Annons

LizziePassionerad och jublande revolt mot patriarkatet

Karin Oscarsson gestaltar en härligt diabolisk häxa  i ”Lizzie”.
Karin Oscarsson gestaltar en härligt diabolisk häxa i ”Lizzie”. Foto: Micke Sandström

Sverigepremiären på musikalen ”Lizzie” är en befriande spark i skrevet på ett patriarkat som sedan länge spelat ut sin roll, tycker SvD:s Sofia Nyblom. Men dramaturgin håller inte hela vägen.

Under strecket
Publicerad

Frida Modén Treichl och Emmie Asplund i hett kärleksmöte.

Foto: Micke Sandström

Mördade Lizzie Borden sin pappa och styvmor? Var det pigan eller systern, som begick ett av 1800-talets mest mytomspunna mord i Fall River, Massachusetts? Fallet förblev olöst och Lizzie Borden frikändes. Över hundra år senare har gåtan inspirerat filmer, poddar och en opera: det här är Louisa May Alcotts ”Unga kvinnor” betraktad genom en mörk skräckspegel. 

Men musikalen av Steven Cheslik-DeMeyer, Tim Maner och Alan Stevens Hewitt från 2009 har snarare hämtat inspiration av Sondheims ”Sweeney Todd”, och när ”Lizzie” får sin Sverigepremiär ser regissören Helena Sandström Cruz till att blåsa bort ambivalensen: tveklöst njöt Lizzie av att se blodet spruta när hon svingade yxan.

Annons
Annons
Annons