X
Annons
X
Konst
Recension

Sculpture motion Parfymerade rosa får firar Wanås 30 år

Premium

Sommarens stora utställning i skulpturparken Wanås i norra Skåne handlar om rörelse. De sex medverkande konstnärerna, däribland William Forsythe, en av världens främsta koreografer, arbetar med rörelse som är fysisk och mental, skulptural och idébaserad.

Henrik Plenge Jakobsen, If the people have no bread-let them eat cake, Wanås Konst 2017
Henrik Plenge Jakobsen, If the people have no bread-let them eat cake, Wanås Konst 2017 Foto: Mattias Givell
William Forsythe, ”Nowhere and Everywhere at the same time no 4”, 2005. Foto: Mattias Givell

Från konsthallens tak hänger flera hundra tyngder i linor i ett stiligt minimalistiskt arrangemang. När vi som besökare försiktigt rör oss mellan loden uppstår koreografi. Amerikanen William Forsythe är inte bara en av världens främsta koreografer utan också känd för sina skulpturala installationer som får liv av våra kroppar. I Wanås ombyggda gamla hönshus skapas rörelse i vår egen anatomi när balansen utmanas. Tillsammans med de filmer av Forsythes koreografier som visas får man inte bara insikter om hans arbete utan också om den egna kroppen.

Henrik Plenge Jakobsen, If the people have no bread-let them eat cake, Wanås Konst 2017

Foto: Mattias Givell Bild 1 av 6

William Forsythe, ”Nowhere and Everywhere at the same time no 4”, 2005.

Foto: Mattias Givell Bild 2 av 6

Eric Lennarth, ”Miljöaktiverare” 1987-2017.

Foto: Mattias Givell Bild 3 av 6

Carolina Falkholt ”Train of thoughts”.

Foto: Mattias Givell Bild 4 av 6

”Train of Thoughts” ur en annan vinkel.

Foto: Mattias Givell Bild 5 av 6

Ur Éva Mags installation ”Hinder”.

Foto: Mattias Givell Bild 6 av 6
Annons
X
Annons
X
Annons
X