplat till prylar i barndomen som lever kvar idag: den ena att öppna vapenskåpet och inventera och den andra att prova sig igenom pappas klocksamling.

En sista fråga, i första hand till dig Fredrik eftersom du är ett lexikon på området och har enorm kunskap när det kommer till sociala hierarkier. Jag har nämligen personligen en tes som i 9 fall av 10 stämmer ganska bra. När jag under min uppväxt men även idag betraktar vad folk bar och bär för klocka så kan man generellt sett se om någon kom från en gammal förmögen familj genom att titta på klockan. Om de hade en Omega, Longines, gammal Cartier eller annan vintageklocka så var det nästan alltid vad man kan kalla "gamla pengar". Personer med nyare förmögenheter bar gärna Rolex. Håller du med mig?

– Håller inte riktigt med. Jag har ju som bekant instiftat någon form av oskriven regel, som allt oftast stämmer ganska bra: desto mindre klocka desto äldre pengar. Varumärket visar sig vara relativt egalt.

Det här är Stiljournalen:

Fredrik af Klercker, 39 år, Vasastan
Fredrik är en livskonstnär som älskar att klä upp sig. Han har bloggat, pratat, skrivit krönikor och spelat in kortare filmer på ämnet stil under flera år. Fredrik gav 2015 ut boken ”Stiljournalen: Allt om klassisk herrstil”. En stilguide för den moderna mannen ur ett historiskt och praktiskt perspektiv som erbjuder såväl inspirerande som instruktiv läsning. Han är just nu aktuell som ena halvan av podcasten Stiljournalen samt med skjortmärket som även bär hans eget namn – afKlercker.

Filip Strömbäck, 38 år, Lidingö
Filip är en förortsfarsa utan gympabrallor. Han spenderar dagarna som konsult på Navigio, där han stöttar finansbranschen med att hitta, behålla och utvärdera sina stjärnskott och toppchefer. Han kan räkna slips-lösa dagar i hela sitt yrkesverksamma liv på två händer och vurmar för kostym och slips i rådgivarrollen. Han är aktuell som den andra halvan av duon bakom Stiljournalen, och som den ständige eleven i lektor af Klerckers klass.

Foto: Ted Olsson
Stilexperten

”Köp klocka med hjärtat”

Stilexperten och klockkonnässören Andreas Weinås har, förutom en oklanderlig skräddad stil, alltid en riktigt fin klocka på armen. Vi har fått en pratstund med honom och snackat klocksamlingar, värdeutveckling och piratkopior.

Andreas, du är för de flesta mest känd som stilexpert och som en av Sveriges bäst klädda män. Utöver det har du ett stort klockintresse. Hur viktig är klockan som en del av din stil?

– Väldigt viktig. Alla klockentusiaster har sina preferenser och i mitt fall är det mer estetik, historik och känsla än den mest avancerade mekaniken som lockar. För mig kan en klocka sätta tonen för en hel outfit. Antingen genom att smälta in eller kontrastera.

Vi har förstått att ditt klockintresse började med en klocka av stort sentimentalt värde.

– Det stämmer bra. Mitt klockintresse började på allvar för cirka 10 år sedan då jag fick ärva min farfars Rolex Datejust från 1974. Den hade legat i min pappas byrålåda i 10-15 år och var i behov av en helservice men har sedan dess fungerat alldeles utmärkt. Idag är det den klocka jag värdesätter högst i min lilla samling.

Det är på handleden man ska älska klockan, inte bara på bild.

Andreas Weinås skulle aldrig bära en piratkopierad klocka. Men gärna en äkta Vacheron Constantin Traditionelle Small Seconds.
Andreas Weinås skulle aldrig bära en piratkopierad klocka. Men gärna en äkta Vacheron Constantin Traditionelle Small Seconds. Foto: Milad Abedi

Har du någon drömklocka?

– Absolut. Jag har egentligen sedan klockintresset startade velat köpa en vintage Rolex Daytona "Big Red" ref. 6263, gärna från mitt födelseår 1986. Tyvärr har värdeutvecklingen på dessa eskalerat fullständigt de senaste fem åren vilket gör att chansen att hitta någon man har råd med minskat avsevärt.

