Annons

Parkour och påverkan när ljuset falnar

Techland förfinar och förnyar grunden från föregångaren i zombieactionspelet "Dying light 2".

Snabba och smidiga sätt att ta sig runt, taktiska strider och val som dramatiskt påverkar spelupplägget ska få spelarna att öppna plånboken.

Gustav Sjöholm / TT
Publicerad

"Dying light 2" utspelas i en fiktiv europeisk storstad som möjligtvis är den sista utposten i en värld där en epidemi förvandlat folk till zombier.

– Vi kallar det den moderna medeltiden. Det innebär att det är en nutida plats, men eftersom civilisationen har fallit och vi har förlorat allt vi tar för givet så görs allt som det gjordes på medeltiden. Det gäller dels vapnen, dels att folk har befäst moderna byggnader så att de påminner om dåtidens fästningar, säger Tymon Smektala, chefsdesigner vid polska Techland.

Huvudpersonen Aidan Caldwell är smittad och anländer till staden i spelets början. "Han inser att något skumt är på gång. Eftersom han är infekterad så börjar han få vissa egenskaper som kan utnyttjas, säger chefsdesignern Tymon Smektala. Pressbild.

Foto: Techland/TT Bild 1 av 5

Polska Techland har inspirerats av medeltiden i skapandet av sin zombiedystopi. Pressbild.

Foto: Techland/TT Bild 2 av 5

UV-lampan är ett kraftfullt vapen mot de infekterade. Men den är bara verksam när den riktas direkt mot fienden. Pressbild

Foto: Techland/TT Bild 3 av 5

Översten är en figur vars öde ligger i spelarens händer. Ska spelaren lita på hans intentioner eller inte? Beslutet får stor betydelse för hur berättelsen utvecklas. Pressbild.

Foto: Techland/TT Bild 4 av 5

Att snabbt och enkelt ta sig fram i spelet är en grundpelare i "Dying light 2". Pressbild.

Foto: Techland/TT Bild 5 av 5
Annons
Annons
Annons