Design

Dusty Deco: Så skapar du det ultimata vardagsrummet

Hur inreder man vardagsrummet så att man vill vistas i det varje dag? De flesta av oss vet vad vi gillar när vi ser det på bild, men det kan vara knepigt att få ihop helheten själv. Här är några av våra bästa tips. Lycka till!

Satsa på soffan

Vårt vardagsrum. Soffan, som vi älskar, heter Ghost och kommer från Gervasoni. Fåtöljer av Mario Bellini för C&B Italia, soffbord i mässing från Italien, taklampa Stilnovo, matta Dusty Deco rug, oljemålning Albert Johansson, tigertavla köpt på loppis i Massachusetts.
Vårt vardagsrum. Soffan, som vi älskar, heter Ghost och kommer från Gervasoni. Fåtöljer av Mario Bellini för C&B Italia, soffbord i mässing från Italien, taklampa Stilnovo, matta Dusty Deco rug, oljemålning Albert Johansson, tigertavla köpt på loppis i Massachusetts.

Vardagsrummets viktigaste möbel är soffan, så lägg gärna en extra slant på den. Tänk efter vad du behöver för att trivas med din soffa. Vad använder du soffan till?

Vår soffa är till exempel ofta middagsplats (hemskt va? jäkla HBO!) och ibland sovplats (också hemskt, men vi är för trötta för att reflektera över det). Då och då använder vi den även till det vi vill att den ska vara – en plats för kvalitetstid både med och utan kids.

Vår soffa är jätteskön, supersnygg och dessutom går överdraget att tvätta. Det är våra förutsättningar i och med att vi är lite ytliga, tillbringar mycket tid i soffan och har två ungar med kladdiga händer. Och ja, den var svindyr.

Maxa belysningen

Den guldiga bordslampan kommer från Dusty Deco, soltavlan är fyndad på auktion och ljusstaken har vi fyndat på loppis.
Den guldiga bordslampan kommer från Dusty Deco, soltavlan är fyndad på auktion och ljusstaken har vi fyndat på loppis.
Två bordslampor bredvid varandra? Två soffbord? Tavla på tavla? Absolut! (inspirationsbild)
Två bordslampor bredvid varandra? Två soffbord? Tavla på tavla? Absolut! (inspirationsbild)

More is more! Och då snackar vi inte om watt eller led-styrka, utan om antalet lampor. I vårt vardagsrum har vi tre bordslampor, i fönster och på sideboards, en vägglampa i ena hörnet, en golvlampa i det andra samt en bjässe med dimmer i taket. Att våra elräkningar kostar lika mycket som en schyst Sturehof-middag med hela kompisgänget struntar vi i. Många ljuspunkter ger rummet ett mjukt och mer ombonat intryck.

Säg adjö till tv:n

Vardagsrummet blir bra mycket trevligare utan tv. (Inspirationsbild)
Vardagsrummet blir bra mycket trevligare utan tv. (Inspirationsbild)
Måste du har kvar tv:n? Ok, då. Prova att låta den ”smälta in” i en tavelvägg. (Inspirationsbild)
Måste du har kvar tv:n? Ok, då. Prova att låta den ”smälta in” i en tavelvägg. (Inspirationsbild)

Tv är skoj, men fult. Kan du få in den i bokhyllan? Ställa den på en bänk bredvid massa tavlor så att den hamnar i gott sällskap? Eller helst av allt, kan du gömma den i ett skåp? Det vill säga om du inte är en ungkarl som just köpt tv och vill visa upp hur stor och dyr den är, men då skulle du nog aldrig läsa den här artikeln överhuvudtaget.

Det lilla och stora extra

Prova att göra något extra av vardagsrummet – varför inte inreda en sitthörna?
Prova att göra något extra av vardagsrummet – varför inte inreda en sitthörna?

Vardagsrummet är det perfekta rummet för onödiga prylar och överflödiga möbler. Tänk utanför boxen och skippa den klassiska ekvationen soffa + tv + soffbord = vardagsrum. Ställ ett extra satsbord eller en snygg pall bredvid soffan. Prova att gruppera ett gäng mindre bord framför soffan istället för ett stort.

På soffbordet kan man lägga mer än fjärrkontrollen: ett par vackra böcker, någon ljusstake, ärvda prydnadsfigurer. Och på tv-bänken får säkert både en lampa och en vas plats.

Alla vill förstås inte övermöblera så som vi gör, men det är detaljerna som ger hemmet en personlig stil. Så in och rota i skåpen, du har säkert saker du gillar där, våga visa upp dem!

Skapa trivsel med textilier

En stor matta, många kuddar, mjuka plädar och ordentliga gardiner gör att vardagsrummet känns ombonat. (Inspirationsbild)
En stor matta, många kuddar, mjuka plädar och ordentliga gardiner gör att vardagsrummet känns ombonat. (Inspirationsbild)

Tumregeln när det gäller vardagsrumsmattan är att den måste vara så stor att åtminstone halva soffan och hela soffbordet får plats. Många kuddar och plädar i soffan är inte bara trevligt utan också ett lätt sätt att förnya hemmet med färg och mönster.

Gardiner då? Vårt motto är hellre en våd för mycket än en för lite. Två tunna tarmar på varsin sida om fönstret kan se deppigt ut. Fyra – eller fler – våder känns både lyxigt och fixar en hotellkänsla.

Foto: Klas Sjöberg
Design

”Vi bråkar om inredningen varje dag”

SvD Perfect Guide är stolta över att presentera våra nya designkrönikörer, paret Lina Kjellvertz och Edin Memic Kjellvertz, som driver de populära inredningsbutikerna Dusty Deco i Stockholm. Precis som i deras eget hem blandas här handplockade designermöbler med modern fotokonst och kitschiga inredningsdetaljer. Dessutom byts prylarna ut hela tiden.

– Under våra 13 år tillsammans har vi flyttat lika många gånger. Vi är båda kreativa och rastlösa själar som älskar att hitta på nya saker och göra om. Sen är vi riktiga ”horders”, det var när vi började stapla vardagsrumsmöblerna på varandra som vi insåg att vi var tvungna att sälja av en del. För drygt sex år sedan öppnade vi helgbutik i ett garage längst bort på Gärdet, och på den vägen är det, säger Edin.

Numera har Dusty Deco flyttat ut ur garaget och i dag finns två butiker, på Hornstulls strand samt på Brahegatan i Stockholm. Parets stora designintresse är inte bara viktigt i yrket, utan även för relationen.

– Det är kul att dela en passion. Vi får båda gåshud av en riktigt snyggt inredd restaurang. När vi är ute och reser ihop fantiserar vi ofta om hur husen som vi går förbi är inredda, och vilka som bor där. Men vi har rätt olika smak, så vi bråkar om inredningen hemma så gott som varje dag, medger Lina.

– Jag är nog ganska ombytlig men gillar designklassiker och är svag för italiensk design. Just nu är jag inne på 50-talsstil à la Los Angeles, med stora blanka sideboards i teak eller jakaranda och puffiga sammetssoffor, berättar Edin.

Och du då, Lina?

– Jag brukar fastna för mer naturliga former och material, en lite mer bohemisk stil. Sen är jag svag för allt djurformat och djurmönstrat. Det är en salig blandning hemma, men undermedvetet finns det ändå någon sorts röd tråd.

Bästa inredningsfyndet ni gjort?

– Ett par magiska vägglampor i 60-talsstil som jag köpte på Blocket. Jag vill göra om vår bortglömda gästtoalett till en excentrisk hotelltoalett med kakel lagt som fiskbensparkett och mörka träpaneler, så de skulle passa bra där. Men vi får se vad Edin tycker, säger Lina.

Ni har två småbarn hemma. Hur mycket anpassar ni inredningen efter dem?

– Inte alls. I dag smygmålade vår treåriga dotter Lola ett konstverk på väggen, sen tejpade hon ihop Edins nya dyra fotobok. Så där är det varje dag, vi har gett upp. Vi är tacksamma att vi har så mycket vintagemöbler hemma att kladdiga handavtryck kan kallas för patina, säger Lina.

Vad kommer era inlägg på SvD Perfect Guide att handla om?

– Inredningsinspiration och designtips från våra resor. Sen vill vi hjälpa folk att få till en snygg inredning hemma. Många vet vilka möbler de gillar när de ser dem på bild eller i en butik, men vet inte hur man får dem att passa i ett hem, det är vi bra på, avslutar Edin.

Naim Josefi är aktuell med lanseringen av Gangs, en kollektion i  laserprintad denim och paljetter av svenskt stål.
Naim Josefi är aktuell med lanseringen av Gangs, en kollektion i laserprintad denim och paljetter av svenskt stål. Foto: Pressbild
Design

”Barn ska funka i vuxna miljöer”

Modedesignern Naim Josefi kör morgongympa med dottern, leker i Pontonjärparken och simmar på Centralbadet under helgen.

Jag brukar avsluta lite tidigare på fredagar för att gå och hämta min ett och ett halvt år gamla dotter på förskolan. Vi promenerar hem längs med Karlbergskanalen där hon pekar på alla fåglar. Jag vet inte vad fåglarna heter, men det gör inte hon heller, så det räcker kort och gott med ”fågel”. Det kommer några hundar och äldre damer som hon också vill hälsa på. Väl hemma fixar jag pasta med chorizo till henne och efter maten beordrar hon mig att ställa fram färska hallon. Det är okej, det är ju fredag och jag vill skämma bort henne. Sen kör vi fredagsdisco, hon älskar att hoppa och dansa. Speciellt till Måns Zelmerlöw. Efter en halvtimme blir vi trötta och läser Alfons, jag kan hela boken utantill. För mig är det avkoppling att umgås med henne efter en stressig jobbvecka. När hon somnat umgås min fru och jag, vi jobbar båda två i modebranschen så det blir mycket prat om design och styling innan vi somnar.

Efter packandet skissar jag lite på nya kläder för att dämpa söndagsångesten.

Behöver aldrig ställa klockan, min dotter är en väckarklocka som går upp exakt 06.00. Vi fixar frukost och kör morgongymnastik. Hade lite ont i ryggen förut och gjorde därför gymnastik på morgonen under en tid. Det snappade hon snabbt upp och nu vill hon att vi gör det varje morgon, det är hon som håller i själva passet. Lördagar är min
pappatid så idag rullar vi till Pontonjärparkens lekplats. Där leker vi hela förmiddagen för att sedan runda av med en fika på Petite France där vi festar på varsin bulle. Sen går vi vidare till Moderna Museet. Det är viktigt för barn att kunna vara i vuxna miljöer också, och se andra typer av rum, som finns på museer till exempel. Jag tror det stimulerar barns miljöbehov. När vi är hemma igen somnar hon tidigt och jag går ut för att träffa en vän på stan. Vi ses på Nosh & Chow där jag tar min favoritdrink old fashioned. Älskar whiskeydrinkar. Målet är att komma hem innan elva, vilket jag också gör.

På söndagen är det upp 06.00 som vanligt. Morgongymnastik igen. Efter lunch får jag lite mer tid för mig själv. Då dricker jag te, just nu en grön sort som jag köpte under en affärsresa till Japan. Det är naturligt och utan tillsatser, känns som att det rensar kroppen. Lärde mig simma rätt nyligen, så går och kör några längder på Centralbadet, följt av en lång, lång bastu. Känner mig som en ny människa när jag kommer ut. Väl hemma igen börjar jag packa. Mitt team och jag ska åka till Première Vision Paris nästkommande vecka, det är en av världens största tygmässor. Vi kommer jaga både tyger och inspiration, och såklart bara hänga runt i Paris. Efter packandet skissar jag lite på nya kläder för att dämpa söndagsångesten. Innan jag somnar sätter jag upp ett schema för vad som ska hända under veckan så jag känner mig förberedd.

“Jag är inte en särskilt skicklig affärsman och att driva företag är inte min starka sida. Jag plockar in sånt jag tycker om, som konst och musik”, säger Pelle Lydmar som snart tar den italienska matmarknaden Eataly till Stockholm.
“Jag är inte en särskilt skicklig affärsman och att driva företag är inte min starka sida. Jag plockar in sånt jag tycker om, som konst och musik”, säger Pelle Lydmar som snart tar den italienska matmarknaden Eataly till Stockholm. Foto: Mathias Nordgren
Design

Hotellkungen blickar framåt

Lydmar vid Humlegården var Sveriges första designhotell. 24 år och många framgångsrika projekt senare tar den musik- och fotofixerade entreprenören Pelle Lydmar matkonceptet Eataly till Sverige – och avslöjar en ny hotellsatsning.

Yoghurt med hemgjord granola, havregrynsgröt med svenska gråpäron, eggs benedict, croissanter med vaniljkräm och bär. Och förstås korvar, skinkor och vällagrade ostar på längden och tvären.

Klockan är halv åtta på morgonen och frukostbuffén står uppdukad på bardisken. Inget konstigt med det, om Strandvägen 1 vore ett hotell.

Men för de som vet att krogarna Strandvägen 1 och grannen Milles drivs av Pelle Lydmar är de färska frukostfrallorna ett lika självklart inslag som den omdebatterade fotokonsten på väggarna.

Pelle Lydmar älskar känslan av hotell. Och det är med samma känsla som drivkraft han arbetar. Så har det varit sedan han i slutet av 1980-talet tog över som hotellchef på det luggslitna Eden Terrace Hotel vid Humlegården. 1993 köpte Pelle Lydmar loss hotellet, döpte om det till sitt eget namn och skapade Sveriges första boutiquehotell. Sedan dess har den i dag 55-årige stockholmaren bland annat etablerat Lydmar på Blasieholmen, injicerat lyxhotell i London och Dubai med skandinavisk hemkänsla och öppnat de två nämnda krogarna på Strandvägen.

Just nu tänker han mest på italiensk mat. Röda Kvarn-biografen på Biblioteksgatan blir nytt kulinariskt högsäte när italienska matmarknaden Eataly flyttar in efter sommaren, med Pelle Lydmar och Salvatore Grimaldi som delägare.

– Jag blev kompis med Salvatore som bland annat äger cykelmärket Bianchi. Han bad mig titta på hans Bianchi Café: ’Jag är industriman och det här med restaurang var inte så lätt som jag trodde. Kan du hjälpa mig?’.

Pelle Lydmar gick in i ett partnerskap och flyttar nu Bianchi närmre Norrmalmstorg. Där på Norrlandsgatan skulle han kunna smita ut köksvägen och hamna på insidan av Eataly:

– Jag gillar idén som i mycket är baserad på att föra en italiensk matlagningstradition vidare. Eataly är inte bara en kommersiell låda utan en känslomässig affärsidé, säger Pelle Lydmar och drar snabbt i sig en espresso.

Insidan fylls av krogar, kaféer, bageri, fisk-, ost- och köttdisk. Trattorian hoppas han ska drivas av Claudio Montanari, familjen som haft krogar i Stockholm sedan tidigt 1970-tal. För Pelle Lydmar sluts cirkeln. Det var hos pappa Montanari i baren på Martini som Pelle fick sitt första restaurangjobb under praktiken på hotellskolan. Det är också därifrån han säger sig ha hämtat mycket av inställningen till krogvärlden:

Jag gillar att flyga under radarn och vill inte trumpeta ut i god tid vad jag gör.

– Italienare är mycket skickligare än svenskar på att driva krog. Helheten, ruljangsen – det är en sådan känsla. Jag kom in där som första jobb och blev inte bara imponerad utan helt omfamnad kring tanken av hur man driver restaurang. Jag blev kvar i två år, säger Pelle Lydmar som just nu sitter mitt uppe i budget- och byggmöten.

Resorna med framför allt sina självbetitlade hotell har gjort honom till inspiratör i branschen. Men i Salvatore Grimaldi har han hittat sin egen mentor:

– Som entreprenör får man aldrig blotta sig och alltid ha alla svar, men som partner kan jag ringa Salvatore och fråga om råd. Jag lyssnar och lär och är väldigt ödmjuk inför att varken Eataly eller Bianchi är mina varumärken.

– Jag älskar högt och lågt och det får aldrig bli för uniformt. Gärna några blåhåriga tanter bredvid unga rockartister, sådant är det härligaste jag vet – folk som bidrar till upplevelsen, säger Pelle Lydmar.
– Jag älskar högt och lågt och det får aldrig bli för uniformt. Gärna några blåhåriga tanter bredvid unga rockartister, sådant är det härligaste jag vet – folk som bidrar till upplevelsen, säger Pelle Lydmar. Foto: Strandvägen 1/Pressbild

Pelle Lydmar tittar ut mot vintervita Nybrokajen. Därborta på andra sidan ligger Lydmar, hotellet som Pelle valde att sälja till Wallenbergfamiljen för tre år sedan.

– Jag sitter kvar i styrelsen, men frigjorde tid och kapital för att göra nya saker. Varumärket är fortfarande mitt, så jag kan öppna hur många Lydmar jag vill. Men jag är glad att hotellet inte hängs upp kring mig som individ. Jag vill att saker ska stå på egna ben.

Lydmar invigdes dock på väldigt skakiga spiror, bara en månad efter investmentbanken Lehman Brothers konkurs. Världens finansmarknader brakade och på Blasieholmen var inte ett enda av de 46 rummen bokade.

– Jag gillar att flyga under radarn och vill inte trumpeta ut i god tid vad jag gör. Men jag hade fått sparken som marknadschef för vilket bolag som helst. Jag gillar att göra precis tvärtom.

Vad gjorde Lydmar vid Humlegården till en sådan succé?

– Det var mina privata intressen som inte kunde hejda sig. Jag är inte en särskilt skicklig affärsman och att driva företag är inte min starka sida. Jag plockar in sådant jag tycker om, som konst och musik. Men jag skapar platser som folk tycks gilla att vara på, antagligen för att jag är en känslomänniska. Just då var min bransch så tråkig. Jag drev hotell med snurrdörr. När jag nämnde ordet livemusik klappade kollegor mig på axeln: ’Musik i lobbyn? Det blir dödsstöten för Eden Hotel!’

Men scenen i lobbyn befolkades: med husband under Peter Nordahls ledning (med en ännu osignad Lisa Ekdahl bakom micken), gig av Blacknussgänget, konstutställningar, poesiuppläsning med Salman Rushdie, samarbeten med Stockholms filmfestival och Stockholm Jazz & Blues.

– Det var alltid cirkus. Jag minns den japanska utställningen J-way. Vi flög in 50 konstnärer, poeter, designers och klubbfolk och brände två och en halv miljon på fyra dagar. Men jag tog aldrig betalt i dörren, varken för utställningar eller banden. Så det bara trillade ut pengar.

Gästlistorna lyste med sitt undantag samtidigt som fritt inträde gav ökat tryck i baren. Men framför allt profilerade sig Eden/Lydmar som Sveriges första boutiquehotell:

– Begreppet fanns inte, det var mer ett beteende som folk inom konst, mode och musik började observera hos varandra. Snart började andra hotell förstå att de kunde ta bättre betalt än ’vanliga’ hotell. Jag sneglade på en handfull, som Morgans i New York och Blakes i London. Men min inspiration från början var bara att det blev trist om man inte kunde blanda in lite skön konst och musik på ett hotell.

– Det är mycket flottare att vara hotell- än krogkille, skrattar Pelle Lydmar.
– Det är mycket flottare att vara hotell- än krogkille, skrattar Pelle Lydmar. Foto: Lydmar Hotel/Pressbild

Mixen mellan mänskliga möten och musik fortsätter. På Strandvägen 1 gästade Petter med vänner en hel månad. Med två självrullande restauranger och två nya projekt i pipeline är Pelle Lydmar redan på väg mot annat. Det lutar åt hotellbranschen igen:

– Det finns två skäl att det byggs så många hotell just nu i Stockholm: hög beläggning och problemet att hyra ut kontorslokaler. Men det blir tufft den dag efterfrågan minskar. Så varför vill jag in i branschen igen? För att jag med min erfarenhet kan fylla ett hotell med 100–150 rum.

Han är just nu på jakt efter en fastighet i Stockholm. Och efter att ha satsat på kultur ser Pelle Lydmar nu sport som Det nya svarta.

– Det handlar inte om monitorer som visar amerikansk fotboll, utan mer som om Nike skulle starta en hotellkedja – snabbt och smart. God, lätt mat och sköna alkoholfria alternativ till whiskyn. Ta modeindustrin; nästan alla haute couture-märken har en sportsektion som växer sig större än de andra kläderna. Men den målgruppen har ingenstans att bo. Känn på den, säger Pelle Lydmar skrattande och sveper sin sista slurk apelsinjuice.

Foto: Zaha Hadid
Design

Superdesignerns lyxyacht

Kasta loss och häng med in i arkitekten Zaha Hadids futuristiska lyxbåt.

Den irakisk-brittiska arkitekten Zaha Hadid, vars verk ofta kännetecknas av vågade, mjuka kurvor och våglinjer, har tillsammans med det tyska skeppsvarvet Blohm + Voss ritat en serie yachter utöver det vanliga.

Foto: Zaha Hadid

Zaha Hadid har kallats för ”kurvornas drottning” på grund av sina ofta böljande, vågiga ritningar. Båtarnas interiör är inget undantag. Här ser vi ett vardagsrum som karaktäriseras av hennes klassiska mjuka, bulliga linjer.

Foto: Zaha Hadid

Ser det kallt ut i vattnet kan du slinka ner i en pool istället.

Foto: Zaha Hadid

Ovanför sängen i ett av sovrummen släpps naturligt ljus in från takfönsterna. Den vita inredningen är minimalistisk och återhållsam och går som en röd tråd genom hela båtens design.

Foto: Zaha Hadid

Det yttre skelettet på en av båtarna ska efterlikna vattnets flytande form och få betraktare att tänka på de ekosystem som finns under ytan.

Foto: Wetherell Properties
Design

Alexander McQueens lyx-townhouse till salu

Den avlidne modeskaparen Alexander McQueens London-hem ligger ute till försäljning. Priset: cirka 100 miljoner kronor.

Sex år efter McQueens död läggs nu hans flotta London-hem, belägen i den fashionabla stadsdelen Mayfair, ut till försäljning. McQueen köpte det 119 år gamla viktorianska huset 2009 och höll på att renovera det då han tog sitt liv. De nedre våningarna av huset såldes kort efter hans död men de övre våningarna har stått tomma i flera år. För ett år sedan satte dock inredningsdesignern Paul Davies tänderna i projektet och har nu inrett ett lyxpenthouse till Alexander McQueens ära.

Här samsas bland annat en catwalk och rungande takkronor med fotografier på McQueens liv.

Kök

Foto: Wetherell Properties

Modedesignern var känd för sina extravaganta modeskapelser och därför valde inredningsdesignern Paul Davies att inreda lägenheten med endast exklusiva materialval.

Porträttvägg

Foto: Wetherell Properties

Flera av rummens väggar pryds av bilder på designern där han jobbar i sin studio eller umgås med vänner.

Vardagsrum

Foto: Wetherell Properties

Ovanför det exklusiva soffbordet i glas hänger en av lägenhetens många takkronor.

Badrum

Foto: Wetherell Properties

Lägenhetens badrum är inredda i vitt och delvis klädda med exklusiv Calacatta-marmor.

Trapp till övervåning

Foto: Wetherell Properties

Det tog hela 16 månader att renovera lägenheten och här ser vi pentryts spiraltrappa som leder upp till våningens andra plan.

Sovrum

Foto: Wetherell Properties

Sovrummets väggar pryds av bilder från Alexander McQueens modevisningar.

Sovrum

Foto: Wetherell Properties

De två sovrummen är inredda i krämvitt och beige med golv i amerikanskt valnötsträ.

Takterrass

Foto: Wetherell Properties

Lägenheten ligger på Dunraven Street och har en fantastisk utsikt från terrassen över området Mayfair.

Ingång

Foto: Wetherell Properties

Huset har en gång i tiden ägts av författaren P.G. Wodehouse och har också huserat Alexander Mountbatten, barnbarn till drottning Victoria.

Fasad

Foto: Wetherell Properties

Huset byggdes 1897 och ligger på en av Londons mest exklusiva adresser.

Denise Rudberg botaniserar gärna bland godiset på Ejes Chokladfabrik.
Denise Rudberg botaniserar gärna bland godiset på Ejes Chokladfabrik. Foto: Carl Bredberg
Design

På Östermalm finns allt Denise Rudberg vill ha

Författaren Denise Rudberg älskar Östermalm. Här får hon håret proffsfönat, köper kungliga geléhallon och spanar in gamla Märklintåg.

Som liten gick jag ofta hit till Ejes Chokladfabrik med farmor och mormor för att köpa något sött. Här fungerar det som i en gammaldags konfektyraffär där man pekar på godisbitarna och får dem inslagna i papper. Det är jättedyrt, men inte så konstigt eftersom allt görs för hand. De handrullar till exempel geléhallonen, som sägs vara drottning Silvias favorit. Hjältinnan i min bokserie, Marianne Jidhoff, köper alltid vit tryffelnougat när hon är här. Just den pralinen är också en av mina egna favoriter.

Adress: Erik Dahlbergsgatan 25

Bibliotek – Östermalms bibliotek

Östermalms bibliotek blev starten på Denise Rudbergs författarliv.
Östermalms bibliotek blev starten på Denise Rudbergs författarliv. Foto: Carl Bredberg

Mitt författarliv började en trappa upp i Fältöversten, på Östermalms bibliotek. När jag var barn gick jag hit en gång i veckan, både min dagmamma och mitt dagis låg i närheten. Jag värnar om biblioteket som demokratisk institution. Numera föreläser jag ofta på bibliotek runt om i Sverige och ser hur svårt det är för dem att överleva, särskilt på mindre orter.

Adress: Valhallavägen 146

Frisör – Salong Max

På Salong Max står hantverket i fokus.
På Salong Max står hantverket i fokus. Foto: Carl Bredberg

I botten på Fältöversten ligger stökiga Salong Max som är alla Östermalmsdamers favoritfrisör. Det är inget särskilt tjusigt ställe, utan det är hantverket som står i fokus. De är riktiga hårföningsproffs och jag känner många som går hit minst en gång i veckan. Får du håret fönat här kan du hjula i regn i en vecka. Jag vill nog inte veta vad de har i, men föningen sitter stenhårt.

Adress: Fältöversten, Karlaplan 13

Bageri – Tomtebageriet

Tomtebageriet gör goda chokladbiskvier.
Tomtebageriet gör goda chokladbiskvier. Foto: Carl Bredberg

Ett undangömt litet bageri som drivs av två syskon. De gör helt otroliga chokladbiskvier men i övrigt är det ganska enkelt – de har till exempel precis fått in finkaffe. Här kan man se alla från förlagschefer till pensionerade politiker sitta och ta en slät kaffe i solen. Som många av mina favoritställen på Östermalm symboliserar bageriet engagemang och tradition, sånt gillar jag.

Adress: Östermalmsgatan 92

Modelltåg – Eskader

Denise tittar gärna på Märklintåg hos Eskader.
Denise tittar gärna på Märklintåg hos Eskader. Foto: Carl Bredberg

Jag kan stå länge och kika in genom Eskaders skyltfönster. Det är ett gammalt familjeföretag som främst säljer modelltåg av märket Märklin, men även konstiga små gubbar och figurer och allehanda tillbehör till tågen och banorna. Jag vurmar lite extra för familjeägda företag eftersom jag vet hur hårt de får slita för att konkurrera med varuhus och gallerior.

Adress: Grevgatan 69

Caféstolen finns numera i en uppsjö av färger och storlekar.
Caféstolen finns numera i en uppsjö av färger och storlekar.
Design

Thonet No 14 är stolarnas stol

Sex delar böjt trä, tio ­skruvar och två muttrar. Tillsammans bildar de Thonet No 14, den berömda caféstolen som har sålts i miljoner exemplar.

Vad har Brahms, Lenin och Hemingway gemensamt? Svaret är att de alla tre lär ha suttit på stolen Thonet No 14 under sitt yrkesutövande. En stol som varit populär i snart 160 år.

Historien bakom stolen, som brukar kallas ”stolarnas stol”, tog sin början i den lilla tyska staden Boppard 1850. Det var då den tyske möbelformgivaren Michael Thonet färdigställde sin första sittmöbel. Den fick namnet Thonet No 1 och blev föregångare till världens första serietillverkade stol – berömda Thonet No 14.

Tack vare Thonets enträgna arbete med att utveckla och förfina den så kallade böjträtekniken, då man bänder vått trä och låter det torka i sin böjda form, betraktas Thonet som en av industridesignens pionjärer.

Året efter lanseringen av Thonet No 1 belönades Michael Thonet med en bronsmedalj på Londonutställningen. Utmärkelsen blev hans internationella genombrott, men det var först nio år senare – med just Thonet No 14 – som han skrev designhistoria.

Det var inte bara den eleganta designen som gav upphov till stolens framgångar. Den enkla konstruktionen gjorde att den kunde packas, transporteras och monteras på ett sätt som för första gången möjliggjorde massproduktion inom möbelindustrin. En idé som påminner om Ikeas platta paket.

Bara mellan 1859 och 1930 såldes runt 50 miljoner exemplar av Thonet No 14 – och sedan dess har ytterligare 30 miljoner sålts.

Thonet-stolens verkliga erkännande kom 1967 då den belönades med en guldmedalj på världsutställningen i Paris. Designlegendaren Le Corbusier lär ha berömt den med orden ”aldrig har en bättre eller en elegantare design och ett mer precist och praktiskt tillverkat objekt skapats”.

Bara mellan 1859 och 1930 såldes runt 50 miljoner exemplar

Tidlös design, fenomenal funktion, och innovation som enligt vissa markerade starten för modern historia, har gjort Thonet-stolen attraktiv att kopiera och inspireras av för andra designers och möbeltillverkare.

För att nå ut till en yngre målgrupp inledde företaget Thonet 2008 ett samarbete med japanska designkedjan Muji, som tog fram en egen version av Thonet No 14. Spanska möbeldesignern Tomas Alonso har tillverkat stolen No 7 Chair, i böjträteknik, inspirerad av Thonet-stolarna. Och en av Ikeas bästsäljare genom tiderna var stolen Öglan vilken lanserades på 1960-talet och som nästan är förväxlingsbar med Thonets No 18 från 1876.

I dag tillverkas Thonets No 14 av företaget Ton, och finns i en uppsjö av olika träslag och färger. Världens mest sålda stol kommer sannolikt att kännas tidlös i många år framöver.

Josef Frank
Josef Frank Foto: Svenska Dagbladet
Design

Mönstermästaren Josef Frank

Josef Frank kom till Stockholm på flykt undan nazisterna på 1930-talet. I dag räknas österrikaren som en av Sveriges främsta formgivare.

För många är Svenskt Tenn synonymt med Josef Franks formgivning. Och det är inte så konstigt – Frank var extremt produktiv under sina 30 år i företaget. I arkiven finns över 2 000 möbelskisser och 160 mönster signerade Frank, och fortfarande, 50 år efter hans död, kan därför ”nya” möbler och textilier sättas i produktion. Den formskatten har vi att tacka teckningsläraren Estrid Ericson för. 1924 investerade hon arvet efter sin far i ett företag som fick namnet Svenskt Tenn, och hon visade sig ha ett skarpt öga för vad som skulle sälja. Hon beställde tidigt möbler av Josef Frank och gav honom en anställning när han flyttade till Stockholm för att komma undan den gryende nazismen i hemlandet Österrike.

Tillsammans blev de en oslagbar duo i designsammanhang, och den färgglada, bekväma, kontrastrika och mönstrade inredningsstil de skapade blev känd i internationella sammanhang som Swedish modern – trots att den faktiskt bröt mot den tidens stilideal. Frank hade nämligen inget till övers för dåtidens enfärgade miljöer. Han ansåg att de var ointressanta och inte alls så lugnande som många påstod. I stället framhöll han mönstrens harmoniska inverkan på människan. Franks möbelformgivning har också präglats av hans tankar om att man ska känna sig fri även inomhus. Ofta är därför till exempel stolsryggarna genombrutna så att luften – och blicken – ska kunna passera.

Josef Frank fick gå i landsflykt ytterligare en gång under sitt liv. Under andra världskriget flydde han till USA och New York, där han fortsatte att skapa många av de fantasifulla mönster vi i dag förknippar med Svenskt Tenn. Femtio av dem gav han till Estrid Ericson i 50-årspresent 1944 – ingen dålig gåva, och en som fortsätter att glädja generationer av mönsterälskare än i dag. Två år senare, efter krigsslutet, kunde Frank och hustrun Anna också återvända till Stockholm där de bodde fram till sin död.

Det finns dock mer än mönster och möbler att upptäcka kring Josef Frank. Vid sidan om formgivning och mönsterkonstruktion ritade han också hus, bland annat fem villor i Falsterbo som i dag brukar kallas Sveriges första funkishus. Dessutom målade han akvareller – en talang som hamnat i skymundan av hans formgivning. Kanske blir det ändring på det nu, när hans verk visas upp för allmänheten.

Mönstret Manhattan ritade Frank på 1940-talet..
Mönstret Manhattan ritade Frank på 1940-talet..
Fåtöljen C25 ritades 1950 och är fortfarande i produktion.
Fåtöljen C25 ritades 1950 och är fortfarande i produktion. Foto: Carl Hansen & søn
Design

Wegner och hans stol

Hans J Wegner är en av Danmarks främsta formgivare och mannen bakom fåtöljen C25 som ritades 1950. Stolen är ett lysande exempel på dansk design när den är som bäst och ett utsökt hantverk.

Hans J Wegner
Hans J Wegner Foto: Carl Hansen & søn

För att göra sitsen och ryggstödet till Hans J Wegners klassiska fåtölj C25 krävs 400 meter vaxat papperssnöre som det tar en skicklig hantverkare cirka tio timmar att väva samman. Varje stol är således ett stycke utsökt hantverk.

C25 var den första stol som den danske formgivaren skapade direkt för möbelföretaget Carl Hansen & søn. Den började att säljas 1950 och är i produktion än i dag.

Fåtöljens lätthet gör att den är enkel att placera i de flesta hem, oavsett stil, och precis som Hans J Wegners övriga stolar är den skapad för att passa lika bra som solitär, som i par eller fler.

Formgivaren Hans J Wegner föddes 1914 i i Tønder på Jylland. Som 17-åring började han arbeta som lärling hos en snickare och vid 20 års ålder flyttade han till Köpenhamn för att studera vid det som i dag är Den kungliga danska konstakademien. Efter avslutade studier arbetade han som möbelformgivare hos Arne Jacobsen och Erik Møller och det skulle bara dröja ett par år innan Köpenhamns museum för industridesign, i dag Designmuseum Danmark, köpte in sin första Wegnerstol.

Det är för sina stolar som han är mest känd och kanske är det Y-stolen som de allra flesta känner till. Ändå är det stolen PP 503 som kanske har haft störst publik. Det var den modellen som Richard Nixon och John F Kennedy satt i under den första tv-sända presidentkandidatdebatten 1960.

Hans J Wegner jobbade tillsammans med både Arne Jacobsen och Børge Mogensen, och tillsammans med dem är han en av Danmarks främsta formgivare genom tiderna. Hans möbler är minimalistiska men har alltid en funktion.

Även om det är genom stolarna som vi känner till Hans J Wegner har han gjort mycket mer än så. Söker man på hans namn på någon av de stora auktionssajterna hittar man allt från bord till soffor, fåtöljer och stolar men också lampor och skåp.

C25 har med åren kommit att bli en riktig klassiker och Wegner var en av de första att skapa en stol med papperssnöre. I dag kan man hitta den på flera auktionssajter och utropspriset ligger runt 10 000 kronor. I nyproduktion kostar den 27 000 och finns i flera olika typer av utförande.

Till Toppen

Annons
X