Annons
X
Annons
X
Litteratur
Recension

Ru Paradoxal frihet föds ur tragiken

(uppdaterad)

Ru

Författare
Genre
Prosa
Förlag
152 s. Sekwa

(Ru, 2009) Övers: Marianne Tufvesson

Den vietnamesisk-kanadensiska författaren Kim Thúy lär utgå från sitt eget liv och egna erfarenheter i debutboken ”Ru”. Ordet har dubbel betydelse. På franska betyder det bäck, på en metaforisk nivå flöde. På vietnamesiska betyder det vaggvisa. Betydelserna inbjuder till tolkning. Vi kan se boken som ett flöde av intryck och minnen, men samtidigt är dessa så lyriskt genomarbetade att de olika delarna stannar upp flödet. De blir till vackert meditativa konstpauser i sitt envisa penetrerande av en bild, en situation eller en person, ofta en släkting.

På en tematisk nivå kan vi även tolka flödet som ett smärtans flöde. Kim Thúy kommer från en släkt av ämbetsmän. Familjen stämplades som landsförrädare efter den nordvietnamesiska segern. Författaren flydde med sina närmaste 1978. Hon var då tio år. Smärta och splittring är de erfarenheter som formar de avsnitt där Kim Thúy skriver om tiden närmast efter kriget.

Familjens hem intas av soldater, flera släktingar interneras i de koncentrationsläger som även i svensk press betecknades med eufemismen ”omskolningsläger”. Efter flykten på havet hamnar familjen i ett flyktingläger i Malaysia, innan de kan resa vidare till Kanada. Där blir skildringen godmodigare. Kim Thúy, eller textjaget, utvecklar en dubbel tillhörighet, och hon ger dråpliga exempel på kulturkrockar. Men även de har en tragisk ton, som när hon berättar om förbudet att röra en vietnames i huvudet. Den vänskapliga klappen på huvudet av en fotbollstränare kunde förvandla den mildaste pojke till en rasande tiger. I bilden av livet i väst, liksom av återkomsten som advokat till Vietnam, fogas passager in som påminner om upplevelserna från krigsåren.

Annons
X

Där generaliserar Kim Thúy också sina erfarenheter i gripande bilder av hur kvinnorna, även de som stötts ut sedan de prostituerat sig för amerikanska soldater, bär Vietnams historia inbränd i sina kroppar. Smärtan ger texten dess grundton, men upplevelserna skapar också en paradoxal frihet hos berättarjaget. De ständiga flyttningarna tvingar henne att bestämma vad som är nödvändigt, ägodelarna reduceras till det som ryms i en resväska. Det skapar också ett oberoende av männen. Det är förälskelsen, kärleken och känslan som den kvinnliga rösten söker, men männen blir utbytbara. Hennes livshållning är varken cynisk eller egoistisk, snarare en möjlig frihet född ur tragisk nödvändighet.

Kanske är den kvinnliga rösten bokstavligen ”Kim Thúy”, kanske inte. För bokens värde som vittnesbörd har det ringa betydelse. Kim Thúy laddar sina bilder med innebörd, både psykologisk, social och existentiell. Hennes bok andas erfarenhetens avklarnade visdom och kärlek. Och kärleken bär inte bara frihet, utan också försoning – även för förtryckarna som trakasserar Kim Thúys familj. Medlidandet omfattar alla i hennes utsökta bok, som långsamt vaggar in läsaren i en säregen lyckokänsla.

Annons
Annons
X
Annons
X
Annons
X