Annons

Partierna nästan knäpptysta efter valet

Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson vid en pressträff i rikdagen. SD är det parti som synts allra minst i sociala medier efter valdagen. Arkivbild.
Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson vid en pressträff i rikdagen. SD är det parti som synts allra minst i sociala medier efter valdagen. Arkivbild. Foto: Janerik Henriksson/TT

Veckorna före valet gick riksdagspartiernas konton på sociala medier varma. Men efter valdagen har aktiviteten minskat drastiskt hos samtliga partier.

De traditionella medierna har däremot intensifierat sin bevakning efter valet.

TT
Publicerad

Under valrörelsens två sista veckor publicerade partierna totalt cirka 4 500 inlägg i sociala medier. De två veckorna efter valet sjönk siffran med 90 procent till 450 inlägg, enligt medieanalysföretaget Retriever.

– Det är intressant att aktiviteten minskar så mycket i partiernas egna kanaler där de ju själva sköter korrespondensen och har kontrollen, säger Ioanna Lokebratt, medieanalytiker på Retriever.

Annons
Annons
Annons