Hälsa

Lyxa till gymbagen

Från en fräsch doft till badlakan från Tôteme – här är produkterna som lyfter träningsupplevelsen 2017

Perfekt gymbag
De flesta av oss kånkar runt på sladdrig gymväskor med kvarglömda tubsockor i i botten. Den här väskan från Steele & borough är ett fräscht alternativ.
Steele & borough, 1095 kr

Vackert badlakan
Dags att byta ut det gamla sponsbadlakanet från Kexchoklad? Vi rekommenderar Biarritz beach towel från Totême.
Totême, 1 000 kr

Fräsch doft
Även om vi har kommit att förknippa omklädningsrummet med doften av Dubbeldusch kan det vara spännande med något nytt. Testa Tom Fords Oud Fleur.
Tom Ford, 1 845 kr

Klockren kam
Som gjord för att trolla fram ur bakfickan, möta sin egen blick i spegeln och omsorgsfullt kamma håret bakåt till tonerna av Johnny Cash I walk the line.
Baxter of California, 189 kr

Klassisk tandkräm
Visst känns det som att Don Draper använder Marvis aquatic mint toothpaste? Den klassiska tandkrämen i mintblå retrolook passar i både gymbag och badrumsskåp.
Marvis, 124 kr

Stilren tandborste
Italienskt hantverk i sköldpaddskal signerat Buly 1803. Borsthuvudet i naturligt silke både rengör och masserar.
Buly 1803, 450 kr

Mobiltelefonens förmåga att hålla oss fokuserade har fått forskare att likna den med en drog.
Mobiltelefonens förmåga att hålla oss fokuserade har fått forskare att likna den med en drog.
Hälsa

”Mobiltelefonerna gör oss till hundar”

Överläkaren och författaren Anders Hansen förklarar varför mobilerna förslavar oss.

Tidigare roade jag mig med att titta på vad folk läste på bussen. Satt de försjunkna i en roman – och vad läste de i så fall? Dostojevskij eller Marklund? Det nöjet är över nu. Alla, precis ALLA, på bussen stirrar numera ner i sina mobiler.

Mobiltelefonens oöverträffade förmåga att hålla oss fokuserade har fått forskare att likna den med en drog.

Amerikanske hjärnforskaren David Linden jämför med hur man tränar en hund.

Mobiltelefonens oöverträffade förmåga att hålla oss fokuserade har fått forskare att likna den med en drog.

Säg att du vill lära en hund att sitta. Till din hjälp har du ett köttstycke. Antingen kan du be hunden sitta och, om den lyder, ge den hela köttstycket. Det som händer i hundens hjärna är att en stor mängd dopamin frisätts i belöningscentrum. Dopamin är ett ämne som reglerar välbefinnande och frisättningen kommer göra att jycken mår toppen.

Hunden kopplar beteendet – alltså att sitta på befallning – till välmående, och kommer omedelbart att sätta sig om du ber den igen. Men om du inte ger den en ny köttbit nästa gång, hur länge kommer den då lyda din befallning? Inte särskilt länge.

Anders Hansen är överläkare i psykiatri och författare.
Anders Hansen är överläkare i psykiatri och författare.

En annan strategi är att dela upp köttbiten i hundratals småbitar. Varje gång hunden sätter sig får den en liten köttbit. Resultatet blir att hundens hjärna frisätter en liten dos dopamin. Inte särskilt stor, men en dos som ändå är märkbar. När detta upprepas hundratals gånger kopplar hunden beteendet till dopaminkicken bättre. Resultat: du har en perfekt tränad jycke som lyder dig lång tid framöver.

Vad har detta med internet att göra?

Internet fungerar på precis samma sätt, menar David Linden. Varje gång vi plockar upp telefonen och noterar en Facebook-like eller nytt sms frisätts en liten dos dopamin. Inte stor, men tillräcklig för att vi ska märka den. Och när vi upprepar detta hundratals gånger om dagen blir vi perfekt ”tränade” att plocka upp våra mobiler så fort vi sätter oss på en buss.

Varje gång vi plockar upp telefonen och noterar en Facebook-like eller nytt sms frisätts en liten dos dopamin.

Är det farligt då?

Sanningen är att ingen vet. Personligen tror jag att vi människor just nu – i och med digitaliseringen – utsätter oss för ett gigantiskt experiment. Ett experiment som kommer få både positiva och negativa följder. Att vara ständigt uppkopplad skapar en stress som förmodligen är skadlig för vissa. Dessutom störs hjärnan av ständiga avbrott och det tar åtskilliga minuter innan man återfår skärpan om man hela tiden kastar ett öga på mobilen.

Nora Volkow, en hjärnforskare som Time utnämnt till en av världens 100 mest inflytelserika, berättade för mig att hon ofta slår på flygplansläget i ett par timmar för att få arbetsro.

Jag har bestämt mig för att börja göra detsamma.

Anders Hansen senaste bok ”Hjärnstark – hur motion och träning stärker din hjärna” är en storsäljare som givits ut i ett stort antal länder. Han blev även årets författare när Hälsopriset 2017 nyligen delades ut.

Ständig uppkoppling får oss att må sämre.
Ständig uppkoppling får oss att må sämre. Foto: Brasoveanu Bogdan / Alamy
Hälsa

Skippa sociala medier – må bättre

Forskning visar på samband mellan stress och sociala medier.

Facebooks algoritm skapar som bekant en informationsbubbla. Den filtrerar fram inläggen som den tror passar just dig. Exempelvis, om du och dina vänner tycker Donald Trump är en dåre och interagerar med information som stödjer er tes, matas ni med ännu fler texter med samma budskap.

Just därför kom det som en chock för många att Trump vann valet – ingenting i deras sociala mediebubbla tydde ju på det.

Trots att det är utmattande att matas med information hela tiden, använder 1,79 miljarder människor Facebook – varje dag.

Men får det oss egentligen att må bra?

I en studie publicerad i Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking samlade den danske forskaren Morten Tromholt runt 1 000 intervjupersoner, och delade in dem i två testgrupper. Ena gruppen fick gå på en strikt digital detox från Facebook under en vecka, medan den andra gruppen använde den sociala plattformen som vanligt.

Resultatet var slående. Den första gruppen kände sig lyckligare, oroade sig mindre och njöt betydligt mer av livet.

Sociala medier-stressen har gett upphov till en ny form av hälsoresor där deltagarna coachas att teknikbanta sitt liv.

I USA erbjuds det kurser för den som vill klippa banden med Facebook. På lägret The Digital Detox låser arrangörerna in deltagarnas mobiler, datorer och läsplattor vid ankomst. Målet är att hitta en bättre balans i livet, utan den ständiga stressen från teknikvärlden. Svenska Internetakuten har erbjudit liknande resor till Thailand där stressade deltagare får ta del av workshops med namn som ”Relationer och Iphone” eller ”Internetbruk eller missbruk”.

Oavsett om vi behöver åka på ett digitalt detox-läger eller inte – verklig lycka hittas bortom skärmen.

Mia Clase och Lina Nertby Aurell har tillsammans med professor Stig Bengmark skrivit succéboken ”Food Pharmacy: en berättelse om tarmfloror, snälla bakterier, forskning och antiinflammatorisk mat”.
Mia Clase och Lina Nertby Aurell har tillsammans med professor Stig Bengmark skrivit succéboken ”Food Pharmacy: en berättelse om tarmfloror, snälla bakterier, forskning och antiinflammatorisk mat”.
Hälsa

Så styr tarmfloran ditt liv

En av höstens mest sålda böcker handlar om – tarmflora. Vi frågade författarna Lina Nertby Aurell och Mia Clase hur det är möjligt.

Varför vill alla köpa en bok om tarmflora?

– Visst är det fantastiskt, säger Lina Nertby Aurell. Dels tror jag det handlar om att vi i dag vet att tarmfloran har extremt stor inverkan på din hälsa. Och dels kan det kanske bero på att vi försöker presentera faktan på ett mänskligt och humoristiskt sätt. 

Lina Nertby Aurell och Mia Clase hade blomstrande karriärer. Lina inom internationell handel och Mia som kreativ chef på reklambyrå. Men när bästisarna från Göteborg fick barn förändrades livet. 

Men man kan själv påverka kroppens försvar genom att äta rätt mat – mat som innehåller probiotika och prebiotika.

– Mitt jobb för Handelskammaren innebar många resor, berättar Lina. Men att resa till Indonesien i två veckor med en ettåring hemma lockade inte. 

Samtidigt kände sig Mia klar med reklambranschen. 

– Jag hade ägnat 15 år att paketera andras varumärken och kände att det vore roligare att göra jobbet åt mig själv i stället. 

Under den här perioden förlorade både Lina och Mia närstående i cancer, vilket förstärkte tankarna kring ett hälsosammare liv. De fick tips om professorn Stig Bengmark, som förklarade att immunsystemet till 80 procent sitter i tarmarna. Dålig tarmflora leder till att immunförsvaret sjunker och inflammationsgraden ökar. Men man kan själv påverka kroppens försvar genom att äta rätt mat – mat som innehåller probiotika och prebiotika. Kraftigt förenklat: mycket grönsaker. På så sätt minskar risken för inflammation, vilket är en viktig komponent i många av våra kroniska sjukdomar, såsom alzheimer, cancer och diabetes.

– Vi kunde inte tro att det Stig berättade var sant. Varför kände inte fler till detta?, säger Lina. 

Mötet ledde till att de tre började blogga ihop, på foodpharmacy.se. Så småningom släpptes boken ”Food Pharmacy: en berättelse om tarmfloror, snälla bakterier, forskning och antiinflammatorisk mat”. Den har legat på försäljningstoppen sedan dess. 

Hur vet man att man har problem med tarmfloran?

– Vi har något vi kallar jordärtskockstestet. Skiva en rå jordärtskocka. Om du kan äta den utan att få tarmbesvär kan du vara ganska säker på att du har en hyggligt fungerande tarmflora.

Vilka är de värsta skurkarna för tarmfloran?

– Socker är värdelöst, dessutom är det otroligt beroendeframkallande. Och man bör undvika att äta processad mat. Sen dödar tyvärr antibiotika upp till 90 procent av tarmfloran. Ibland måste man givetvis äta det, och då gäller det att väga upp med mycket goda bakterier. Och synbiotika.  

Synbiotika kombinerar mjölksyrebakterier (probiotika) med fibrer (prebiotika). Mjölksyrebakterier är goda bakterier och fibrerna hjälper dem att nå ner till tarmfloran i grovtarmen, där de blir en bra grund för att bakterierna ska kunna etablera och föröka sig. Tillsammans med forskarkollegor undersökte Stig Bengmark några hundra goda bakterier. Fyra av dem utmärkte sig för sina anti-inflammatoriska egenskaper. Stig Bengmark tog patent på dessa bakterier och kombinerade dem med fibrer. 

Tillsammans med Lina Aurell Nertby och Mia Clase smyglanserades den första synbiotika-produkten i somras. Ett pulver som sålde slut på några veckor.

– Synbiotika är ett bra komplement till en sund och varierad kost. Stig äter visserligen ett och ett halvt kilo grönsaker per dag, men det är ytterst få människor som ens når upp till livsmedelverkets rekommendation om ett halvt kilo per dag, säger Mia. 

Jonas Björkman inledde sin professionella tenniskarriär i Swedish Open 1991.
Jonas Björkman inledde sin professionella tenniskarriär i Swedish Open 1991. Foto: Charlotte Brunzell
Min Helg

”På söndagen blir det Padel-match”

Förre tennisstjärnan Jonas Björkmans helg handlar om rafflande sport och god mat.

Fredag eftermiddag. Efter jobbet kör jag sonen Max till hans fotbollsmatch. Han är 13 år och spelar vänstermittfältare i Hammarby, som i dag möter Mälarhöjden.

Killarna har kommit upp i den åldern att de spelar riktig fotboll som är kul att titta på. Hela föreningen är proffsig och tränarna gör ett fantastiskt arbete med laget. Det är verkligen en skön stämning kring alla matcher både bland killarna och bland alla oss fotbollsföräldrar.

