Parnevik diskad - skrev i fel kort

Under strecket
Publicerad
Annons

Sandwich Den vanliga proceduren på första tee, med handskakning, presentation och byte av scorekort kom av sig på något sätt. Resultatet: Jesper Parnevik - diskad. Mark Roe - diskad. Skandalen i British Open på lördagseftermiddagen fick tiden att stå stilla på Royal St. George”s. Ingen kunde först fatta vad som hänt. Å andra sidan så har också golfens regelverk stått, just stilla. Jesper Parnevik var naturligtvis bedrövad men för Mark Roe var det ett slag i veka livet. En chock som den 40-årige britten knappast kommer över på den här sidan decenniumskiftet. Marken under hans fötter rycktes undan och skälet var en gammal regel om hur scorekorten ska föras. Jesper lämnade över sitt till sin caddie och samma sak gjorde Roe. I tron att de i sin tur hade bytt började båda spela.

Jesper förde Roes score på sitt kort och tvärtom. Ingen katastrof om misstaget upptäcks innan signering. Men fyra och en halv timme senare signerade Roe sin score nerplitad på Parneviks kort och vice versa. Domen var obarmhärtig - diskvalifikation. Allt enligt den mögliga gamla regelboken från någon gång från medeltiden. Regel 6-6.D/4 ger inga tolkningsmöjligheter. Mark Roe stegade in i presstältet för att förklara. Och tårarna var inte långt borta när den korrekte och sportslige britten förklarade: - Det var ett misstag jag aldrig gjort förut. Men jag kan inte klandra någon annan än mig själv, sade Roe och stirrade ner i bordet. Mark Roe hamnade i en korseld av frågor från den församlade världpressen, Han var stor i motgången och behöll förvånansvärt lugnet. Men sorgen gick inte att ta miste på: - För resten av livet kommer jag att fundera på vad som kunde ha hänt. Hur jag kunde ha spelat den sista dagen. Roe harklade sig för att förhindra klumpen i halsen att fastna. - Det är helt och hållet mitt ansvar. Jag ska kolla mitt scorekort innan jag signerar. Det går inte att klandra Jesper, sade britten.

Annons
Annons
Annons