Recension

Sculpture motionParfymerade rosa får firar Wanås 30 år

Henrik Plenge Jakobsen, If the people have no bread-let them eat cake, Wanås Konst 2017
Henrik Plenge Jakobsen, If the people have no bread-let them eat cake, Wanås Konst 2017 Foto: Mattias Givell

Sommarens stora utställning i skulpturparken Wanås i norra Skåne handlar om rörelse. De sex medverkande konstnärerna, däribland William Forsythe, en av världens främsta koreografer, arbetar med rörelse som är fysisk och mental, skulptural och idébaserad.

Under strecket
Publicerad
William Forsythe, ”Nowhere and Everywhere at the same time no 4”, 2005.

William Forsythe, ”Nowhere and Everywhere at the same time no 4”, 2005.

Foto: Mattias Givell
Eric Lennarth, ”Miljöaktiverare” 1987-2017.

Eric Lennarth, ”Miljöaktiverare” 1987-2017.

Foto: Mattias Givell
Carolina Falkholt ”Train of thoughts”.

Carolina Falkholt ”Train of thoughts”.

Foto: Mattias Givell
”Train of Thoughts” ur en annan vinkel.

”Train of Thoughts” ur en annan vinkel.

Foto: Mattias Givell
Ur Éva Mags installation ”Hinder”.

Ur Éva Mags installation ”Hinder”.

Foto: Mattias Givell
Annons

Från konsthallens tak hänger flera hundra tyngder i linor i ett stiligt minimalistiskt arrangemang. När vi som besökare försiktigt rör oss mellan loden uppstår koreografi. Amerikanen William Forsythe är inte bara en av världens främsta koreografer utan också känd för sina skulpturala installationer som får liv av våra kroppar. I Wanås ombyggda gamla hönshus skapas rörelse i vår egen anatomi när balansen utmanas. Tillsammans med de filmer av Forsythes koreografier som visas får man inte bara insikter om hans arbete utan också om den egna kroppen.

Det är bara två år sedan Éva Mag gick ut Konsthögskolan i Stockholm. På Wanås har hon lyckats gestalta något som är på en gång djupt personligt och universellt. Hennes ”Hinder” har stora skulpturala kvaliteter samtidigt som den är poetisk, fysisk och existentiell. Installationen handlar om hur den egna kroppen övervinner hinder, hur den bygger upp styrka och överlever fysiskt och mentalt. De svetsade objekt som fästs på väggen visar sig vara anordningar som hon kan klättra runt på. En enkel stålkonstruktion har skapats ur minnet av en piskställning i Rumänien där hon växte upp. Kring den brukade barnen samlas för att leka och klättra.

Annons
Annons
Annons