RosenregimenPartnerns krukväxter och matlådor dödar relationen

De två unga kvinnorna Niko och Emmy har inte varit ihop särskilt länge, men Niko känner sig ändå kvävd av sin partners välskötta krukväxter och hälsosamma matlådor. Elin Bengtsson tar klivet från ungdoms- till vuxenbok och berättar om en relation som är på väg att bli olidlig.

Under strecket
Publicerad
Elin Bengtsson.

Elin Bengtsson.

Foto: Sara Mac Key/Natur och Kultur
Annons

Jag sträcker ut handen mot spöket, förhållandet.” Niko har inte varit ihop med Emmy särskilt länge förrän just det här med att vara ”ihop” börjar jaga henne. Spöke, tänker hon, eftersom det känns som om det bara är hon som ser det – det märkliga med att vara i en tvåsam samborelation. För Niko, som nyss flyttat hemifrån till stadspuls och obundenhet, är den inre konflikten stor. Förälskelsen är stark, men det är hennes frihetslängtan också: ”Jag vet inte hur jag på samma gång ska kunna tillhöra Emmy och det som omger mig, samtidigt vara hennes och nattens.”

”Rosenregimen” är Elin Bengtssons tredje roman och den första som, såvitt jag kan se, inte ges ut som ungdomsroman eller ”för unga vuxna”. Att det är hyfsat godtyckliga gränsdragningar som görs, när man sorterar skönlitteratur i sådana fack, märktes redan med den förra romanen, den Augustnominerade ”Ormbunkslandet” (2016). Om jag ändå ska säga något om detta påstådda kliv från ungdomslitteratur till vuxen dito som Bengtsson nu gör, vill jag säga att det är ett steg som kommer – halvvägs. En kvardröjande air av ungdomsroman märks, den ligger i det svårfångade som kallas för ton och tilltal, och är förmodligen mest en känsla hos läsaren. Någon annan kunde kalla det för författarens förmåga att skriva kongenialt med sin huvudperson.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons