Pånyttfött Leipzig ett nytt industriellt mecka

Under strecket
Publicerad
25 ÅR EFTER BERLINMUREN   
 Ruffigt, ofärdigt och fyllt av kontraster. Östtyska Leipzig är som Berlin för 10–15 år sedan, ett mecka för konstnärer, intellektuella och innovativa småföretag. Nu kommer också industrijobben tillbaka som utraderades när muren föll och planekonomin gick under för 25 år sedan.

25 ÅR EFTER BERLINMUREN Ruffigt, ofärdigt och fyllt av kontraster. Östtyska Leipzig är som Berlin för 10–15 år sedan, ett mecka för konstnärer, intellektuella och innovativa småföretag. Nu kommer också industrijobben tillbaka som utraderades när muren föll och planekonomin gick under för 25 år sedan.

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN
Leipzig i det forna Östtyskland lockar till sig många inom kultursektorn. Återindustrialiseringen har också kommit igång rejält.

Leipzig i det forna Östtyskland lockar till sig många inom kultursektorn. Återindustrialiseringen har också kommit igång rejält.

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN
”Spinnerrei” är en gammal bommulsfabrik som lades ner på DDR-tiden och som nu befolkas av olika kultur-, teknik- och hantverksföretag. Cykeltillverkaren Rotor gör fina cyklar. Sebastian Billhardt är vd och ägare.

”Spinnerrei” är en gammal bommulsfabrik som lades ner på DDR-tiden och som nu befolkas av olika kultur-, teknik- och hantverksföretag. Cykeltillverkaren Rotor gör fina cyklar. Sebastian Billhardt är vd och ägare.

Ett av 11 gallerier på industriområdet ”Spinnerrei”.

Ett av 11 gallerier på industriområdet ”Spinnerrei”.

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN
Industrikonst – konstscenen i Leipzig blomstrar.

Industrikonst – konstscenen i Leipzig blomstrar.

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN
BMW har lagt sin nya fabrik i Leipzig – och fått tillverka de nya elbilarna I3 och I8 här.

BMW har lagt sin nya fabrik i Leipzig – och fått tillverka de nya elbilarna I3 och I8 här.

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN
BMW har lagt sin nya fabrik i Leipzig – och fått tillverka de nya elbilarna I3 och I8 här.

BMW har lagt sin nya fabrik i Leipzig – och fått tillverka de nya elbilarna I3 och I8 här.

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN
Företaget Kirow tillverkar rälsburna lyftkranar. Markus Radmacher (till höger) är vd och Matthias Kranz är fackordförande.

Företaget Kirow tillverkar rälsburna lyftkranar. Markus Radmacher (till höger) är vd och Matthias Kranz är fackordförande.

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN
På företaget Kirow tillverkar man rälsburna lyftkranar.

På företaget Kirow tillverkar man rälsburna lyftkranar.

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN
På företaget Kirow tillverkar man rälsburna lyftkranar.

På företaget Kirow tillverkar man rälsburna lyftkranar.

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN
MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN
Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN
Torghandel på gatorna i Leipzig.

Torghandel på gatorna i Leipzig.

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN
En fotosession i den östtyska kvällen.

En fotosession i den östtyska kvällen.

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN
Leipzig påminner om Berlin innan gentrifieringen och turiststormen.

Leipzig påminner om Berlin innan gentrifieringen och turiststormen.

Annons
Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons