Påsken rena rama julafton för godisindustrin

Varje år sätter svenskarna i sig tonvis med godis. Men det är kring påsken som frossan för lösviktsgodis når sin absoluta topp, enligt godisjättarna Cloetta och Karamellkungen.
En stabil försäljningsutveckling talar också för fortsatt stark försäljningsperiod kring nästa veckas påskhelg.

Under strecket
Publicerad
Jessica Gow/TT
Foto: Jessica Gow/TT
Annons

Trots att julen räknas som den största konfektyrhelgen, är det kring påsken som marknaden för godis får sin största försäljningsskjuts. Det uppger godisjättarna Cloetta och Karamellkungen för SvD Näringsliv.

– Under påskveckan ökar Cloettas försäljning av förpackat godis med 33 procent, jämfört med en vanlig vecka under våren. Försäljningen av lösviktsgodis ökar med hela 140 procent jämfört med en vanlig månad, säger Cecilia von Perglas, marknadsdirektör på Cloetta i Sverige.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons