X
Annons
X
Recension

Paul Fägerskiöld, ”Pale Blue Dot” Fem år efter att han gick ut konstskolan går karriären spikrakt

I "Pale Blue Dot" möter strama och intensiva kompositioner med drivet hantverk och hisnande tankebanor. Det är en utställning med många bottnar som ger hjärnan mycket att jobba med.

Paul Fägerskiöld,”Final frontier”. Foto: Carl Henrik Tillberg

**Med utställningen **"Pale Blue Dot" låter Paul Fägerskiöld tre olika målerisviter mötas och korsbefrukta varandra. En svit består av vita flaggor, hämtade från länder som inte längre existerar. En annan svit innehåller olika stiliserade landskapsmotiv som ligger frilagda direkt på duken. Den tredje sviten målningar har skimrande färgfält, tillkomna av att Fägerskiöld har spraymålat tätt liggande färgpunkter.

Sprayburksmålningarnas täta, pointillistiska ytor ter sig nästan monokroma på avstånd, men löser upp sig i ett färgsprakande universum ju närmare man kommer. Rymdreferensen är ett återkommande tema i utställningen. Paul Fägerskiöld har exempelvis utgått endast från flaggor med en sol i emblemet. Rymden finns också i monumentalmålningen "Final Frontier", vilken föreställer en mycket organiserad stjärnhimmel. Den finns även i utställningens titel: Den "bleka blåa prick" som åsyftas är jorden, fångad i det fotografi som tagits på längst avstånd ifrån vår planet.

Paul Fägerskiöld,”Final frontier”.

Foto: Carl Henrik Tillberg Bild 1 av 3

Paul Fägerskiölds monumentala målning "Terra incognita” suger in betraktaren i gallerirummet.

Foto: Carl Henrik Tillberg Bild 2 av 3

Paul Fägerskiöld framför sin ”Terra incognita” under installationsarbetet.

Foto: SvD Bild 3 av 3
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X