Annons
X
Annons
X

Pappa till Saab 9-5

Här är Olle Granlund, projektledaren som är pappa till den gamla Saab 9-5 från 1997. Och han är fortfarande nöjd med resultatet.

Det är januari 1996. På en mörk väg i Dalsland kommer en täckt silverfärgad bil åkande. Det är den allra första prototypen av nya Saab 9-5 och bakom ratten sitter projektledaren själv, Olle Granlund.

– Exakt då tänkte jag: Det här blir bra ändå. Den är trevlig att köra. Låg ljudnivå och vridstyv. Fan vad stum och fin den känns.

Man kan ana leendet på Olle Granlunds läppar över telefonlinjen mer än 13 år senare.

Annons
X

Då var han inne i slutskedet av 9-5-projektet och jobbade upp mot 20 timmar per dygn.

Nu är han pensionär sedan nio år, men karriären på Saab började redan 1965 med att byta ut den rykande tvåtaktarmotorn till en modern V4-motor på Saab 96.

Sedan jobbade Olle Granlund främst med olika motorprojekt.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Men 1990 kom GM in som hälftenägare. De ville att Saab skulle ha tre modeller som vardera skulle utmana BMW:s 3-serie, 5-serie och 7-serie.

    Olle Granlund tillfrågades om han ville bli projektledare för den största som skulle utmana BMW:s 7-serie – en Saab inte helt olik den nya 9-5 som nu presenteras i Frankfurt.

    Då fick den fick projektnamn 108, men 1992 avbröts allt.

    – Vi hann göra designstudier som finns på museet nu. Men vi räknade och upptäckte att den inte skulle sälja nog med volymer för att nå lönsamhet, säger Olle Granlund.

    Det blev omtag och man startade direkt ett nytt projekt – efterträdaren till Saab 9000 som skulle få namnet 9-5. Från början var projektteamet inte så stort, men efter hand blev det nio delprojekt – och ett ”core team” som Olle ledde.

    De fick ta Opel Vectras plattform som bland annat gjordes bredare och mycket energi lades på att få hela karossen vridstyv.

    – Efter mycket tråcklande fick vi ihop det, säger Olle Granlund.

    Designchefen Einar Hareide ritade bilen som skulle ha tre innovationer som de var först i industrin med. Den viktigaste var nackstödet: som fångade upp huvudet med whiplash.

    – Det var vi först i världen med.

    De två andra nyheterna var fläktar i stolarna och en V6:a med turboladdare.

    Men mitt i arbetet, under hösten 1993, lanserades den nya 900-modellen (som skulle vara en utmanare till BMW:s 3-serie.) Den fick stora problem och mycket resurser fick sättas in för att få den på rätt köl – och då drabbades 9-5-projektet.

    – Tappet var så omfattande så vi fick flytta fram seriestart på 9-5 två gånger och totalt ett halvår.

    9-5-projektet pågick i fem år. Olle Granlund blir tyst.

    – Du vet, sista året var ingen höjdare.

    Hur menar du?

    – Leverantörer som lovar att de ska leverera i tid och som inte gör det. Då blir det ett himla katt­rakande.

    Trycket ökade hela tiden och de körde förserier i fabriken med möten varje dag i produktion, för att se om allt stämde.

    Så kördes långa provkörningar. I Dalsland och Arizonaöknen i USA där de hade en station i Salt Lake City.

    Hela projektet kostade cirka 4,5 miljarder kronor och slutprodukten är Olle Granlund fortfarande nöjd med.

    – Den är fortfarande fin att köra.

    Annons
    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X
    Annons
    X