Recension

Parodisk arbetsplatskomedi

Lennart Hjulströms första egna teaterpjäs, en lätt parodisk arbetsplatskomedi som passande utspelar sig på teatern, är som bäst när regissören kastar in korta repliker som öppnar för större diskussioner, tycker SvD:s recensent Lars Ring.

Under strecket
Publicerad

Gerhard Hoberstrofer, Lena Nilsson, Kirsti Stubø och Joakim Gräns i Entré – Sorti.

Foto: CARL THORBORG
Annons

En teaterinstitution är antagligen mer uppenbart ett koncentrat av världen och mänsklig strävan än andra arbetsplatser. Här jobbar man ju med att iscensätta och vidareförmedla känslor med empati och analys, med själ, hjärta och samspel.

Lennart Hjulström, numera 73, har lång erfarenhet av livet bakom kulisserna. Han har nu skrivit, och regisserat, pjäsen Entré sorti som handlar om en grupp fastanställda aktörer som ska få en ny chef. Stycket är på en gång allmängiltigt och specifikt. Alla som plötsligt fått en ny överordnad vet hur jobbigt det är att bli värderad av en ny, obekant person. Här på denna hjulströmska teater är arbetstagarna parodiskt känsliga och intriganta. Kanhända är det så att människor som arbetar med konst också tvingas vara mer hudlösa än andra.

Annons
Annons
Annons