Efteråt åker vi hem till Saltis och har lite fredagsmys. Den här kvällen har barnen fått önska och det blir deras favorit; tacos! Petra gör fish-tacos till henne och mig och det har blivit en ny favorit för oss.

Efter middagen tar vi det lugnt framför tv:n. Vår dotter Bianca, som älskar musik, kollar på Idol. Petra och jag ser några avsnitt av tv-serien Suits. Den är grymt underhållande. Harvey, stjärnadvokaten, är min favoritkaraktär.

På lördagmorgonen vaknar vi ganska tidigt och äter en lång och skön frukost med äggröra, ost, skinka och dricker must från våra trädgårdsäpplen. Det är soligt så jag tar med mig det senaste numret av Tennis Magasinet ut på terrassen och läser och dricker en stor god cappucino.

Det blir rätt mycket sport under helgerna, vilket vi tycker är underbart.

Sen är det dags för fotboll igen. I dag har Bianca match med sitt Saltsjöbadens IF. Vi åker alla med för att heja på henne och hennes lag.

Framåt kvällen går vi hem till en god vän som precis fyllt år. Firandet fortsätter nere på restaurangen Holmen, ett av våra stamställen här i Saltis (som bland annat har en väldigt god tonfisk på menyn). Vi har en väldigt trevlig kväll tillsammans med våra vänner och vi promenerar hem i skaplig tid till barnen.

På söndagmorgonen tar vi det väldigt lugnt. Jag småfixar ute i trädgården. Efter att ha varit på resande fot under så många år – jag reste ungefär 35-40 veckor per år under tiden på touren – uppskattar jag verkligen att bara vara hemma. Före lunch spelar Petra divisionsmatch i tennis. Jag följer med henne och tittar en liten stund. Hon har bara spelat tennis i några år, men älskar det verkligen och det är kul att hon nu får testa att spela lite klubbmatcher.

Det blir rätt mycket sport under helgerna, vilket vi tycker är underbart och mitt på dagen har Max match igen.

Framåt seneftermiddagen sticker jag till PDL Padelcenter i Frihamnen som jag driver ihop Måns Zelmerlöw, Henrik Söderberg och Jonas Andersson. Padel är verkligen otroligt roligt! Det är socialt, alla kan spela och man behöver inte vara jämnbra för att få igång ett kul spel. Jonas och jag spelar dubbel mot Henrik och Måns och precis som vanligt blir det en rafflande match.

Senare på kvällen hjälper jag Bianca med hennes läsläxor medan Petra lagar mat. Det är hon som är familjens kock. Jag själv duger mest till köttbullar och makaroner. I kväll får vi en god köttbit med grönsaker.

Sen planerar vi lite inför kommande veckan innan vi går och lägger oss.

Det finns en tydlig koppling mellan IQ och kondition menar Anders Hansen.
Det finns en tydlig koppling mellan IQ och kondition menar Anders Hansen. Foto: Helene Karlsson
Hälsa

Spring dig smartare

Att löpning är nyttigt vet alla. Men att det dessutom gör dig intelligentare är nog en nyhet för de flesta.

Psykiatrikern Anders Hansen har skrivit boken ”Hjärnstark”, som beskriver kopplingen mellan konditionsträning och ökad intellektuell kapacitet.

Varför blir man smartare av löpning?

– På kort sikt förstärks våra tankemässiga förmågor av att hjärnan tillförs mer blod.

På lång sikt händer flera saker. Dels bildas nya hjärnceller i hippocampus, minnescentrat. Men mest fascinerande är att kopplingen mellan olika delar i hjärnan förstärks av fysisk aktivitet. Från tinninglob till pannlob också vidare. Detta gör att helheten fungerar bättre.

Räcker det att springa tre kilometer?

– Inte riktigt. För att få maximal effekt behöver du springa 30 till 45 minuter, minst tre gånger i veckan.

Hur vet man detta?

– Genom ett flertal forskningsrapporter. Här i Sverige har man samlat ihop data från 1,3 miljoner mönstrande, och där syntes ett tydligt samband mellan IQ och kondition. Bland annat jämfördes enäggstvillingar, som föds med i princip identisk intelligenskvot. Men de som visade bättre kondition i 18-årsåldern än sin tvillinghälft hade bättre och mer välbetalda jobb när de var i 40-årsåldern.

Lever du som du lär?

– Ja, jag försöker göra någon form av fysisk aktivitet varje dag. Jag spelar fotboll, tennis och gymmar ibland. Dessutom promenerar jag mycket. Promenader är kanon, man kan snacka skit med en polare och samtidigt göra någonting nyttigt. 

Måns Jacobsson Hosk är vd på varumärkes- och designbyrån Kurppa Hosk.
Måns Jacobsson Hosk är vd på varumärkes- och designbyrån Kurppa Hosk.
Min helg

”Jag mår fantastiskt av veganmat”

Designbyrå-vd:n Måns Jacobsson Hosk åker till Järvsö och äter veganburgare, lyssnar på Persbrandt-intervjuer och springer flera mil.

På fredagseftermiddagen sticker jag från kontoret redan vid två. Efter att ha hämtat familjen kör jag norrut på E4:n.

Min mamma och styvpappa bor uppe i Järvsö och min fru och jag har länge varit förtjusta i Ljusnandalen. För några år sedan slog vi till på en billig tomt intill Milsjön och sen byggde vi och min styvpappa ett hus från grunden. Nu är det vår oas, och vi åker dit så ofta vi hinner.

Eftersom jag 40-årskrisar har vi övergett vårt gamla matstopp McDonald’s och stannar istället på Max i Infra City, där de har veganmeny.

Jag är alltså vegan. Första steget var att jag började lubba som en besatt, och i kölvattnet av det kände jag att jag även ville äta bättre. Först la jag av med kött, därefter fisk – och slutligen blev jag vegan. Helt och hållet. Och faktum är att jag mår fantastiskt. Mitt sömnbehov är mindre och jag har en helt annan jämnhet i energinivån.

I bilen pratar vi om veckan som gått. Det är kul att få höra mer i detalj om vad ungarna gjort på dagis. I höjd med Gävle har resten av familjen däckat, så då lyssnar jag på en Värvet-intervju med Mikael Persbrandt. Han är vältalig och intressant och av intervjun att döma verkar han ha ”sett ljuset”.

När vi kommit fram tänder vi en brasa och dricker té. Fredagströtta somnar allihop ganska tidigt.

På lördag morgon sticker jag ut och springer. Jag
älskar att springa i naturen kring Milsjön. Idag blir det två mil. Det tar dryga en och en halv timme och under tiden lyssnar jag på Naomi Klein-boken This changes everything om klimatförändringar.

Lite längre fram på dagen åker vi in till Järvsö och äter lunch på nyöppnade Bergskrogen, som ligger i Bergshotellet. Stället drivs av stjärnkocken Pär Johansson, en hälsinglänning som bland annat startade prisade Växbo krog, och de serverar verkligen jättegod mat.

Efter lunchen drar vi oss till Järvzoo där man kan kika på djur i deras naturliga miljö. Barnen älskar det. Vi rundar av eftermiddagen med att dricka kaffe hos min morsa.

På vägen hem handlar vi mat på Ica Järvsö, som ligger mitt i byn. Dagens kändisbonus är att vi stöter in i Lill-Babs framme vid kassorna.
Hemma lagar jag till en penne arrabiata, med tomater och mycket chili. Jessica toppar med parmesan, men det kan ju inte en vegan göra. När barnen somnat kollar vi tre avsnitt av tv-serien House of cards.

Dagens kändisbonus är att vi stöter in i Lill-Babs framme vid kassorna.

På söndagsmorgonen springer jag en mil. Tidig efter- middag packar vi ihop familjen i bilen och kör mot Stockholm. För att slippa hamna i köer tar jag vägen över Ockelbo. Ett litet insidertrick. Dessutom är den vägen roligare att köra.

Familjen slumrar återigen in, så jag ringer några jobbsamtal och hinner dessutom lyssna en stund på Myter och mysterier, en spännande idéhistorisk podcast.

När vi kommit hem till stan sätter jag mig och jobbar några timmar för att vara i fas inför veckan som kommer.

Till Toppen

Annons
X