Någon klocka du aldrig skulle bära?

– Jag skulle avstå från att bära piratkopior. Det spelar ingen roll vilket märke eller prisklass det rör sig om för jag tror att man i slutändan bara lurar sig själv. Sen finns det gott om studier som visar att försäljningen av plagiat bidrar till att finansiera den organiserade brottsligheten. Det finns dessutom mängder med fina klockor i samma prisklass som kopiorna som är otroligt mycket roligare.

En av Andreas Weinås favoritklockor är en Rolex Datejust från 1974 som han ärvt av sin farfar.
En av Andreas Weinås favoritklockor är en Rolex Datejust från 1974 som han ärvt av sin farfar. Foto: Ted Olsson

Har du några råd och tips kring vad man ska tänka på när man investerar i en kvalitetsklocka?

– Först och främst bör man ALLTID prova klockan live. En klockas mått kan te sig enormt olika beroende på formen och det är på handleden man ska älska den, inte på bild. Efter det kan man fundera över ifall man vill köpa nytt, med fördelarna det innebär, eller bättre begagnat vilket kan göra att man kommer ner lite i pris. Visst kan man titta på parametrar som andrahandsvärde och hur lätt klockan är att sälja vidare men i slutändan tycker jag man ska köpa med hjärtat.

 Patek Philippe Nautilus, en klocka som faller Andreas Weinås helt i smaken.
Patek Philippe Nautilus, en klocka som faller Andreas Weinås helt i smaken.

Vintagetrenden har varit stor de senaste åren och priset på framförallt Rolex äldre modeller har skjutit i höjden. Ur ett investeringsperspektiv, är det för sent att hoppa på tåget?

– Det är omöjligt att säga med säkerhet. Å ena sidan så produceras det knappast fler vintage-Rolex vilket bådar för att priserna fortsätter upp. Men å andra sidan så kan en konjunkturutveckling, för att inte tala om nya trender, påverka var investerare och samlare väljer att placera sina pengar. Min personliga tro är att de bästa exemplaren kommer fortsätta stiga medan de i sämre skick har en större risk att förbli osålda. Ur ett bruksperspektiv är vintage-Rolex otroligt användbara men eftersom reservdelar till de äldre modellerna, från 50- och 60-talet, börjar bli allt svårare att få tag i finns det en risk att klockorna blir dyra att serva.

Mode

Joan Didions 5 starkaste modeögonblick

Joan Didions stil är – precis som hennes språk – både exakt och elegant. När hon nu släpper nya boken South and west är det en lika god anledning att blicka tillbaka på hennes garderob som hennes boktitlar.

Som stilikon och litterär gigant har hon kommit att sätta tonen både för det moderna språket och det amerikanska preppymodet: kabelstickade jumprar, ankelkorta pressvecksbyxor och oversizade herrskjortor. Nedtonat, avskalat och sobert.

När Céline behövde en solglasögonmodell till sin kampanj 2015 föll valet på den 82-åriga författarinnan och Harper’s Bazaar kallade henne för ”en lika stor stilikon i dag som för 45 år sedan”. Låt oss ta en titt på Joan Didions mest magiska looks.

Joan Didion har lika bra stil vid 82 som 22. Här i en kampanj för Céline från 2015.

Hon bar upp 60-talets aktivistmode med sin egen preppy-touch. Sällan har armyjacka och Hermèsscarf funkat lika väl ihop.

När Joan Didion lanserade den Pulitzernominerade klassikern Ett år av magiskt tänkande (2005) bar hon den här crémefärgade polon i lös passform.

Stråhatt, linneskjorta och nätt armbandsur. En look som gjord för att påta i trädgården efter en lång dag vid skrivbordet.

Ankellång klänning, cigarett och Corvette. Kanske bilen hon kör i klassiska boken Play it as it lays?

Mode

Det våras för den kurviga modellen

Magasinomslag och catwalks ger allt mer utrymme åt modeller som bär större storlek än 34. SPG:s Sofia Hedström förklarar varför.

Plötsligt syns kläder i större storlek än 34 på såväl catwalken som på Vogue-omslag, och svenska Sabina Karlsson är en av modellerna som leder vägen för den nya demokratiska modetrenden. Under den senaste modeveckan i New York gick Sabina visningar för märken som Christian Siriano, Chromat och J.Crew. Hon var dock långt ifrån ensam. 26 modeller i det som inom modevärlden anses vara ”storlek större” fick chans att jobba under veckan vilken vanligtvis bara erbjuder arbetstillfällen för kvinnor i storlek 34.

Sabina började jobba som modell när hon var fyra år, gick sedan vidare till vad hon själv kallar ”smal modell” innan hon 2010 gav upp dieterna och den konstanta kampen mot sin egen kropp. Hon hamnade på prestigeagenturen Fords så kallade plus size-avdelning och jobbade till en början bara med särskilda märken som gör kläder i större omfång än 34. Men för ungefär tre år sedan började något hända. Amerikanska Glamour placerade Sabina på omslaget, L’Oréal anlitade henne för en skönhetskampanj och Vogue skrev ett reportage om den svenska modellen. Just nu jobbar hon för Nike och syns i Lindex vårkampanj.

– När man tittar tillbaka på den här perioden om några år kommer man inte förstå varför modeller som ser olika ut inte blandades tidigare, säger Sabina.

Sabina Karlsson på omslaget av amerikanska Glamour.
Sabina Karlsson på omslaget av amerikanska Glamour.


Själv gillar hon inte termen plus size och menar att det är förlegat att dela upp modeller efter storlek. Idén att det ska finnas plats för olika typer av modeller samtidigt – på catwalken, i modejobb och i reklamkampanjer – är en stor trend i modebranschen den här våren. På senaste Vogue-omslaget syns exempelvis Ashley Graham sporta storlek 44 tillsammans med sex andra modeller. Rubriken lyder ”Women rule”, ”kvinnor äger”.

Den här säsongen var valet av catwalkmodeller i New York ovanligt mångsidigt. Men även i andra städer valde designers modeller som traditionellt inte brukar visa modehusens kläder, däribland Dolce & Gabbana som i en backstageintervju motiverade modellvalet med att ”människors karaktär är det viktigaste”. Sabina tror att öppenheten för olika kroppstyper, etniciteter och åldrar är en följd av sociala medier.

– Tack vare Instagram ser vi numera olika typer av människor i bikini. Jag tror att människor är trötta på det ensidiga och retuscherade, folk är mer bildvana i dag och har högre krav på äkthet.

Ashely Graham pryder Vogues omslag med sex andra modeller.
Ashely Graham pryder Vogues omslag med sex andra modeller.
Ashely Graham
Ashely Graham

Det är ingen tillfällighet att modebranschens skönhetsideal vidgas just nu. I USA shoppar 65 procent av alla kvinnor kläder i vad som benämns som plus size; förra året omsatte segmentet 17 miljarder dollar. Enligt marknadsanalysföretaget Mintel har kvinnor i storlekar över 34 tidigare inte köpt lika mycket kläder som kvinnor i mindre storlekar. Nu pågår dock ett skifte där kvinnor efterfrågar kläder med hög modegrad oavsett vilken storlek de önskar dem i. Antagligen är det just därför Nike precis släppt en kollektion med trendiga träningskläder i utökade dimensioner och designers som Prabal Gurung gör samarbetskollektioner med så-kallade plus size-märken som Lane Bryant.

Svenskfödda Inga Eiriksdottir syns regelbundet i Ralph Lauren-kampanjer. För tre år sedan startade hon organisationen Alda tillsammans med fyra andra modeller, däribland ovan nämnda Ashley Graham. Idén med Alda var att modellerna som grupp skulle få större inflytande över agenturer och märken, vilket de framförallt gjort via sin agentur IMG.

– Den största förändringen har skett det senaste året, i dag tar modellagenturer kontakt med märken och föreslår andra modeller. De kan till och med vara påstridiga och förklara varför det är viktigt att vi syns, säger inga Eiriksdottir.

Inga Eiriksdottir
Inga Eiriksdottir

Inga tycker att provplaggen fortfarande görs i för små storlekar, men menar att det blir allt vanligare att plagg i varierande mått sys upp inför visningar. Alda-gruppen knyts ofta till events och Inga berättar att en trend är att synas i träningssammanhang.

– Att vara hälsosam är en stor grej, oavsett storlek. Många märken hör av sig till oss och vill att vi ska vara med i sportsammanhang, som att göra framträdanden på träningspass.

Förutom Nikes nya träningskollektion är det även tydligt att tidningar som Shape och Women’s health tänkt om och börjat använda sportiga omslagsmodeller med kurvor. Även om Karl Lagerfeld både sagt att Adele är ”för tjock” och att ingen vill se ”tjocka modeller” på catwalken, är det få designers som i dag vågar strunta i den inkluderande modetrenden. Det handlar trots allt om pengar – och det vore direkt dumt att nonchalera 65 procent av den amerikanska marknaden.

Mode

Retrotrender i klockvärlden

Tiden går bakåt hos världens urmakare.

Förra veckan gick världens största klockmässa Baselworld av stapeln i Schweiz. Ska man sammanfatta intrycket så råder två trender: att göra befintliga modeller större och att många märken dammar av klassiker för att återskapa en gammal look.

Här presenterar vi de modeller som det snackas om bland världens klockfantaster.

Rolex

Det har alltid varit något särskilt med just Rolex. Märket är en gigant och förväntningarna är alltid enorma vid deras lanseringar. Två modeller kändes lite mer spännande än de andra. Framförallt var det uppdateringen av dykarmodellen Sea-Dweller som stack ut. Modellen fyller 50 år i år och detta firas med en uppdatering. Man pumpade upp den till hela 43 mm vilket gör den väldigt stor i kombination med sitt relativt höga case. Dessutom kom klockan för första gången med en droppe ovanför datumet för att förstorar visningen. Priset är satt till 101 100 kr och antas sälja ruskigt bra.

En annan intressant nyhet från Rolex var tre nya Daytona-kronografer. De kom i tre olika sorters guld; gult, vitt och everose. För första gången kom modellen även med Rolex oysterflex-spänne i elastomer vilket ger ett sportigt och ledigt intryck. Räkna med att se många av dessa på Rivieran fram över.

Omegas trilogi

Omega har avancerat i klockhierarkin och tagit sig upp till en relativt hög premiumnivå. De satsar stort och lanserade hela 141 klockor på mässan. 88 med så kallad Master Chronometer Certification vilket vittnar om deras kvalitet och ambitioner.

Mest snack blev det kring jubileumslanseringen av deras tre ikoniska modeller Speedmaster, Seamaster och Railmaster. Dessa klockor firar 60 år och Omega har återskapat nästintill identiska modeller till originalen från 1957. De kommer i en limiterad upplaga om 3 557 stycken per modell och trycket förväntas vara enormt när de släpps. Vår favorit i trion är Railmaster som ursprungligen skapades för att klara av påfrestningar från magnetiska fält. Den är med sin storlek och matta tropiska tavla nära på identisk med originalet. Cirkapris, 60 600 kronor.

Tudor Heritage Black Bay Chrono

Tudor har vuxit ifrån epitetet som Rolex lillebror och visat att de klarar av att stå på egna ben. De har senaste åren fått en stor framgång med sin retrodoftande Black Bay-serie. På mässan släpptes ett par nyheter i denna serie där den helt nya kronografen stack ut. Det är deras första inhouse-kronografurverk och har fått namnet Calibre MT5813. Rent estetiskt har den en tilltalande storlek på 41 mm och inspirationen till tryckknapparna är hämtade från märkets tidiga kronografer. Klockan säljs med stållänk eller läderband och i båda fallen medföljer ett textilband. Pris med stållänk, 45 780 kronor.

