Annons

Theresa Benér:Paris teatrar håller samtidens kaos i styr

Från farser om terrorism till revolutionsteater i storformat: årets mest intressanta uppsättningar i Paris har präglats av scenkonstens förmåga att estetiskt formulera komplicerade sammanhang utifrån samtidens kulturella och politiska tillstånd.

Under strecket
Publicerad

Sylvain Creuzevaults ”Angelus Novus – Anti-Faust” visar upp ett Frankrike i förändring.

Foto: Jean-Baptiste BellonBild 1 av 3

Ivo van Hove har iscensatt Ayn Rands roman ”Urkällan”.

Foto: Jan VersweyveldBild 2 av 3

”Le relèvement de l’Occident” av den belgiska teatergruppen KOE.

Foto: Koen BroosBild 3 av 3

Sylvain Creuzevaults ”Angelus Novus – Anti-Faust” visar upp ett Frankrike i förändring.

Foto: Jean-Baptiste BellonBild 1 av 1
Sylvain Creuzevaults ”Angelus Novus – Anti-Faust” visar upp ett Frankrike i förändring.
Sylvain Creuzevaults ”Angelus Novus – Anti-Faust” visar upp ett Frankrike i förändring. Foto: Jean-Baptiste Bellon

I början av hösten publicerade den franske sociologen Edgar Morin ett Twitterinlägg som löd: ”Den stora konsten ger oss en estetisk upplevelse som får oss att begrunda, uthärda och bemöta den mänskliga tragedin.” Morin utvecklar tankegångarna i en ny bok, ”Sur l’esthétique” (Éditions Robert Laffont), där han framhäver att den ”estetiska känslan” försätter oss människor i ett förhöjt tillstånd som är ”poetiskt”. Enkelt uttryckt handlar det om att estetiska former ger oss beredskap att nyanserat beakta tillvarons motsättningsfulla och sammansatta uttryck. Kortfattade budskap via Twitter och sociala medier skapar oftast en samtalskultur som gynnar ensidiga tolkningar och ställningstaganden mellan ”ont” och ”gott”, ”bra” och ”dåligt”. Men världens kaos och våld kräver ju betydligt mer komplexa reflektioner för att bli just uthärdligt.

Annons
Annons
Annons