Annons
X
Annons
X

Pålitlig suv med nytt tryne värd ett bättre öde

Premium

FORD KUGA. Efter nästan fem framgångsrika år i ett allt mer tätvuxet snår av kompakta suvar kommer nu Ford Kuga med nytt tryne och uppstädad interiör. En facelift som skvallrar om att modellen sjunger på sista versen – och då brukar en bil vara som bäst.

Årets upplaga av Ford Kuga har fått en markant ansiktslyftning med ett glupskare gap.
Årets upplaga av Ford Kuga har fått en markant ansiktslyftning med ett glupskare gap. Foto: Rolf Gildenlöw

Ford Kuga debuterade 2008 och var då liksom nu baserad på samma plattform som Ford Focus och Ford C-Max. Generation två gjorde entré 2012, då tillverkningen flyttats från tyska Saarlouis till Valencia i Spanien. Och till Kentucky i USA, Yelabuga i Ryssland samt Chongqing i Kina. Kuga hade blivit en så kallad världsbil.

Årets upplaga av Ford Kuga har fått en markant ansiktslyftning med ett glupskare gap.

Foto: Rolf Gildenlöw Bild 1 av 7

Instrumenteringen har städats upp ordentligt sen fjolårets modell. Klädseln återfinns enbart i Kuga Vignale men stolarna i övriga versioner är lika bekväma. Gissningsvis lärde Ford sig en del under åren med Volvo.

Foto: Rolf Gildenlöw Bild 2 av 7

Ny armatur till baklyktorna.

Foto: Rolf Gildenlöw Bild 3 av 7

Startknapp i stället för nyckel är standard i Vignale-versionen

Foto: Rolf Gildenlöw Bild 4 av 7

En sjunde växel hade möjligen förbättrat bränsleförbrukningssiffrorna, som hamnar i en bra bit över fabriksuppgiften.

Foto: Rolf Gildenlöw Bild 5 av 7

2,0-litersdieseln drar markant mer bränsle än vad fabriken uppger. Det skvallras om en ny automatlåda med fler steg.

Foto: Rolf Gildenlöw Bild 6 av 7
Bild 7 av 7
Annons
X
Annons
X