Annons

Per Kirkebys bilder utmanar vaneseendet

”Hommage à Per Kirkeby”, installationsvy på Galerie Forsblom.
”Hommage à Per Kirkeby”, installationsvy på Galerie Forsblom. Foto: Per-Erik Adamsson/Galerie Forsblom

Per Kirkeby var en målare som tecknade, en tecknare som målade och en skulptör som var en arkitekt. Obehindrat rörde han sig mellan ytterligheter, expressionism och minimalism, konstaterar Joanna Persman som ser en utställning till hans minne.

Under strecket
Publicerad

Per Kirkeby, ”Essen X (Bank)”, 1977. Tegel. Installationsvy på Galerie Forsblom.

Foto: Per-Erik Adamsson/Galerie Forsblom Bild 1 av 3

Per Kirkeby, ”Utan titel”, 2012. Blandteknik på masonit.

Foto: Jörg von Bruchhausen/Galerie Forsblom Bild 2 av 3

Per Kirkeby, ”Utan titel”, 2012. Blandteknik på masonit.

Foto: Galerie Forsblom Bild 3 av 3

Med sin bortgång i maj i fjol lämnade Per Kirkeby (1938–2018) ett stort tomrum på den nordiska konstscenen. Som internationell konststjärna hade han stora utställningar världen över. ”Om konsten är mitt yrke så är arkitekturen min passion”, berättade han i en intervju. Fascinationen för tegel kom redan från uppväxtåren i Köpenhamn. Kirkebys karaktäristiska, monumentala tegelformationer – en blandning mellan arkitektur och skulptur – finns på många platser i och utanför Europa. En av dem är verket ”Struktur” utanför Moderna museet i Stockholm.

På Galerie Forsblom har det största och några angränsande mindre rum fyllts med den danske konstnärens verk som skapades åren 1977–2015. Man välkomnas av Kirkebys ”Essen X (Bank)”, en sittvänlig skulptur i rött tegel. Det är ett vackert verk. Gripande i sin enkla elegans och i den strama skönhet det utstrålar. Här finns minimalismens enkla former och ett regelbundet mönster som kan upprepas i oändlighet i seriella system. Minimalismen var för många en reaktion mot den abstrakta expressionismen som ställde skaparen i centrum. Kirkebys måleri har många expressiva tecken. Han lyckas dock att röra sig obehindrat mellan ytterligheterna.

Annons
Annons
Annons