X
Annons
X

Pedagogisk och vacker mässa om heliga Birgitta

Djävulens advokat
Riddarholmskyrkan
Manus: Cecilia Sidenbladh
Regi: Mathias Lafolie
Kostym: Ann-Margret Fyregård
Musikansv: Kerstin Frödin
Medv: Irene Lindh, Måns Westfelt, Cecilia Ljung, Peter Eriksson och Kammarkören, Uppsala musikskola

Under medeltiden förbjöd kyrkan teater under flera hundra år. Ironiskt nog var det under gudstjänsterna som teatern kom att födas igen, på 1100-talet kom man på att spela upp scener ur Bibeln eftersom mässorna hölls på latin. Så föddes teatern igen, som pedagogik och moralitet.
700-årsfirandet av heliga Birgitta avslutas snart - men en sista teaterföreställning kommer att spelas under hösten. Cecilia Sidenbladh har skrivit "Djävulens advokat" och via regissören Mathias Lafolies säkra hand och med ett musikurval av Kerstin Frödin har man skapat en riktig mässa för Birgitta - där man också försiktigt diskuterar olika Birgittabilder.
Vem var hon? En resolut åttabarnsmor fylld av helig ilska, lyriker med himmelska visioner eller en kyrkopolitisk agent - som till sist
utnyttjades av kyrkan för dess egna behov?
Pjäsen kommer att spelas Uppland runt, först denna vecka på Riddarholmskyrkan, sedan till Uppsala, Finsta och Norrtälje. Få spelplatser kan dock slå Riddarholmskyrkan som miljö, kyrkan var redan 121 år gammal när Birgitta helgonförklarades 1391 och dekoren består av 18 svenska kungagravar.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X