Annons

Passagerarplan nära krocka med ryskt militärflyg

Ett passagerarflygplan var nära att kollidera med ett ryskt signalspaningsflygplan utanför Skåne på fredagen. Det ryska planet flög med avstängd transponder och kunde därför inte ses av den civila flygledningen.

– Det är allvarligt. Det är olämpligt. Det är direkt farligt, säger försvarsminister Peter Hultqvist till Ekot.

Under strecket
Publicerad

Försvarsminister Peter Hultqvist (S).

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN Bild 1 av 1

Försvarsminister Peter Hultqvist (S).

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN Bild 1 av 1
Försvarsminister Peter Hultqvist (S).
Försvarsminister Peter Hultqvist (S). Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN

Det var strax före lunchtid i fredags som det ryska signalspaningsflygplanet cirkulerade i internationellt luftrum, söder om Malmö. Både svensk och dansk incidentberedskap gick igång, och Försvaret skickade upp flera Jas-plan för att identifiera flygplanet.

Stridsledningen fortsatte att följa planet på radar då det lämnade området.

– Men så kommer det upp närmare svenskt luftrum, väster om Bornholm, söder om Skåne – i ett området där det hamnar i konflikt med flyg från Kastrup. Om ett plan kommer utflygande från Kastrup och det här är nära är det ingen bra situation, säger Försvarsmaktens flygvapenchef Micael Bydén till SvD.

Och det var precis vad som hände – ett passagerarflygplan hade precis startat från Kastrup och svängde söderut, väster om Bornholm.

Annons
Annons

– Då tog vi kontakt med civil flygledning och gav rekommendationen att de skulle svänga undan det civila flygplanet, och då gör de det.

Det är oklart hur nära planen var en kollision.

– Det är fortfarande så att vi uppfattar att man varit under de krav på separation som finns. Men för oss som flyger är det nära, säger Micael Bydén.

**Daniel Josefsson, **jaktledare på stridsledningscentralen i Luleå, berättar för DN att militärplanet var ungefär en minut från att komma in på kollisionskurs med det civila planet då det senare uppmanades svänga av.

– Vi kan se ungefär hur brett det är mellan planen, men kan inte avgöra någon säker höjd. Jag tog kontakt med den civila flygledningen igen som då beslutade att det civila planet skulle svänga. På så sätt undvek vi en katastrof, säger han till DN.

**På lördagseftermiddagen **bekräftade försvarsminister Peter Hultqvist att militärflygplanet var ryskt.

– Det handlar om ett ryskt signalspaningsplan. Vi har identifierat det via svenska jaktpiloter. Det råder inget tvivel om vad det var för typ av statsluftfartyg, säger Hultqvist till Ekot.

Han ser allvarligt på att militärflygplanet flög med avstängda tranpondrar.

– Det är allvarligt. Det är olämpligt. Det är direkt farligt, säger han till Ekot.

Peter Hultqvists pressekreterare, Marinette Nyh Radebo, uppger för SvD att händelsen är av sådan karaktär att ”alla är underrättade” – det vill säga även utrikesministern och statsministern. Men det är ännu oklart om händelsen kommer att föranleda någon diplomatisk protest mot Ryssland.

Det rör sig dock inte om någon kränkning av svenskt luftrum.

– Ingen överträdelse av tillträdesförordningen har skett. De har flugit i internationellt luftrum. Vi ser det med sensorer och radar. Att vi går upp med stridsflyg innebär att vi bekräftar att det är den typen av flygplan vi ser. Det är ett normalt förfaringssätt, säger flygvapenchefen Micael Bydén.

Luftfartsverket har skrivit en störningsrapport och händelsen ska därmed utredas. Enligt uppgifter till DN tillhörde passagerarflygplanet SAS. Det dementeras dock av flygbolaget.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons