Mode

Nu gör Kate Moss dotter succé som modell

Det har gått ett tag sedan de kända 90-talsmodellerna hade sin stortid. Nu tar deras döttrar över stafettpinnen. Först ut var Cindy Crawfords dotter, Kaia Gerber, att göra succé, och nu har även Kate Moss dotter, Lila Moss-Hack, landat sin första stora skönhetskampanj. Den nyblivna 16-åringen är i vår ansiktet utåt för Marc Jacobs Beauty.
Modedesigner berättar på sin Instagram att mötet med Lila påminde honom om hur det var när han träffade Kate Moss för första gången:
"Det var surrealistiskt att ha Kate och Lila i studion samtidigt. Det fick mig att tänka på när jag träffade Kate för första gången, hon var 18 år och skulle gå visningen för Perry Ellis vårkollektion".

Annons
X

Lila har också delat nyheten på sin Instagram och visar där upp två bilder från vårkollektion.

It’s an honour to be the face of the new @marcbeauty campaign Shot by @davidsimsofficial Styling @kegrand Hair @guidopalau Makeup @diane.kendal Nails @jinsoonchoi Casting @bitton ❤️ @themarcjacobs
Such a brilliant shoot with @anothermagazine thank you so much to @davidsimsofficial @katy_england @duffy_duffy @lucia_pieroni

Kaia Gerber har tidigare varit ansikte utåt för Marc Jacobs Beauty, och nyligen blev det klart att 17-åringen frontar Yves Saint Laurent Beauté. Vågar vi förutspå att Lila Moss blir nästa stora it-modell?

Mode

Moschino x H&M – se första bilderna

I helgen släpptes de första bilderna på H&M:s efterlängtade samarbete med Moschino. Kampanjbilderna visar på en glittrande kollektionen – där guld och silver bryter av mot svart.

Annons
X

Supermodellen Gigi Hadid är ett av ansiktena utåt för kollektionen. Hon var med och offentliggjorde samarbetet tillsammans med Moschinos creative director Jeremy Scott under Coachella i våras.

– Moschino-fans kan vänta sig en levande och lekfull kollektion med humor, sa Scott då.

H&M har tidigare samarbetat med modehus som Balmain, Karl Lagerfeld, Stella McCartney, Alexander Wang, Versace och Erdem.

Kollektionen släpps den 8 november.

We told you there would be a lot of patterns, gold and sparkle in this collection, didn't we? ✨ #HMOSCHINO @moschino
Foto: David Fisher/REX / Rex Features/ IBL
Mode

Kolla in Chanels visning – Grand Palais förvandlades till en strand

Chanel har under åren bjudit på en rad spektakulära modevisningar – och årets är inget undantag. För att visa upp vårkollektionen hade modehuset förvandlat Grand Palais i Paris till Chanel By The Sea. Precis som namnet antyder fanns en fullbordad strand – med både hav och en badvakt.

Annons
X

Modellerna gick barfota längs den sandiga catwalken och höll istället skorna i handen. På stranden hade man låtit bygga en brygga, där Karl Lagerfeld klev ut till publikens jubel.

I SS19-kollektionen syntes allt från stora stråhattar till svartvita baddräkter och glimmande Chanelbälten. Men det franska modehuset visade även upp sina klassiska tweedkostymer och pastellfärgade väskor. Kolla in bilderna från den spektakulära visningen.

undefined
Foto: David Fisher/REX / Rex Features/ IBL
undefined
Foto: David Fisher/REX / Rex Features/ IBL
undefined
Foto: David Fisher/REX / Rex Features/ IBL
undefined
Foto: David Fisher/REX / Rex Features/ IBL
Chilling at the beach with the @chanelofficial girls 🖤🖤 #ChanelByTheSea #ChanelSpringSummer
Mode

52-åriga Cindy Crawford frontar Acnes nya modekampanj

Vi känner henne från 90-talets ikoniska kampanjer för Pepsi och Levi’s. Nu gör Cindy Crawford comeback för svenska Acnes Studios höstkampanj.

Annons
X

Kampanjbilder – som sammanställts för Acnes Blå Konst-kollektion – fotades på Cadillac Ranch i Texas av fotografen Sam Abell och på bilderna ser vi Cindy Crawford kasta hästsko, luta sig med skrotade Cadillacs och sparka jord som en cowboy.

Det är i samband med återlanseringen av modemärkets allra två första jeansmodeller – 1996 (herrmodell) och 1997 (dammodell) – som man valt att föra samman de två ikonerna.

undefined
Foto: Ryan Laurita
Mode

Uniqlos grundare: Sverige vår allra viktigaste testmarknad

Uniqlos grundare Tadashi Yanai berättar om hur han blev Japans rikaste man – och förklarar varför Sverige är avgörande för klädföretagets framtid.

Över tusen personer hängde på låset när den japanska klädkedjan Uniqlo öppnade sin första skandinaviska butik i Stockholm i slutet av augusti. Dagen efter var kön i Kungsträdgården fortfarande över hundra meter och dörrvakter stod och delade ut röda ballonger till tålmodigt väntande. På den tredje dagen gick det visserligen att ta sig in butiken, men nu var kön istället olidligt lång till provrummen.

Annons
X

För Uniqlos grundare Tadashi Yanai kunde välkomnandet knappast vara ett bättre kvitto.

– Sverige är ett av världens mest avancerade länder och vår allra viktigaste testmarknad. Ni uppskattar verkligen det viktiga i livet, samtidigt som det finns en acceptans för mångfald. En kombination som i sin tur skapar en väldigt sofistikerad livsstil.

Tadashi Yanai – Japans rikaste man – menar att japaner och svenskar har mer gemensamt än man kan tro. Lanseringen i Sverige blir en värdemätare för vidare expandering av den japanska butikskedjan. Lyckas de här kan de lyckas överallt.

– Båda kulturerna har en längtan efter det enkla, vi uppskattar god design och kompromissar inte kring det. Om vi inte lyckas här kommer vi få det svårt att uppnå vårt mål att bli världens bästa och största klädbolag.

Idag är Fast Retailing – där Uniqlo är det största varumärket – världens tredje största klädföretag. Uniqlo har mer än 2 000 butiker och dominerar shoppingstråken från Asien till USA. Själv bär Tadashi Yanai helst bara märkets egna kläder. Han känner sig inte helt bekväm när han slår sig ner framför mig i butiken på Hamngatan, iklädd i kostym och slips. Jag frågar hur Uniqlo ska erövra Sverige.

– Ni inom media verkar älska ord som ’erövra’, men jag använder aldrig den typen av verb. Vi är ett klädbolag som vill erbjuda fantastiska kläder och göra våra kunder lyckliga. Så att de kommer tillbaka och köper våra produkter. Det är enda sättet att bygga en långsiktigt framgångsrik affärsverksamhet.

undefined
Foto: Ryan Laurita

Tadashi Yanai föddes 1949 i industristaden Ube i södra Japan. Samma år startade hans pappa en klädbutik och när Tadashi Yanai var 22 år – efter studier i ekonomi och statsvetenskap – började han jobba i affären. Han insåg snart att butikens verksamhet med skräddade herrkläder skulle få svårt att växa sig större. Den unge Tadashi Yanai hade höga ambitioner och inspirerades bland annat av den engelska klädkedjan Marks &Spencer och amerikanska GAP. Ut åkte kostymerna till förmån för billigare kläder.

Den första Uniqlo-butiken öppnades 1984 i Hiroshima och 1994 fanns det 100 butiker över hela Japan. 1998 skapade Uniqlo en försäljningsraket med sin fleecetröja i femton olika färger och ett pris som var en femtedel av konkurrenternas. Under de följande tre åren sålde Uniqlo nära 37 miljoner fleecetröjor i ett land som då hade 120 miljoner invånare.

Att kliva in i en Uniqlo-butik idag känns som att kliva rakt in i en walk-in-closet full av baskläder: t-shirts, skjortor, chinos, lammullströjor och täckjackor i en massa olika färger. Tanken har aldrig varit att klä kunden i Uniqlo från topp till tå.

– Våra kläder är framför allt ett komplement, men ett plagg från Uniqlo ska vara så bra att det går att kombinera med något från till exempel Gucci, Prada eller Hermès.

I strävan efter det perfekta plagget har klädföretaget upprättat särskilda forskningscenter i Tokyo, Paris, New York, Los Angeles och Shanghai. Under lanseringen av butiken i Stockholm sitter Tadashi Yanai och fingrar på en vit lammullströja, som för att försäkra sig om kvaliteten. Särskilt stolt är han över "Heattech", en egenutvecklad textil som Uniqlo tagit fram för att bättre hålla värmen.

Var befinner sig Uniqlo om fem år?
Då är vi en "digital consumer retailer", vilket innebär att det parallellt med kläderna i butik också finns en massa digital information.

Tadashi Yanai förklarar att kläder är den mest googlade produkten på nätet.

– Det innebär att våra kunder ’shoppar’ information innan de shoppar kläder. Då måste vi se till att förse kunden med den informationen på ett enkelt sätt.

Tror du att den fysiska butiken fortfarande är viktig om fem år?
Definitivt, butiker kommer till och med att spela en ännu viktigare roll i framtiden. Även ett klädföretag som främst säljer via nätet behöver ha fysiska butiker. Men onlinebutiker som säljer kläder är inget hot för oss. Det är inte lätt att skapa en tillräckligt bra köpupplevelse enbart online. Visst, de konkurrerar med pris och logistik, men i slutändan är det produkten som räknas och hur den presenteras för kunden.

undefined
Foto: Ryan Laurita

I Stockholm huserar Uniqlo-butiken mitt emot NK i det så kallade Sverigehuset. Byggnaden ritades av funktionalisten Sven Markelius på 1960-talet och själva huset fällde avgörandet för att öppna butik i Sverige. Funktionalismen stämmer väl in med Uniqlos affärsfilosofi.

Finns det någon tanke att bredda verksamheten till hotell och restauranger som japanska Muji gjort?
– Nej, vi kommer hålla oss till kläder, kläder, kläder! Min högsta önskan är att människor ska använda ordet "Uniqlo" istället för "kläder", precis som "wettex" har blivit synonymt med "disktrasa", haha.

Hur ser du på framtiden vad gäller textilier, exempelvis bomull kräver väldigt stora naturresurser?
Vi kommer antagligen se ett större användande av material som vi inte tidigare har sett i kläder, till exempel en mix med bomull. Och syntetiska material behöver inte alls vara dåliga som textilier.

Här jobbar Uniqlo nära med det japanska kemibolaget Toray, som bland utvecklar material för rymdraketer och flygplan. Tillsammans har de bland annat skapat den fiber som används i deras så kallade ’heat-tech’-kläder. När Tadashi Yanai får frågan om Uniqlo kan tänka sig att, precis som svenska modeföretag, göra kläder av svensk skog tänds något i hans blick.

– Det kan absolut hända. Om du känner till några svenska aktörer inom det här området får du gärna förmedla en kontakt, jag menar det verkligen, säger han, lutar sig framåt, ser mig i ögonen.

Du har ett rykte som en inspirerande ledare och har själv författat ett antal managementprinciper. Vilka är de viktigaste?
Först på min lista är sanning, godhet och skönhet. Om du ser tillbaka på historien är de här grundläggande värden som präglat alla framgångsrika länder, organisationer eller företag. Men det kräver hård disciplin och stort tålamod och du måste göra det tillsammans med andra. En person klarar aldrig av att bygga upp ett helt företag, det spelar ingen roll hur mycket du jobbar.

Foto: IBL
Mode

Prinsessan Sofia hyllas av Harper’s Bazaar

När prins Konstantin av Bayern gifte sig med sin Deniz Kaya i schweiziska St Moritz var det en annan prinsessa som stal showen. Nämligen vår egen Sofia.
Bland alla kungligheter och andra celebriteter var det Sofia och prins Carl Philip som lyste klarast, inte minst tack vare prinsessans val av klänning. Hon dök upp i en babyblå skapelse från svenska By Malina, matchad med en svart jacka och en guldfärgad handväska.

Annons
X
Prinsessan Sofia hyllas för sin blå By Malin-klänning.
Prinsessan Sofia hyllas för sin blå By Malin-klänning. Foto: IBL

"Som alltid, såg prinsessan Sofia helt felfri ut, och hon hade på sig en blå klänning som fick oss att tappa andan" skriver anrika amerikanska modemagasinet Harper's Bazaar. Och vi håller med.

Foto: IBL

Mode

Här är 53-åriga mikrobiologen som gjort succé på Instagram

– Våga ta plats! När en kvinna passerar en viss ålder så syns de inte längre, säger Grece Ghanem, i en artikel från Vogue. Hon är 53 år, före detta marinbiolog som skolat om sig till PT, och det senaste stjärnskottet på Instagram.

Annons
X

Grece har på kort tid samlat på sig 48 000 hängivna följare – tack vare sin färggranna och moderiktiga stil. De senaste åren har allt fler äldre kvinnor tagit plats på modescenen och trenden fortsätter.

Not your usual soccer mum⚽️ @vaaralifestyle

Bland Greces outfitbilder syns modemärken som Balenciaga, Acne och Céline. Men enligt Grece är märket inte det viktiga, utan hur man bär plaggen. Nyckeln, säger hon, är att hitta accessoarer som sticker ut. Bland hennes Instagrambilder ser man allt från Gucci-midjeväskor till rosa Balenciaga-pumps och så givetvis en mängd stora solglasögonen.

– ­Jag bor i min garderob, berättar hon. Jag kollar alltid vad jag har först. Jag köper inte saker bara för att det är en trend.

Revive from vintage!
NEW YORK! 🎶
Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT / TT NYHETSBYRÅN
Mode

”Jonas Sjöstedt hade kunnat bli en riktig stilguru”

Valet närmar sig med stormsteg och våra partiledare grillas dagligen på olika punkter. Men hur klär de sig egentligen? Här betygsätter stilombudsmannen Fredrik af Klercker Vänsterpartiets Jonas Sjöstedt.

Jag tror att herr Sjöstedt hade kunnat bli en riktig stilguru om det inte vore för hans jobb. Hans intresse för stil kan verkligen lysa igenom jobbuniformen. Han lyckas få till den där klassiska, vänster-intellektuella looken med manchesterkavaj och snygg slips. Under en kort period ansåg jag till och med att han var den som klädde sig bäst i riksdagen. Men det kanske säger mer om de övriga politikerna.

Annons
X

Sjöstedt får ett stort plus för konsten att kunna hantera liten slipsknut. Det fanns en tid då han var den enda som klarade av det, medan de andra såg ut att arbeta på TV4-sporten ( med andra ord, gigantiska slipsknutar). Han får däremot minuspoäng för att inte helt sällan dyka upp i riksdagen utan slips samt för ovanan att bära fuskfluga till frack. Att kunna knyta en fluga är det minsta man kan begära av en partiledare i Sveriges riksdag. Det är samma knut som du knyter på skorna, hur svårt ska det vara?

undefined
Foto: TT

Man kan alltid reta sig på en persons åsikter, men om man för en kort sekund väljer att bortse från dem verkar Sjöstedt vara en artig och trevlig person. Jag ser framför mig oss två ha intressanta diskussioner, gärna iförda smoking på en konservativ herrklubb. Jag är säker på att han skulle hantera situationen galant.

Sen tycker jag personligen att han skulle kunna ta emot lite ordnar och utmärkelser. De sätter färg på fracken.
Sjöstedt får 3,5 av 5 knästrumpor för sin personliga stil. Åsikterna får någon annan tycka till om!

Foto: TT

Mode

Det bästa från Fashion Week Stockholm

Årets upplaga av Stockholm Fashion Week avslutades igår. Vi har samlat bilderna från veckans mest omtalade visningar.

Diana Orving

Den hyllade designern Diana Orving visade sin SS19-kollektion i Spegelsalen på Grand Hôtel. Dansande modeller visade upp plagg i lediga silhuetter och en jordnära färgpalett.

Annons
X
undefined
undefined
undefined

ATP Atelier

Accessoarmärket ATP Atelier visade upp sin kollektion med en catwalk-visning i ateljén.
– Vi har bjudit in våra musor från olika delar av världen, med olika bakgrunder och olika historier för att visa hur ATP-kvinnan ser ut, berättade grundaren Maj-La Pizzelli för Elle.

undefined
undefined

Filippa K

Filippa K:s vårkollektion gick i vitt, blått och rosa och visades i butiken på Grev Turegatan.

undefined
undefined
undefined

Lazoschmidl

För fjärde året i rad visade svensk-tyska Lazoschmidl upp sina färggranna plagg under modeveckan. Den här gången ägde visningen rum i Bolinderska på Grand Hôtel.

undefined
undefined

Selam Fessahaye

Selam Fessahayes debuterade på Fashion Week Stockhom och stod för en av veckans mest omtalade – och hyllade – visningar. På catwalken fick vi se bland annat kända ansikten som Seinabo Sey, Amanda Winberg och Sabina Ddumba.

undefined
undefined
undefined

Naim Josefi

Stockholmsbaserade Naim Josefi visade upp en färgstark och mönstrad kollektion i Spegelsalen på Grand Hôtel.

undefined
undefined
undefined

Little Liffner

Little Liffner hade samarbetat med konstnären Evelina Kroon inför SS19-presentationen på Bukowskis.

undefined
undefined

Absolut Iconic

Absolut Vodka hade rotat fram plagg ur Absolut Vodka’s Fashion Archive och visade upp en del av modehistorien på A house. Styling stod Naomi Itkes för.

undefined
undefined

STAND

I Bolinderska på Grand Hôtel visade STAND upp en kollektion, som grundaren Nellie Kamras beskrev som lekfull, färgstark och feminin.

undefined
undefined
undefined

Maria Nilsdotter

Maria Nilsdotter visade upp sin, bokstavligen talat, sagolika vårkollektion i Skeppsholmskyrkan.

undefined
undefined

Foto: Fashion Week Stockholm

Mode

”Statsministern bemästrar konsten att bära smoking”

Valet närmar sig med stormsteg och våra partiledare grillas dagligen på olika punkter. Men hur klär de sig egentligen? Här betygsätter stilombudsmannen Fredrik af Klercker statsminister Stefan Löfven.

Statsminister Löfven har allt som oftast en avslappnad och elegant stil. Om det inte vore för slipsknuten. Den skulle kunna vara något mindre och lite mer asymmetriskt. Annars ser han bra ut i kostym och bär vanligtvis en lagom elegant tvådelad kostym som passar för alla tillfällen. Dock önskar jag att statsministern ibland vågade rocka en dubbelknäppt grå flanellkostym. Det tror jag att han skulle passa bra i!

Annons
X

Ett litet klagomål är hans vägran att bära jackett, det gäller egentligen alla politiker, men statsministern i synnerhet. Stefan Löfven närvarar vid i stort sett alla kungliga händelser och då ska man oftast bära jackett. Och när vi ändå är inne på det spåret tycker jag att man skulle införa jackett som klädsel vid Riksdagens öppnande. Bara som en liten stämningshöjare!

undefined
Foto: TT

Åter till statsministerns mer vardagliga klädsel, det vill säga kostym och smoking. Kostymen behärskar han som sagt mycket väl. När han besökte Donald Trump i Vita huset var han särskilt välklädd. Bra slips (förutom knuten då), snygg och diskret klocka och ett stort pluspoäng för de dubbla manschetterna med diskreta knappar. Och att han hade en pin i slaget med både amerikansk och svensk flagga. Det var elegant gjort, till skillnad från den amerikanska presidenten som bara bar en amerikansk flagga i sedvanlig översittarstil.

undefined
Foto: Henrik Montgomery/TT / TT NYHETSBYRÅN

Men statsministerns största bedrift är trots allt att han bemästrar konsten att bära smoking. Snygga lackskor, en strålande kavaj med spetsiga slag och lagom långa byxor. Tyvärr får han minuspoäng för sin fuskfluga. Snälla politiker, lär er att knyta en fluga!
Statsministern får 4 av 5 knästrumpor för sin stil.

Foto: TT

Mode

Här minglar modeeliten på NK:s årliga gala

Igår gick NK:s årliga gala av stapeln och den svarta mattan intogs av Sveriges modeelit. Årets vinnare var bland andra Filippa K, All Blues och Seinabo Sey. Kolla in bilderna från galan här.

Stilexperten Emilia de Poret var galans värd för tredje året i rad.
Stilexperten Emilia de Poret var galans värd för tredje året i rad.
Årets stilikon gick till Seinabo Sey som gick tillsammans med Efva Attling.
Årets stilikon gick till Seinabo Sey som gick tillsammans med Efva Attling.
Baba C Rivera hade tillsammans med övriga juryn utsett vinnarna.
Baba C Rivera hade tillsammans med övriga juryn utsett vinnarna.
Café:s Daniel Lindström med Anton Wörman och Roger Dupé.
Café:s Daniel Lindström med Anton Wörman och Roger Dupé.
Festfixaren Micael Bindefeld, vinnare av årets varumärke Filippa Knutsson och Mikael Jansson – vinnare av Nordiska Kompaniets hederspris.
Festfixaren Micael Bindefeld, vinnare av årets varumärke Filippa Knutsson och Mikael Jansson – vinnare av Nordiska Kompaniets hederspris.
Modeprofilerna Hanna Mw och Hanna Stefansson.
Modeprofilerna Hanna Mw och Hanna Stefansson.
Bloggaren och modeprofilen Linn Eklund.
Bloggaren och modeprofilen Linn Eklund.
Regissören Johan Renck tillsammans med hustrun Elin.
Regissören Johan Renck tillsammans med hustrun Elin.
Damernas Världs Martina Bonnier i rosa tyll.
Damernas Världs Martina Bonnier i rosa tyll.

Foto: Karina Ljungdahl

Annons
X
Mode

Höstens stora modetrender

Futuristiska metaller, herrkavajer och 80-talsvibbar – här är trenderna som gör dig redo för hösten.

Herrkavajen

Prada
Prada
Saint Laurent
Saint Laurent

När kyliga höstvindar når Norden värmer vi oss i stora herrkavajer, gärna i fiskbensmönster eller klassiska rutor.

Annons
X

Överdimensionerade plagg

Marc Jacobs
Marc Jacobs
Balenciaga
Balenciaga

I höst och vinter slipper vi frysa – överdimensionerade ytterplagg i en färgstark mix är nämligen en säsongens hetaste trender.

Blommigt

Christian Dior
Christian Dior
Dolce & Gabbana
Dolce & Gabbana

Den blomstrande trenden håller i sig även i höst och påminner oss om varma sommardagar.

80-talsvibbar

Isabel Marant
Isabel Marant
Saint Laurent
Saint Laurent

80-talet är tillbaka och med det axelvaddar och svarta läderplagg i alla dess former.

Futuristiskt

Maison Margiela
Maison Margiela
Tom Ford
Tom Ford

Transparent, silvrigt och science fiction-inspirerarat. Den här hösten ser vi in i framtiden.

Mode

H&M hyllas för sina oretuscherade bilder

Om man klickar på badkläder på H&M:s hemsida möts man i vanliga fall av välretuscherade bilder. Men sedan ett tag tillbaka har klädjätten dragit ner på retuscheringen och istället syns modeller som har både bristningar, ärr och diverse kroppsbehåring. Nu hyllas H&M på sociala medier.

Annons
X

– Vi har tydliga riktlinjer för retuschering av bilder och ändrar så lite som möjligt. Vi är glada för den positiva feedbacken och hoppas fortsätta inspirera våra kunder med våra kampanjer, säger Amanda Larsson, presskontakt på H&M till Veckorevyn.

Andra kedjor som redan hakat på trenden är bland andra ASOS, Adidas och Monki.

Kolla in de oretuscherade bilderna här nedan.

undefined
undefined
undefined

Foto: H&M

Mode

Årets 8 bäst klädda på Wimbledon

I helgen spelades finalen av den anrika tennistävlingen Wimbledon. Trots att sporten står i fokus kan vi inte undvika att vända blickarna från planen till modekavalkaden på läktarsidan. Från stilprinsessor i blåvita ränder till tidningschefer i rosa kreationer, här är årets bäst klädda.

undefined

Till sitt första egna framträdande tillsammans med svägerskan Kate Middleton föll Meghans val på en randig skjorta i vitt och blått tillsammans med vita vida byxor från Ralph Lauren. Hertiginnan av Sussex toppar den klassiska sommarstilen med en elegant hatt.

Annons
X
undefined

Kate bar en crèmefärgad klänning med ett mönster som påminner om små tennisbollar. Kanske en hyllning till spelarna Serena Williams och Angelique Kerber som spelade finalen?

undefined

Amerikanska Vogues överhuvud Anna Wintour anlände till damernas final som alltid med ett par mörka solglasögon. Till detta bar hon en småblommig klänning i rosa och röda toner.

undefined

Även Emma Watson valde Ralph Lauren, här i en löst sittande vit kostym. Fedorahatten fungerar både som solskydd och kaxig accessoar.

undefined

Den brittiska skådespelerskan Thandie Newton stack ut bland de sobra sommarfärgerna med en blommönstrad byxdress och purpurfärgad väska.

undefined

En annan som inte ändrade sin klädstil för den traditionella tävlingen var den kanadensiska artisten Drake. När Serena Williams spelade kvartsfinalen hejade han iklädd grön hoodie med tryck.

undefined

Även den yngre generationen Beckman satsade på en mer avslappnad stil. Romeo, som är ett stort tennisfan, besökte matcherna tillsammans med sin morfar, iklädd en Adidas-t-shirt som för tankarna till 90-talet.

undefined

Pippa Middleton bjöd på en mer traditionell Wimbledon-klädsel. Klänningen, designad av brittiska Anna Mason, matchades med blåa espandrillos, stråhatt och clutch i trendigt korgmaterial.

Foto: IBL

Mode

5 coola seniorer som tar över Instagram

Kliv åt sidan Kendall Jenner och Gigi Hadid, nu tar seniorerna över Instagram.

undefined

I överdimensionerade plagg, stora örhängen och snäv page poserar 64-åriga Lyn Slater på Instagramkontot Iconaccidental. Precis som användarnamnet antyder blev universitetsprofessorn modeikon över en natt efter att ha fotograferats under New York Fashion Week av misstag. I hennes sociala medier, med knappt en halv miljon följare, visar hon upp sina outfits som ofta består av plagg från Comme des Garçons, Yohji Yamamoto och ett och annat vintagefynd.

Annons
X

– Jag är inte 20. Jag vill inte heller vara 20, men jag är jäkligt cool. Det är så jag tänker när jag publicerar en bild, säger hon.

undefined

Gemensamt för dessa vitala seniorer är att de inte låter normer styra varken klädval eller livsstil. Den före detta playboy-bunnyn, 83-åriga Dorrie Jacobson, fick stor uppmärksamhet förra året när hon poserade i svarta spetsunderkläder på Instagram. På sitt konto Senior Style Bible uppmuntrar hon sina följare att släppa gamla ideal och inte ta hänsyn till vad som anses lämpligt för äldre kvinnor. "Klä dig som du vill. Vad som är lämpligt för en viss ålder har inget att göra med det", skrev hon på Instagram

undefined

Den attityden har även 89-åriga Helen van Winkle. På Instagramkontot Baddie Winkle poserar hon i färggranna plagg, lekfulla badkläder och t-shirts med tryck som "Be a slut, do whatever you want". Hon följs och dyrkas av miljoner och märken som Got2B och Smirnoff har betalat för att få visa upp sina produkter i Winkles flöde.

undefined

De har kallats för Insta-grans och utöver att inspirera sina följare har allt fler varumärken fått upp ögonen för dessa kvinnor.
– Marknadsförare vet att kvinnor i min ålder har pengar att spendera, säger 60-åriga Jan Corell. Hennes Instagramkonto Silver is the new blonde har attraherat en rad olika märken som J. Jill och underklädesmärket Soma Intimates.

undefined

– Vi är inte och kommer aldrig att bli små tanter i blått hår som sitter på ålderdomshem, säger Jenny Kee som har kontot Jennykeeoz. Den 71-åriga australiensiska designern inspirerar dagligen tusentals följare med sina färgstarka stickade plagg.
– Om vi hamnar på ålderdomshem kommer vi med vår marijuana, hälsosamma mat och känsla för stil.

Mode

Harper’s Bazaar: ”Prinsessan Sofia var slående lik Meghan”

Det svenska kungahuset har den senaste tiden varit ett omtalat ämne hos de stora amerikanska modemagasinen. Senast ut att stå i centrum är prinsessan Sofia, som hyllas för sitt klädval på Polarpriset. Den smaragdgröna klänningen var slående lik Meghan Markles Stella McCartney-blåsa som hon bar på bröllopsfesten.

Annons
X

"Håller halterneck på att bli ett nytt kungligt signum?", skrev Harper’s Bazaar. Amerikanska Elle gav också sin beskrivning av klädvalet:

"Sofias klänning var mer åtsittande än Meghans, men som man brukar säga: great minds think alike".

Till den smaragdgröna klänningen hade prinsessan – likt Meghan – uppsatt hår med lockar som ramade in ansiktet.

Efter bröllopsbilderna har Stella McCartney-klänningen hyllats världen över och nu släpper det amerikanska modehuset en limiterad kollektion som döpts till Made with love.

undefined

Foto: IBL

Foto: Henrik Montgomery/TT / TT NYHETSBYR≈N

Harper’s Bazaar hyllar kungafamiljen: ”Bebisen döptes med stil”

Harper’s Bazaar får inte nog av svenska kungafamiljen. Efter att ha hyllat kronprinsessan Victorias klädstil i vintras har man nu knockats av prinsessan Madeleine. Det var samband med dopet av prinsessan Adrienne som modemagasinet stoppade pressarna.

Annons
X

Under rubriken "Sveriges kungliga bebis döptes med stil" skriver tidningen:

"Adrienne döptes i en familjeklänning som burits av äldre kusiner och syskon före henne. Prinsessan Madeleine bar en delikat blommig klänning och blomsterkrona. Storasyster Leonore matchade i en vit blommig klänning".

Samtidigt spår Harper’s Bazaar Adrienne att bli ett nytt modeorakel.

"Adrienne är bara tre månader gammal, men redan på rätt spår att bli en ny välklädd kunglighet som resten av hennes familj".

Vad säger Leonore om detta?

Mode

Polarpriset 2018: Det bästa från röda mattan

I torsdags delades Polarpriset ut på Grand Hôtel. Metallica och Afghanistans internationella musikinstitut fick ta emot det prestigefyllda priset och på röda mattan minglade allt från artister till kungligheter och politiker. Kolla in bilderna från gårdagens blå matta här.

Kronprinsessan Victoria och prins Daniel
Kronprinsessan Victoria och prins Daniel
Alice Bah Kuhnke
Alice Bah Kuhnke
Prins Carl Philip tillsammans prinsessan Madeleine och prinsessan Sofia.
Prins Carl Philip tillsammans prinsessan Madeleine och prinsessan Sofia.
Annie Lööf
Annie Lööf
Daniel Adams-Ray
Daniel Adams-Ray
Ebba Busch Thor
Ebba Busch Thor
Efva Attling
Efva Attling
Andrea Brodin
Andrea Brodin
Jill Johnson
Jill Johnson
Loreen
Loreen
Sofi Fahrman
Sofi Fahrman
Jenny och Niklas Strömstedt
Jenny och Niklas Strömstedt

Foto: IBL

Annons
X
Mode

5 snyggaste matchtröjorna i fotbolls-VM

Sommarens fotbolls-VM i Ryssland närmar sig och lika spännande som laguppställningarna är landslagens olika matchtröjor. Vilka satsar på moderna funktionsplagg? Och vilka väljer klassiska retroställ?

Annons
X

Vi har tittat närmare på årets snyggaste matchtröjor.

undefined

1. Kroatien
Kroatiens bortaställ ser snarare ut som något hämtat från Acnes eller Gosha Rubchinskiys fotbollskollektioner. Extra plus till modellens nordengelska limsniffarlugg.

undefined

2. Saudiarabien
Mossgrönt utan märkliga accentfärger eller beskärningar. Den stora oljenationen visar fingertoppskänsla i modet.

undefined

3. Japan
Wow. Fulländad japansk estetik. Stygnmönstrad tröja med den lilla fanan ovan emblemet. Dessutom fotat i en miljö som tycks vara hämtad från en Bomfunk MC’s-video.

undefined

4. Portugal
Ett sobert matchställ i blodrött matchat med detaljer i grönt och guld. Klokt att inte addera knappar i kragen.

undefined

5. Belgien
Det är framförallt det gula bortastället vi faller för: en klassisk look från Adidas med logotyprevärer på axlarna och diskret entoniga ränder. Lika traditionellt som modernt.

Mode

Stilombudsmannen: ”Bröllopstal ska inte handla om sex eller gamla ragg”

Vi går mot en säsong fylld av festligheter. Stilombudsmannen Fredrik af Klercker svarar på vanliga frågor om dop och bröllop.

Doppresenter

Hej Fredrik,
Jag ska på dop i helgen och är osäker på hur jag ska klä mig. Jag vill inte vara för uppklädd, vulgär eller slarvig. Har du några tips hur man ska klä sig? Skulle även behöva tips på roliga dopgåvor som inte involverar smycken eller skedar.
/Victor

Annons
X

Hej Victor,

Bra fråga, det är alltid kul att tänka ut kreativa gåvor!

Till doppresent kan det vara roligt att ge något som barnet uppskattar även i vuxen ålder. Det kan till exempel vara ett vin från året dopet äger rum och som når en perfekt mognad när barnet fyller jämt i framtiden. Då kan man skriva en lapp i stil med: "till 30-årsdagen". Ett fickur med monogram är också en bra present, det finns att köpa på bland annat Kaplans. En samling Elsa Beskow-böcker kan också vara trevligt – de kan dessutom gå i arv till nästa generation.

Vad det gäller klädseln bör man alltid följa klädkoden som står i inbjudan, exempelvis jackett, smoking eller kavaj.

Om det inte står något speciellt om kläder skulle jag satsa på kavaj och då dra på mig en blå kostym, grå knästrumpor, vit skjorta och paisleymönstrad slips. Och glöm inte att kamma håret om du ska gå på dop!
När det kommer till klädsel handlar det om sunt förnuft. Har du blivit bjuden på dop känner du föräldrarna tillräckligt väl för att vet vilken stil de har. Om föräldrarna gillar dödsmetall och dopet äger rum i ett nedlagt stålverk skulle jag givetvis tänka om min klädsel. Men den generella regeln är kostym och alltid svarta skor, även om dopet är mitt på dagen.

Bröllopstal

Hej Fredrik,
Jag var på bröllop i helgen där en av vännerna i sitt tal började berätta om brudgummens gamla erövringar. Är det lämpligt att ta upp det i ett bröllopstal? Var går gränsen och hur vulgärt och internet får det vara?

/Robert

Hej Robert,
Det absolut sista man vill höra om i ett bröllopstal är gamla ragg eller sex i någon form. Helst ska man undvika att vara både intern och vulgär. Satsa istället på ett kärleksfullt och personligt tal, gärna med en gnutta humor!

Generellt sett tycker jag att det brukar vara för många och dåliga tal på bröllop – jag var själv på ett med 22 stycken vilket är helt orimligt.

Vet man med sig att man inte är en bra talare är tipset att håll det kort och kärleksfullt. Man kommer långt med orden jag älskar er.

Mode

Sommarens snyggaste solglasögon

Sommaren är här och med det jakten på de perfekta solglasögonen. Klassiska Rayban Wayfair som vi sett på Bob Dylan och John F. Kennedy? Den smala 90-talsbågen som bärs av alla från Bella Hadid till Kendall Jenner? Eller den rektangulära 70-talsmodellen som vi ser på allt fler rockhipsters?

Annons
X

Vi har scannat nyhetsflödet och hittat allt från brittiska prinsessor i sportbågar till akademiledamöter i futuristiska retroglasögon. Låt oss ta en närmare titt!

undefined
Foto: TT

Trots krisen i Svenska Akademien: Horace Engdahl lyckas behålla stilen i ett par runda solglasögon som tycks vara hämtade från Oliver Peoples retrokollektion.

undefined

När prinsessan Anne, dotter till drottning Elizabeth, besökte Chelsea Flower Show bar hon ett par Giro d'Italia-inspirerade sportglasögon från Adidas.

undefined

Franska presidentfrun Brigitte Macron i nästintill heltransparenta glas. Piggt och modernt.

undefined

"Ja, jag bär ett par sköldpaddemönstrade Persol, so what?". Kanadas premiärminister Justin Trudeau möter sommaren på hemmaplan.

undefined

Christine Lagarde, direktör för IMF, förädlar sommarens trend med smala solglasögon. Här i en sober look för den mogna modeikonen.

Mode

Stilombudsmannen: Använd aldrig parfym på sommaren

Stilombudsmannen Fredrik af Klercker om strandhanddukar och varför man ska skippa parfym under sommarmånaderna.

Vilken strandhandduk ska jag köpa?

Hej Fredrik,
Hur viktigt är det med strandhanddukar? Behöver jag köpa en tusenkronors-handduk från Toteme? Eller räcker det med en vanliga badhandduk?
/Filip

Annons
X

Hej Filip,
Som så mycket annat är det en ren konstform att hitta rätt strandhandduk. Det första att ta hänsyn till vart du befinner dig. Hemma kan det vara snyggt att ha en uppsättning handdukar med monogram, antingen med dina initialer eller namnet på bostaden. Stulna hotellhanddukar funkar också bra, men då ska de vara riktigt gamla och inte från ett alltför fint hotell, utan helst från något som var elegant på 70- eller 80-talet. Det man absolut bör undvika är handdukar från olika flotta ställen, som Le Club 55 i St Tropez. En sådan får aldrig köpas i syftet att ha hemma!


När det kommer till morgonrockar finns det flera skolor att följa. Det är Torekovsstilen med riktigt slitna morgonrockar som har stora hål i sig – utmärkt illustrerat i Solsidan-filmen. Skärgårdshus som är lite för nära stan-skolan med krispigt vita, nya morgonrockar som bärs tillsammans med ett par pilotglasögon. Sist men inte minst finns den riktigt fina kategorin morgonrockarna och det är de som har en stamtavla – då vet man exakt vem den har tillhört och var den är inköpt. Helst ska den ha burits genom två generationer men fortfarande vara i bra skick.

Om det gäller en dagsutflykt till stranden rekommenderar jag en tjockare variant som man inte är rädd om. Saker är till för att användas! Färg är alltid kul men undvik tryck och loggor. Vill man ha en märkeshandduk är tumregeln att den ska vara mycket gammal och aldrig ha en häst på. Men egentligen tycker jag Ikea har ett utmärkt utbud av frottéhanddukar.

Tips på somrig doft

Hej, jag vill byta ut min parfym mot en somrigare doft. Vad använder du dig av för parfym under de olika årstiderna? Vad tycker du är viktigt i en doft?

/Peter
Hej Peter,
Doften av saltvatten och solcrème är det enda som gäller på sommaren. Under de andra månaderna föreslår jag en moderat parfym som kommer i en snygg flaska. Med den utgångspunkten rekommenderar jag Acgua di Parma, Creed Vetiver och Mäurer & Wirtz 4711 Eau De Cologne. Allt annat är påhitt.

Har du några livsstilsrelaterade frågor som tynger dig? Maila dem till Fredrik af Klercker så har du chans att få svar: fredrik@afklercker.com

Mode

Perfect Guide Shopping: Presenter till mors dag

Grattis alla mammor! På söndag är det mors dag, så varför inte skämma bort din mamma med en fin gåva? Vi har samlat våra bästa presenttips i Perfect Guides shop. Handla produkterna direkt ur artikeln eller klicka här.

Tipser - Enables commerce everywhere tipser.com
Annons
X
Mode

Meghan Markle: Världens nya stilprinsessa

Den 19 maj får det brittiska kungahuset en ny medlem, när Meghan Markle säger ja till Prins Harry.

Soho House, London. Det är lätt att föreställa sig ögonblicket då Meghan Markle och prins Harry möttes på en blind date. En mörkhårig amerikanska som kliver in och förväntansfullt söker med blicken över lokalen, en rödhårig prins som nervöst knäpper kavajen och reser sig för att hälsa.

Annons
X

"Det var definitivt en blind date", sa Meghan Markle i en intervju med BBC. "Jag visste inget om honom och det enda jag frågade när vår gemensamma vän ville föra oss samman var: ’Är han trevlig?’".

Meghan Markles och prins Harrys kärlek påminner på många vis om en romantisk Hollywoodfilm. I ena rollen: en amerikansk skådespelerska uppväxt med en svart mamma och en vit pappa i Los Angeles. I den andra rollen en vilsen brittisk prins som, efter att ha förlorat sin mamma som 12-åring, hamnat på löpsedlarna för fylleslag och slagsmål.

Så vem är den 36-åriga tjejen från Los Angeles? Pappa var ljusregissör och mamma makeup-assistent när de träffades på inspelningen av en såpopera. Meghan Markle gick i katolsk privatskola, förälskade sig i skådespeleriet och studerade teater på Northwestern University ("jag är den första i familjen med en college-examen"). Hon debuterade i tv-serien General Hospital 2002, men fick sitt stora genombrott med Suits 2011.

"Jag är en typisk Kalifornien-tjej som lever efter devisen att allt kan botas med yoga, stranden eller några avokados."

Med tvådelade ulldräkter, skräddade kappor och futuristiska hattkreationer har Meghan Markle samtidigt blivit en av vår tids främsta stilikoner. Stella McCartney-klänningar varvas med jeans och t-shirts från kedjan J. Crew.

"Jag reser mycket, så jag brukar klä mig i en färgton: ett par bekväma byxor, en bekväm topp och kanske en svart kavaj. Jag älskar ankellånga byxor, veganskt läder och button down-skjortor."

När Meghan Markle och Prins Harry i dag lovar varandra evig kärlek är det på många sätt det lyckliga slutet på en romantisk saga.

undefined
Mode

Studie: Därför tröttnar du på alla plagg i garderoben

Många känner igen sig: en garderob full av kläder, men ändå inget att ha på sig. Vad beror det på?

Annons
X

Em amerikansk studie – utförd av Journal of Marketing Research och publicerad av Femina – hävdar att vi tröttnar snabbare på våra kläder om vi bär dem i flera olika sociala sammanhang. Har du en tröja som du använder på jobbet, krogen och helgfikat med vänner blir du snabbare less på den än om du enbart burit den på väg till jobbet.

Ett knep är att kombinera produkten på flera sätt. Exempelvis genom att matcha tröjan med olika jeans, skor och jackor.

De klädesplagg vi bara använder vid enskilda tillfällen – exempelvis en kostym vid middagar eller en sommarklänning på semestern – tenderar vi att gilla längre.

Kanske kan variation få garderoben att hålla längre?

Mode

Modehöjdpunkterna från The Met Gala

Igår gick en av årets största modehändelser The Met Gala av stapeln i New York. Temat var "Heavenly Bodies: Fashion and the Catholic Imagination" och i vanlig ordning visade stjärnorna upp sina kreativa tolkningar. Vi har samlat galans mest omtalade looks.

undefined

Alicia Vikander var i vanlig ordning klädd i Louis Vuitton.

Annons
X
undefined

Madonna i Jean Paul Gaultier.

undefined

Kim Kardashian glittrade i Versace.

undefined

Amal Clooney i en skapelse av Richard Quinn.

undefined

Jennifer Lopez strålade i Balmain.

undefined

Rihanna var utklädd till påven, iklädd Maison Margiela av John Galliano.

undefined

Skådespelerskan Sarah Jessica Parker i Dolce & Gabbana – och till det en imponerande huvudbonad.

undefined

Blake Lively gjorde succé i en skräddarsydd skapelse från Versace.

undefined

Mary-Kate och Ashley Olsen i egna märket The Row.

undefined

Supermodellen Rosie Huntington-Whiteley i skräddarsytt från Ralph Lauren Collection.

undefined

Kate Bosworth i en sagolik skapelse signerad Oscar de la Renta.

undefined

Bella Hadid var klädd i Chrome Hearts Official.

Mode

74-åriga modellen Lauren Hutton: Hemligheten bakom mitt yttre

Den amerikanska modellen och skådespelerskan Lauren Hutton har genom hela sin karriär hyllats för sin tidlösa stil. 74 år gammal är hon än i dag en stilikon. I en intervju med Harper’s Bazaar delar hon med sig av sina bästa stilråd.

Satsa på en tunn concealer där hyn syns igenom
– Den bästa jag har haft var en från min egen sminkkollektion Lauren Hutton Makeup. Ytterligare skönhetstips är Anastasias läppstift Rust, i en varm brun ton.

Annons
X

Glöm myten om den perfekta vita t-shirten
– För att hitta en som passar just dig bör du ta hänsyn till vilken hudton du har. Är du rosa i hyn ska du satsa på en crèmevit variant, men om du är gul, som jag, ska du välja en kritvit. Jag handlar mina på The Row och J.Crew.

Det tar lång tid att hitta sin stil
– De flesta av oss hoppar mellan olika stilar till en början.

Manolo Blahniks slingbacks
– ­Jag har opererat mitt ben fyra gånger till följd av en motorcykelolycka, så skyhöga stilettklackar är inte längre ett alternativ. Manolo Blahnik gör medelhöga slingbacks som sitter som en smäck på foten.