Longines Heritage 1945

Vintagetrenden var ett genomgående tema hos många tillverkare. Longines har med sin Heritage-serie förvaltat sitt rika arv genom att lansera ett antal attraktiva klockor som är uppdateringar av deras klassiska modeller. Den nya modellen Longines Heritage 1945 mäter 40 mm till skillnad från 37 mm som ursprunget hade och har dessutom ett automatiskt urverk istället för manuellt. Kronan ser lite annorlunda ut och sekundvisaren är något högre placerad på den nya versionen. Urtavlan har också en mer borstad finish. Det här är en perfekt klocka för den som verkligen vill ha en vintage-look men med en modern klockas kvalitet och precision. Pris, 18 600 kronor.

TAG Heuer Autavia Caliber Heuer 02

Vintagelansering nummer tre står TAG Heuer för. Märket valde ifjol att ha en onlineomröstning där deras kunder kunde påverka vilken modell de skulle lansera en nyupplaga på. Vinnaren blev Ref. 2446 med Mark three dial. Den nya klockan fick namnet Autavia Caliber Heuer 02. Modellen designades ursprungligen 1966 och blev bland annat känd när den bars av Formel 1-föraren Jocken Rindt. Urverket är det egna 02-kaliber-kronografverket som ersätter det legendariska Valjoux 72 i originalet. Storleken är också något större och mäter 42 mm medan ursprunget var 39mm. Pris? 4 600 euro.

Patek Philippe Aquanaut

Sist ut är kanske den främsta av dem alla – Patek Philippe. Detta mytomspunna märkes modeller fortsätter att slå prisrekord på deras klockauktioner. I år fyller deras modell Aquanaut 20. För att fira detta släpps en ny version av den lyxiga sportklockan. Den nya modellen med ref. 5168G är lite större än tidigare, mäter 42.2 mm och kommer med blå tavla och band. Det som också gör den extra intressant är att den för första gången släpps i vitt guld. Normalt sett är Aquanaut en stålklocka även om ref. 5164 och 5167 finns i roséguld. Det kostar dock att ligga på topp, hela 39 000 dollar.

Johan Lindeberg är aktuell med sin comeback-kollektion: J.Lindeberg Woman A/W17.
Johan Lindeberg är aktuell med sin comeback-kollektion: J.Lindeberg Woman A/W17. Foto: Pressbild/J.Lindeberg
Min Helg

”Cyklar i full fart ner för 5th Avenue och skriker Freedom”

Modedesignern Johan Lindeberg blir hypnotiserad, går på filmpremiär och knäcker nacken hos kiropraktorn under en vanlig helg i hemstaden New York.

På fredagseftermiddagen träffar jag några kompisar på den chica, men ändå bohemiska, restaurangen Indochine. Ett klassiskt New York-ställe som funnits i runt 30 år och Jean-Marc Houmard som äger det tar alltid väl hand om mig. Det blir ravioli till förrätt och ångad chilensk havsabborre till huvudrätt. Min dotter Blue sms:ar och säger att hon vill stanna ute längre ikväll, min filosofi är att det är okej så länge hon hela tiden hör av sig. 

Efter det har jag en skypesession med min hypnotisör Fredrik Praesto.

Efter middagen går vi och kollar på nattklubbsikonen Paul Sevignys nya ställe Casablanca. Mark Ronson är gäst-DJ och vi stannar ett par timmar innan Blue plockar upp mig i en taxi och vi åker hem. Under natten vaknar jag några gånger, det är då jag finner min största inspiration. Jag har kommit på båda mina klädmärken J.Lindeberg och BLK DNM under nätterna. Ibland går jag upp för att meditera en stund, jag har grym utsikt från mitt hus i Williamsburg och brukar gå ut på terrassen och bara känna in allt.

På lördagen vaknar jag långt innan Blue. Cyklar iväg för en kaffe på ett av mina favorithak, Marlow & Sons. Ibland går jag dit ensam på kvällen, sätter mig i baren och äter ostron för mig själv. Just nu är jag inne i en period då jag gillar att vara mycket själv. Går tillbaka hem och lagar äggviteomeletter med avokado, kikärtor och kalkonbacon. 

Efter det har jag en skypesession med min hypnotisör Fredrik Praesto. Jag går djupt in i meditationen, har lärt mig en teknik som gör att man kan skicka iväg tankar man vill bli av med. Sedan tar jag cykeln in till
Manhattan för att träffa min bästa polare Waris Ahluwalia på Bar Pitti. De serverar italiensk mat på riktigt och vi börjar med spenat och mozzarella följt av en milanese. Det är märkligt att Waris och jag är så nära men samtidigt så oerhört olika. Han går långsamt och jag snabbt, jag är intensiv och han är lugn. På kvällen går vi på Iggy Pop-premiären Gimme Danger på Lower East Side. Regissören Jim Jarmusch och Iggy pratar om filmen som är otroligt inspirerande. 

På söndagen bestämmer Blue att vi ska köra en vintagerunda. Vi tar med oss vår halvgalna stylistvän Georgia som är expert på Brooklyns secondhand-butiker. Efter vi klivit ut från Urban Jungle Vintage i Bushwick går vi till Roberta’s för lunch. Det är svårt att få bord men de fantastiska pizzorna är värda all väntan. Sen kör vi tillbaka hem i min gamla Mercedes. 

På eftermiddagen hoppar jag upp på cykeln och trampar över Williamsburg bridge, hela vägen till West Side Highway, för att cykla upp till 74:e gatan och Broadway. Här besöker jag min kiropraktor Dr. Phil som ser ut som en seriefigur. Efter att han knäckt min nacke och använt sina nålar drar jag igenom Central Park, cyklar i full fart ner för 5th Avenue och skriker ”Freedom”. Det är bland det mest befriande jag vet och ger mig massor av energi. Tillbaka i Brooklyn vill Blue gå och se filmen American Honey. De visar den på biografen Nighthawk som har sköna biostolar, dessutom kan man beställa drinkar och äta middag här. Jag äter fisktacos och dricker vin, Blue tar deras hamburgare. Filmen är en av de bästa jag sett på länge, den handlar om tonåringar på roadtrip genom USA som söker meningen med livet.

Mode

Birkinväskan – en bättre investering än aktier

Skippa aktier och guld, det har visat sig att en Hermès Birkin-väska kan vara en bättre långsiktig investering.

Hermès Birkin-väskan kom till när skådespelaren Jane Birkin satt på samma plan som Hermès-chefen Jean-Louise Dumas och klagade på att hon inte kunde hitta en bra weekendbag i läder. 35 år senare har väskan kommit att bli en statussymbol som andas rikedom och lyx, kändisar som Victoria Beckham och Kim Kardashian ses regelbundet på paparzzibilder med väskan på armen. Men nu visar det sig att den ikoniska väskan inte bara är en lyxig accessoar utan även en smart investering.

En studie utförd av Baghunter, en online marknadsplats för att köpa och sälja lyxiga handväskor, visade att den ikoniska Birkinväskan gick om både S&P 500 (aktieindex över 500 stora börsnoterade aktiebolag som handlas i USA) och priset på guld de senaste 35 åren. Den årliga utdelningen för Birkin var 14,2% jämfört med S&P:s genomsitt på 8,7% per år och guld -1,5%. Prissättningen för en ny väska börjar på runt 80 000 kronor och fortsätter uppåt. Här kan du läsa mer om studien.

Men det är inte bara att springa och köpa. Väskorna görs i limiterad upplaga och väntelistan för en ny är ungefär sex år. Å andra sidan ger det dig tid att spara …

Hermès Himalayan Crocodile Birkin bag är gjord av krokodilskinn med detaljer i 18 karat vitt guld. Prislapp? Ca 3,8 miljoner kronor.
Hermès Himalayan Crocodile Birkin bag är gjord av krokodilskinn med detaljer i 18 karat vitt guld. Prislapp? Ca 3,8 miljoner kronor.
En av väskorna ur Victoria Beckhams Birkinsamling.
En av väskorna ur Victoria Beckhams Birkinsamling.
Av maken Kanye West fick Kim Kardashian en specialdesignad Birkin med målningar av den berömda samtidskonstnären George Condo.
Av maken Kanye West fick Kim Kardashian en specialdesignad Birkin med målningar av den berömda samtidskonstnären George Condo.
Lady Gaga har orden "I love little monster, Tokyo love" skrivet på hennes Birkin, som en hyllning till hennes fans.
Lady Gaga har orden "I love little monster, Tokyo love" skrivet på hennes Birkin, som en hyllning till hennes fans.
Skådespelaren Jane Birkin – kvinnan bakom den berömda väskan.
Skådespelaren Jane Birkin – kvinnan bakom den berömda väskan.
Mode

Emma Watsons starkaste modeögonblick

Skådespelerskan, FN-ambassadören och stilikonen Emma Watson är mer aktuell än någonsin. Här listar vi stjärnans fem starkaste modeögonblick.

Vid Londonpremiären av ”Skönheten och Odjuret” nu i februari fick vi se Emma Watson i den här sagolika skapelsen. Men den skräddarsydda klänningen var inte bara vacker att se på – den var nämligen skapad av det miljömedvetna modemärket Eco Age som bara använder sig av hållbara material.

Återigen en kreation från premiärturnén av ”Skönheten och Odjuret” som får oss att tappa hakan. Det var vid premiären i New York för några veckor sedan som Watson klev ut på röda mattan i haute couture signerad Givenchy. Behöver vi säga mer än så?

Det var i den här Diorklänningen Emma Watson höll sitt minnesvärda tal för FN-kampanjen ”HeforShe” i september 2014. Efter att talet spridits på Youtube kunde vi alla konstatera att Watson är lika mycket en förebild i stil som i kampen för kvinnors rättigheter.

När Watson dök upp på 2014 Golden Globes röda matta i byxor blev det genast diskussion om klädseln. Klännings-byx-hybriden, signerad Christian Dior, må ha varit ett oväntat val men modekritiker världen över enades om att det var en hit.

Vid Londonpremiären av Noah 2014 var Watson klädd i vitt från topp till tå. Den vita silkesklänningen från Ralph Lauren var vackert matchad med vita pumps från Jimmy Choo och smycken från Jennifer Fisher. Perfektion.

Mode

Vårens hetaste solglasögontrender

Äntligen är det dags att ta fram solbrillorna. Här är tre trender att ha koll på i vår.

Dolce & Gabbana visar upp cat eye-modellen i deras Fall 2017 Ready-to-wear.
Dolce & Gabbana visar upp cat eye-modellen i deras Fall 2017 Ready-to-wear.

Cat Eye
Den klassiska kattliknande modellen andas retro och glamour – något vi nordbor kan behöva efter en lång vinter.

Sköldpaddsmönstrade från svenska Triwa, 1195 kr, köp här

En nätt och elegant modell från Ralph Lauren, 1550 kr,
köp här

Puderrosa med spegelglas från Stella McCartney, 1800 kr, köp här

Balenciaga lät ”Matrix-glasögonen” pryda modellerna.
Balenciaga lät ”Matrix-glasögonen” pryda modellerna.

Matrix
Minns ni solglasögonen i Matrix-filmerna? De små, svarta solglasögonen som vi tidigare förknippat med datanörden har nu letat sig in på catwalken.

Futuristisk design från Rihanna x Dior, ca 7500 kr, läs mer och köp här

En utsmyckad variant av Matrix-glasögonen från Gucci, 7600 kr, köp här

Ikonisk modell från Ray-Ban, 1520 kr, köp här

Guccis Resort 2017 visade upp gult tonade solglasögon.
Guccis Resort 2017 visade upp gult tonade solglasögon.

Tonade
Sliskig gubbe möter boho-chic i en av vårens hetaste solskyddstrender. De tonade glasögonen, i alla former och färger, har anammats av de flesta stora modehusen och används redan flitigt av alla fashionistas.

Ljusa färger från Tom Ford, 2799 kr, köp här

Stilren modell från Nivida, 1499 kr, köp här

Klassisk Aviator-modell med tonat glas från Ray-Ban, 1449 kr, köp här

Mode

Kronaby – svensk klockutmanare

Svenska Kronaby är en av de mest spännande nya klocklanseringarna på länge. De fyller ett glapp i marknaden genom att kombinera den smarta, uppkopplade klockan med en klassisk estetik som påminner om tidlösa kvalitetsklockor. Tillsammans med en app kan klockan användas på ett antal praktiska sätt, som stegräknare, tyst alarm, fjärrstyrd kamera samt möjligheten att lokalisera sin mobiltelefon genom en knapptryckning på klockan.

Kronaby – som har basen i Malmö – släpper initialt fyra olika modeller, som finns i olika utföranden vad gäller färg på urtavla och boett, samt länk eller läderarmband. Priserna ligger, ungefär, mellan 4 000 och 6 000 kronor.

Den stora frågan är om kunden som är intresserad av kvalitetsklockor vill ha en smart klocka? Och om kunden som vill ha en smart klockas alla funktioner nöjer sig med den minimalistiska urtavlan?

Personligen tilltalas jag av estetiken men som klocknörd vill jag helst ha ett analogt automatiskt eller manuellt urverk.

Men om jag skulle välja en smart klocka, hade jag definitivt valt att titta närmare på Kronaby

En annan tanke är att det skulle vara trevligt med ytterligare en storlek. För mig personligen är 43 mm i största laget och 38 mm gränsar till att bli för klen på handleden. I framtiden hade jag gärna sett 40-41 mm som är en universalstorlek som visat sig passa många.

Mode

Världens bäst klädda män

Från ex-presidenter till ultimate fighters. Här är de främsta manliga stilkompasserna just nu.

Barack Obama
När Barack Obama besökte National Gallery of Art i Washington häromveckan var det som en ny man. Borta var pappajeansen, skaljackorna och de båtformade gymnastikskorna. Istället fick vi en ex-president som tycktes kliva rakt ur en kampanjplåtning för Tom Ford SS/17: rådenim-jeans med hög midja, brett läderbälte, dressad skinnjacka, workwear-skjorta och solglasögon från Oliver Peoples.

Harry Styles
Det finns många saker vi gillar med Harry Styles nya, mogna look. Den forna pojkbandsstjärnan – tidigare förknippad med axellångt hår och tighta stuprörsjeans – har hittat hem i en helt ny stil. När han anlände till Alberts club i London var det som en vuxen man. Svart smoking med revärer, välborstade mockaboots, tunn scarf och antika smycken. Extra plus för det lilla tatuerade korset ovanför pekfingret.

Benedict Cumberbatch
Få män har en lika intellektuell look som Benedict Cumberbatch. Skräddade rockar, ullkostymer, tillrättalagda hårlockar och halsduk i så kallad parisarknut. Den brittiska skådespelaren ser lika avslappnad ut i vaxad Barbour-jacka som halvbruten Fantomen på operan-mask. Kanske är det uppsynen hos en Harvardstudent i det lokala roddlaget som bidrar till den akademiska modelooken.

Bill Nighy
Med Bill Nighy får du sällan någon stilvariation. Den brittiske skådespelaren och gentlemannen – känd från bland annat Love Actually – håller sig till samma uniform: skräddarsydd mörkblå kostym, ljusblå skjorta och mörka läderskor. Stil behöver inte vara svårare än så. ”Jag fungerar bara i en välsittande kostym och åren har lärt mig att mörkblått är den färg som gör mitt ansikte mest rättvisa”, konstaterar han för Mr Porter.

Donald Glover
Donald Glover är en modern renässansman. Han har skrivit manus till komediserien 30 Rock, spelar själv huvudrollen i tv-dramat Atlanta – och under namnet Childish Gambino är han en firad rapstjärna. Han klär sig dock inte alls barnsligt. Tvärtom. Här på årets Golden Globe – där han för övrigt plockade hem två statyetter – i en tobaksfärgad sammetskostym som Gucci låtit sy upp åt honom. En fluga i burgundy blir pricken över i.

Conor McGregor
Irländaren McGregor är en av tidernas främste ultimate fighters, en riktig vildhjärna som varit mästare i två olika viktklasser. Inte heller stilmässigt håller han tillbaka slagen. Med bredrandiga, tredelade kostymer från David August och pytonloafers från Louis Vuitton har han hamnat i mångas blickfång. Hans klädstil passar inte alla, men med en rejäl dos cojones kan man bära upp det.

Till Toppen

Annons
X