X
Annons
X

Påstår sig vara klimatvänlig – flyger influencers till jobb

Företag framhåller gärna sitt engagemang för klimatet – och har hållbarhetsregler som ska begränsa användningen av flygresor internt.

Samtidigt flygs influencers till exotiska resmål för att marknadsföra företagens varumärken. Klädföretaget Nelly bjöd hundratals internetkändisars resa till franska rivieran för att lansera sin nya kollektion.

Läs mer om Klimathotet

Den senaste tiden har det stormat kring så kallade influencers. Klimataktivister menar att sociala medier-kändisar bidrar till en ohållbar och oansvarig livsstil genom sina många flygresor.

Nyligen anklagades även en rad influencers för dubbelmoral och historielöshet efter en uppmärksammad debattartikel om klimathotet i Expressen.

I många fall är det inte influencern själv som står för resan. Resorna sponsras av företag i marknadsföringssyfte.

Foto: Luca Bruno/AP och Fredrik Sandberg/TT Bild 1 av 3

Robin ”Mos” Andersson är mest känd för att ha tävlat i Paradise Hotel flera gånger och har 140 000 följare på Instagram.

Foto: Robin Lorentz-Allard/TT Bild 2 av 3

Anna-Karin Lingham.

Bild 3 av 3
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X