Våga färg
– Jag älskar en rad från Diana Vreelands brev till Yves Saint Laurent: "Varför måste arbetande kvinnor bära så tråkiga färger?" Jag försöker alltid att ha åtminstone ett statementplagg i någon härlig färg.

Foto: IBL

Mode

Perfect Guide Shopping: Så får du till en stilsäker vårgarderob

Satsa på en avslappnad stil i vår med baskläder i ljusa toner och matcha med färgstarka accessoarer. I vår slår vi ett extra slag för sjalen, knyt den runt halsen, använd som bälte eller varför inte som ett hårband?

Vi har samlat vårens hetaste plagg i Perfect Guides shop. Handla direkt ur artikeln eller klicka här.

Tipser - Enables commerce everywhere tipser.com
Annons
X
Foto: Allvar
Mode

Hållbart mode – produkter tillverkade i trä

Går det att skapa mode av träd? I takt med att efterfrågan på textil ökar ställs allt högre krav på modeindustrins processer och klädtillverkarnas produktion. Det har banat väg för en ny hållbar trend där allt fler väljer kläder av andra material, som till exempel fibrer från trä. Med Perfect Guide Shopping kan du köpa redaktionens utvalda favoritplagg från de svenska skogarna.

Tipser - Enables commerce everywhere tipser.com

Från Ångermanlands skogar utvinns träfiber som används till plaggen från det nytänkande svenska märket Allvar Underwear.
– Inom modebranschen är det vanligt att man tittar på färdiga tyg och väljer ett som känns bra utan att egentligen veta särskilt mycket om själva råvaran, säger Stefan Söderberg, en av grundarna på Allvar Underwear.

Annons
X

På Allvar utvecklar man tyget från träfiber till färdigt material, vilket skiljer dem från många andra aktörer i branschen. Det hållbara tyget är framtaget för att vara skönt att ta på och ha på sig.

När det kommer till modell och färg har Allvar också ett långsiktigt tänk och modellerna är enkla med en monokrom färgskala som passar i de flesta garderober. Med Perfect Guide Shopping kan du kan du köpa de senaste plaggen från Allvar Underwear direkt här i artikeln eller i vår shop.

undefined
Foto: Allvar

Två andra aktörer som är i framkant när det kommer till hållbara material är JUST WOOD och Form – A Nomad Studio. Verksamheterna använder sig av innovativa trämaterial och revolutionerande produktionstekniker. Olika träslag används till olika produkter och i senaste kollektionen från JUST WOOD lanserades ett par träskor av al från Småland.
– Skorna är tillverkade i Sverige precis som alla andra av våra produkter, berättar Stina Gunnarsson, grundare av JUST WOOD.

I år lanseras ytterligare en sko, en mjukare variant gjord av kork från ekar i Italien.
– Trä är en fantastisk råvaruresurs som vi har gott om i Sverige och Europa. Självklart ska vi förvalta och förädla den på många olika sätt, säger Stina.

De handgjorda cykelväskorna, från märket Form – A Nomad Studio, visar på ytterligare ett användningsområden för trä. Väskorna, som är gjorda i bambu, är inspirerade av svensk och asiatisk design.
– Våra produkter är till för de kunder som vill konsumera etiskt och se en helt transparent värdekedja, berättar Josefine, grundare av Form – A Nomad Studio.

Tipser - Enables commerce everywhere tipser.com

Hittat något du tycker om? Nu kan du köpa redaktionens handplockade favoriter i Perfect Guides shop.

ANNA-KARIN KARLSSON Foto: Ekaterina Belinskaya
Mode

Oblyg svensk design möter japanskt hantverk

Solglasögon är utan tvekan sommarens viktigaste accessoar och ett par bättre bågar kan lyfta vilken outfit som helst. I år hämtar svenska solglasögonmärken inspiration från japanskt hantverk, exklusiva material och amerikanska kultfilmer. Vi har hittat säsongens guldkorn och samlat redaktionens favoriter i Perfect Guides shop.

Tipser - Enables commerce everywhere tipser.com

I vår lanserades solglasögonmärket OH MY EYES, som inspireras av skandinavisk modernism och arkitektur. I den första kollektionen har det Stockholmsbaserade varumärket valt att samarbeta med den italienske designern Marco Galleani, som tidigare har designat solglasögon för bland annat Yves Saint Laurent, Gucci och Miu Miu. Med sitt nya koncept The Clip utmanar Galleani den klassiska tekniken för solglasögonkonstruktion och den speciella klämman ersätter nu skruven som vanligtvis förankrar glasögonens bågar. De exklusiva solglasögonen är handgjorda i Sabae, i Japan – en stad som har en över 100 år gammal tradition för hantverket. Alla modeller är i unisex och tillverkas av bästa tänkbara material: japansk titan och italienskt cellulosaacetat från bomull och trä. Fodralen i kromfritt läder tillverkas också för hand, i en familjeägd fabrik i Sverige. Just nu har du chansen att köpa utvalda modeller från OH MY EYES vårkollektion direkt här i artikeln med Perfect Guide Shopping.

Annons
X
Tipser - Enables commerce everywhere tipser.com

Nya kollektionen The Girl and The Garden från Anna-Karin Karlsson är också handgjorda i Sabae. Med lyxig design, extravaganta material och oklanderligt hantverk skapar Anna-Karin Karlsson unika och exklusiva solglasögon, där varje produkt är som ett konstverk. Det är en revolutionerande teknik som används när glasögonen produceras och med material som titan, roséguld och 24 karat guld är The Girl and The Garden inte likt något vi tidigare sett. De här solglasögonen ganterar en stilsäker look i sommar.

Tipser - Enables commerce everywhere tipser.com

Något mer klassiskt och avskalat, men med en intressant twist, kommer från svenska Uniforms for the Dedicated. Märket lanserades 2008 med ambitionen att kombinera streetwear med elegans . Årets vårkollektion går under namnet Safari Vice och inspireras av kultfilmerna Fear and Loathing in Las Vegas och The Lost Boys. Modellerna The Vice, The Lost och The Safari är tre klassiker som fått en helt ny design inför sommaren 2018.
– Jag ville skapa något som både känns elegant, men har element av något funktionellt och sportigt. Mixen uttrycker sig i en båge som är sofistikerad, men har ett spegelglas som andas skidort i alperna. För mig är kontrasterna intressanta, säger designern Rasmus Wingårdh om kollektionen.

Hittar du något du tycker om? Nu kan du köpa redaktionens utvalda solglasögon här i Perfect Guides shop.

Bild: ANNA-KARIN KARLSSON
Foto: Ekaterina Belinskaya

Till Toppen

Annons
X