Annons

Maxim Grigoriev:Pavlenskij ställer upp en spegel för förtrycket

Genom spektakulära kroppsliga aktioner har Pjort Pavlenskij i flera års tid häcklat den ryska regimen, men nu har hotet mot hans frihet vuxit sig så starkt att han går i västlig exil. Det innebär samtidigt ­slutet på en slagkraftig fas i ett mångbottnat ”livskonstprojekt”.

Under strecket
Publicerad

I aktionen ”Sömmen” ställde sig Pjotr Pavlenskij på ett torg i St Petersburg med fastsydd mun, som en protest mot begränsningarna av yttrandefriheten.

Foto: Pjotr Pavlenskij

"Slaktkroppen" (2013).

Foto: Pjotr Pavlenskij

"Fixering" (2013).

Foto: Pjotr Pavlenskij

"Separation" (2014).

Foto: Pjotr Pavlenskij

"Hot" (2015).

Foto: Pjotr Pavlenskij

I aktionen ”Sömmen” ställde sig Pjotr Pavlenskij på ett torg i St Petersburg med fastsydd mun, som en protest mot begränsningarna av yttrandefriheten.

Foto: Pjotr Pavlenskij
I aktionen ”Sömmen” ställde sig Pjotr Pavlenskij på ett torg i St Petersburg med fastsydd mun, som en protest mot begränsningarna av yttrandefriheten.
I aktionen ”Sömmen” ställde sig Pjotr Pavlenskij på ett torg i St Petersburg med fastsydd mun, som en protest mot begränsningarna av yttrandefriheten. Foto: Pjotr Pavlenskij

”Det var Pussy Riot som gjorde mig till den jag är”, har den ryske konstnären Pjotr Pavlenskij berättat. De våldsamma reaktionerna mot Pussy Riots ”punkbön” fick Pavlenskij att inse att de konstnärliga utbildningarna producerade blott ”betjänter till kyrkan och maktapparaten”. Det logiska steget blev att hoppa av konstskolan och i stället börja leva som han lär. Detta har nu, efter vad som framstår som politiskt motiverade anklagelser mot både Pavlenskij och hans partner om våldtäkt och misshandel av före detta medarbetare, lett till att konstnären den 14 ­januari flydde till Frankrike, där han tänker söka asyl.

Annons
Annons
Annons