Annons
Recension

Denise Grünstein: Wunder/WinterPåtagligt skönhetsvärde i Grünsteins stilleben

Under strecket
Publicerad

Ett rum, en kropp – påtagligt mänsklig, men abstraherad och anonymiserad genom svällande former i hudfärgad kroppsstrumpa – visar Denise Grünstein i bildsviten ”Wunder”, den ena av två serier som båda börjar på ”W” i hennes nya utställning. Den andra, ”Winter” har leksaksfigurer i tenn som motiv. En gallerivägg skiljer dem åt, men en känsla för återhållen estetik och behärskad färgskala förenar dem.

Denise Grünstein, som varit aktiv i såväl konst- som modefotografiska sammanhang sedan 80-talets början, lämnar inte sin studios fyra kala väggar i ”Wunder”. Hon, som avbildat så många uttrycksfulla ansikten och slanka modeller på utvalda platser, tycks likt en gång Irving Penn ha tröttnat på konventionell skönhet. Istället lockar ansiktslösa svällande, fysiska former avbildade i den egna kala studion. Penns närbilder på sin modells valkar dyker upp i minnet när jag ser Grünsteins gestalter. I en surrealistisk koreografi för sju bilder kämpar de med sin tunga kropp. De försvinner bakom, under eller in i den – endast utstickande lemmar visar att det rör sig om en verklig människa. Visst är de lite otäcka, men jag ser även humor. Grünsteins ”Wunder” är bilder av levande skulpturer, påminnande om stenåldersfigurinen ”Venus från Willendorf” eller figurer av dadaisten Jean Arp.

Annons
Annons
Annons