Påkostad reklam lönsam för läkemedelsindustrin

Läkemedelsindustrins enorma satsningar på marknadsföring på minst fyra-fem miljarder kronor per år lönar sig väl. Miljonlanseringar av nya och oftast oerhört mycket dyrare läkemedel resulterar i ökad användning - läkarna skriver ut fler recept.

Under strecket
Publicerad
Annons

Kopplingen mellan marknadsföring främst till läkarna men också i ökad uträckning till allmänheten och försäljningssiffror för läkemedel visas för första gången i en utredning som gjorts av den statliga stiftelsen Nepi- Nätverk för läkemedelsepidemiologi - i Malmö.
De två utredarna, Nepis chef professor Arne Melander och Nepis styrelseordförande professor Lars G Nilsson, har använt läkemedelsannonser i Läkartidningen mellan 1986 och 2000 som mått på företagens marknadsföringsaktiviteter.

– Annonser ingår oftast i lanseringsstrategierna som ju också omfattar mycket fler åtgärder direkt riktade mot läkarkåren, säger Arne Melander. Men eftersom företagen inte redovisar sin marknadsföring är annonserna den enda möjligheten att få en bild av verksamheten.

Annons
Annons
Annons