Partierna jagar ungas röster

Indiens befolkning växer och föryngras snabbt. Mer än 60 procent av invånarna är under 30 år och i årets parlamentsval slåss partierna om 100 miljoner förstagångsväljare.

Under strecket
Publicerad
Apurba Roychoudhuiv, Nandini Swaminathan och Shruti Sharma läser sista året på en högskola för kvinnor i New Delhi. De är alla förstagångsväljare, och  kritiska till det korrupta systemet och partiernas populistiska löften inför valet. ”Vad vi behöver är ett nytt parti”, säger Nandini Swaminathan.

Apurba Roychoudhuiv, Nandini Swaminathan och Shruti Sharma läser sista året på en högskola för kvinnor i New Delhi. De är alla förstagångsväljare, och kritiska till det korrupta systemet och partiernas populistiska löften inför valet. ”Vad vi behöver är ett nytt parti”, säger Nandini Swaminathan.

Foto: MARTIN VON KROGH
Annons

Jai Ho! Det medryckande ledmotivet från succéfilmen Slumdog Millionaire dånar i det indiska kongresspartiets tv-reklam. New Delhis nya tunnelbana, callcenters och bybor med mobiltelefoner i händerna rusar förbi i snabba sekvenser. Kongresspartiet har lett landets regering de senaste fem åren och det är ett dynamiskt och modernt Indien som partiet vill visa upp och få förnyat förtroende att styra.

Indiens befolkning är ung. Vid folkräkningen 2001 var nära 62 procent under 30 år och sedan dess har andelen ökat. I år uppgår förstagångsväljarna i åldersgruppen 18–24 år till inte mindre än 100 miljoner. Den stora andelen unga, varav de flesta bor på landsbygden, är en resurs i form av arbetskraft och konsumenter men också en stor utmaning. Behoven av jobb, infrastruktur och utbildning ökar snabbt och de politiska partierna försöker nu övertyga väljarna om att bäst kunna lösa dessa.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons