Passat i rätt storlek

Ännu vet ingen hur stor en VW kan bli. Jo förresten, vi vet att drygt fem meter långa lyxlimon Phaeton blev en flopp. Men den fick låna linjerna till nya Passat. Den är nog ungefär så stor som en folkvagn får bli. Inte större i alla fall.

Under strecket
Publicerad
Tvålitersmotorn i nya Passat är särdeles elastisk och drar ryckfritt från under 1000 varv i minuten. Utrymmena och tystnaden får också höga betyg.	Foto: Ingvar Karmhed

Tvålitersmotorn i nya Passat är särdeles elastisk och drar ryckfritt från under 1000 varv i minuten. Utrymmena och tystnaden får också höga betyg. Foto: Ingvar Karmhed

Annons

Kommuner och parkeringshusägare hänger inte med i bilarnas explosiva storleksökning, så bara att bli av med bilen bilen håller på att bli ett rejält problem.
Dess bättre är det mycket annat som är på med den här bilen. Priserna, utrymmena, tystnaden för att ta det gottaste först.

Senaste Passat är riktigt stor inuti, med generösa framstolar och ett baksäte stort som Närkeslätten. Fast där ryms ändå bara två personer med ben – mittplatsen vanpryds av den kardantunnel som jag blåögt trodde skulle försvinna vid den allmänna övergången till framhjulsdrivna bilar.
Passats storlek (längre än marknadsledaren V70) medger dock stora dörrar som gör det mycket bekvämt att ta sig i och ur.
Lastrummet är också imponerande, samt innehåller klurigheter som som krokar för matkassar och riktigt reservhjul.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons